Berichten: 37
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2006
Helaas is mijn B230A blok bezig aan zijn laatste kilometers.
NU is het mij niet gelukt om een gebruikt blok te vinden met niet
al te veel kilometers, maar wel een B230K met 90000 km. Dus eigenlijk
helemaal perfect.
Nu is het alleen dat er wel dingen veranderd zijn, zoals de kop met het EGR
systeem etc. Is er toevallig iemand die al eens voor deze keuze heeft gestaan.
Op welke dingen moet er geld worden, moet alles overgezet worden
of kan je bepaalde zaken achterwege laten. Planning is om dit in het Pinksterweekend te doen, dus als er adviezen zijn hoor ik die graag,
Gr.
Reinier
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86 (Aut.)
Berichten: 37
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2006
Bij het B230K blok zit helaas geen carb. meer, als het goed is moet dat een solex-sisac carb. zijn. Nu id de carb. van de B230A een Stromberg, is deze in princiepe over te zetten op het B230K blok.
Hoop dat iemand hier iets over kan melden. Sprak namelijk vanochtend iemand die het wel waarschijnlijk achte dat het kon.... Maar geen zekerheid.
Wie-o-wie kan me hiermee helpen.
Gr.
Reinier
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86 (Aut.)
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Als je er een ander blok in wilt lepelen zou ik eerder kijken voor een B230F rijdt toch een stukje beter, aantal kilometers maakt eigenlijk niks uit. Ik heb een 740 met B230K gereden en het was eigenlijk niks. Dan is een B230F echt een verademing!
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 37
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2006
Misschien handig om te melden dat er 2 jr. geleden een nieuwe LPG installatie in is gegaan. Nu weet ik dat ik geen problemen krijg door over te stappen op de B230K. Weet niet wat er extra bij komt kijken als deze ook geschikt gemaakt moet worden voor een B230F... Is toch een injectie als ik me niet vergis.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86 (Aut.)
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Reinier de Rijck schreef:Misschien handig om te melden dat er 2 jr. geleden een nieuwe LPG installatie in is gegaan. Nu weet ik dat ik geen problemen krijg door over te stappen op de B230K. Weet niet wat er extra bij komt kijken als deze ook geschikt gemaakt moet worden voor een B230F... Is toch een injectie als ik me niet vergis.
Ja dat is inderdaad een injectie.... Dan houdt het snel op ja...
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 37
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2006
Blijf leren, als ik het goed heb, zijn de pakkingen voor de B230A en de B230K inlaatspruitstukken hetzelfde. Dit lost het probleem van het ontbreken van de carb. op. Zelfs adviezen gelezen dat de Stromberg Carb. geprefereerd werd boven de Solex-sisac. We zien het wel. op zich moet het geen enkel probleem zijn om echt alleen het blok te wisselen.
Moet alleen nog even achter de plaats van de ontsteking aan.
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86 (Aut.)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb ook een 230K blok in mijn 242GT. Bij mij zit de ontsteking gewoon op de standaard plek.
De K heeft een beter gevormde kop, dit blok heeft dan ook een hogere compressie meegekregen. Volgens mij is het verder een straight swap.
EGR wil je liever niet op de motor hebben. Het vervuilt je inlaat enorm. Bovendien kan het systeem falen en dan heb je kans op motorschade.
In mijn geval zit er een DCOE spruitstuk op met 2 dubbele solexen (die ik ga vervangen door throttlebodies met brandstofinjectie)
Berichten: 37
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2006
Beste Bozzma,
Kan je iets meer vertellen wat je bedoelt met de ontsteking die op dezelfde plek zit. Is dat de onsteking van de B230K of van het originele blok? Als ik hier wat info over kan krijgen graag. Ben ik enorm mee geholpen.
Gr.
Reinier
Mustang '66<br />Volvo 240 GL Grand Luxe '86 (Aut.)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De meeste 230 blokken komen uit een 7 of 9 serie. Dan zit de ontsteking achterop de cilinderkop. Kaasie heeft daarvoor een zeer bijzondere manier bedacht en deze verdeler op een riem aan de krukas geplaatst. Bij mij steekt de verdeler gewoon het blok in. Ik weet het niet zeker, maar het zou wel eens goed kunnen dat als je het dekseltje van de onsteking verwijderd je gewoon een distributeur er in kan steken. Kan Kaasie ons geen uitsluitsel geven ?
Persoonlijk zou/ga ik het weer anders doen. Ik haal de distributeur weg en dop deze af. Ik plaats een dubbel bobine-systeem zodat 1-4 en 2-3 tegelijk vonken. Verder plaats ik een sensor aan de krukas en laat ik de onsteking door een computer regelen. Dan heb ik een vonk van boven de 20 kilovolt.
Je zou ook naar alternatieve ontstekings modulen kunnen kijken.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
niet bij elke B2** met de onsteking in de kop kan je een onsteking in het onderblok zetten.
ik weet niet precies waar het omslag punt ligt.
ik denk vanaf 1987 ong.
ik heb namelijk bij een paar B2** een ontsteking in het onderblok gezet zonder probleem.
de vriesdop eruit en onstekingsmoduul erin
en heb nu een B230 uit een 740 daar kon het juist niet.
daar was geen tandwiel gevreesd in de meeloop-as , dus heb ik een andere as gestoken.
zie de verschillen