Ik wil mij hier even kort voorstellen:
Ik ben Jelle woonachtig in Ninove (België), ik ben 18 jaar en heb van de opleiding elektromechanica genoten.
Sinds kort ben ik het bezit van mijn rijbewijs en dus ook direct de auto van mijn vader.
En die auto is een 240 GL diesel, heel leuk bakje ben er heel blij mee. Maar hij heeft dringend wat aandacht nodig, er is een riem die slipt bij vochtig weer, de handrem moet eens nagekeken worden...
Dus daarom ben ik hier terecht te gekomen, zodat ik aan de echte kenners wat meer uitleg en informatie kan vragen.
Voorts ben ik ook nog bezig met een honda CB cafà racer project, daarvan is bijna alles volledig opgeknapt (buiten de tank). Hij moet nu terug volledig in elkaar en er moeten nog enkele modificaties gebeuren.
Pas maar op met prutsen aan de Volvo... als je eemnmaal begonnen bent is het einde zoek.
Enne.... leuk dat ceebeetje. 350 of een 400? Ik heb ooit een 400 zesbak naar eigen inzicht opgebouwd. Erg veel lol mee gehad, maar uiteindelijk toch een CB900 Bol'dor gerestaureerd. Heerlijke ratelketting voor het rondje kerk!
danku voor de vele reacties, dat is altijd leuk natuurlijk!
ik zou graag vandaag eens naar de riem kijken, hebbe jullie hier ervaring mee?
Hij slipt dus enkel bij koud/vochtig weer en slipt niet als ik de koppeling inhoud.
Ik hoop dat de riem niet getimed is zodat ik hem eventueel zelf kan vervangen.
Die belt is een simpele V-snaar, waarschijnlijk een dubbele. En dan zit er ook nog eentje op je stuurbekrachtiging als je dat hebt. Als hij niet goed op spanning is of versleten gaat hij piepen. Je zou hem met 1 vinger ongeveer 1cm moeten kunnen induwen. Vervangen is inderdaad makkelijk zelf te doen.
17 March 2014, 15:09 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 March 2014, 15:59 door Jellee95.)
danku voor de reactie, kheb net eens gekeken en wat foto's genomen. Ik veronderstel dat het de dubbele v-snaar is die achter de ventilator zit, die kan ik net iets te hard induwen naar mijn gevoel.
Hebben jullie nog tips voor het vervangen van zo een riem? of kan ik hem aanspannen?
update: nog niet veel verder gedaan aan de riem, ik heb wel al de handrem uit elkaar gehaald want die deed het niet meer. Nu blijkt dus dat ik de handrem heb kapot getrokken, ik ben dus niet heel goed geweest voor mijn oude vriend. maar ik ga hem nu ook in ere herstellen. de foto's zeggen genoeg:
[ATTACH=CONFIG]2494[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2495[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2496[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2497[/ATTACH]
het tandwiel zelf ziet er nog goed uit. ik ga morgen proberen dat gebogen plaatje weer recht te plooien en de bramen af te slijpen met een dremel. Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het hele boeltje is proper te maken
alweer een klein stapje dichter om deze schoonheid tip-top in orde te krijgen
Gefeliciteerd met je aanschaf en je aanwezigheid hiero
Misschien snap ik het niet goed (en dan bedoel ik het volgende niet beledigend o.i.d.), maar weet je het verschil tussen de V-snaar en de distributieriem? Dit zijn nl. niet dezelfde dingen . Waarom ik twijfel of je het verschil weet, is dat je het enerzijds hebt over een piepende snaar, maar anderzijds ook over timing (timing belt = distributieriem = die platte met de tandjes) en je hebt ook foto's van van de distributieriem.
Dat gillen is je V-snaar (of een vd 2 ). Je distributie gilt niet als deze slecht wordt, die gaat rafelen/scheuren (maar dan is ie wel echt ver heen), en hoogstens dat je spanrol lawaai maakt, maar dat is wel een heel ander geluid.
V-snaar vervangen is simpel, de stang bij je dynamo iets lossen zodat de spanning eraf gaat
Succes!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012