Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppakdichting B20A
hallo allemaal,
even voorstellen ben nieuw hier met schrijven (wel al veel gelezen)heb een VOLVO AMAZON COMBI van 1965 met een B20A erin
foto's volgen later
heb wat raad nodig voor mijn koppakdichting
even wat uitleg...
ik ben dus aan mijne joint de cullas (koppakdichting)bezig nu is er een foutje ingeslopen .
awel...
de verkeerde rubbers van de waterpomp zaten erbij ( wist niet dat er andere (dikkere) waren)
ik draai de boel dicht om warm te draaien voor het laatste aanhaalmoment…
maar met koelvloeistof toe te voegen liep het er met bakken uit
dus verkeerde rubbers
nu heb ik dus de andere ( hopelijk de juiste 9,5mm hoog ipv.8,5mm)
kan ik de koppakking hergebruiken?
hij is op moment gedraaid geweest maar niet gestart/opgewarmd.
gewoon doen of toch ne nieuwe steken?
nog iets
ik zag dat de gaten van de pakking niet echt goed overeen komen met de koelkanalen van de blok…( pakking =rond blok= driehoekig & groter)
kan ik die bijslijpen met ne dremel bvb. om een betere doorstroming/koeling te krijgen?
en dan nog iets...
in de Haynes manual staat om de kop in 3 keer op spanning te trekken.
eerst 40Nm
dan nokkenas monteren en op 80Nm en kleppen stellen

maar hoe kan ik de rechtse kopbouten ( half onder de nokkenas )op spanning trekken als ik mijne momentsleutel er niet op krijg?
moet die er dan terug af kan ik me niet voorstellen.
in het werkplaats handboek staat niks over in verschillende keren aantrekken...

voor de rest alle tips zijn van harte welkom

groeten en alvast bedankt

Herman
Antwoord
Beste Herman, het is te proberen, ik heb in het verleden wel eens koppen gewisseld zonder een nieuwe pakking, eerder onwetendheid maar dat werkte.. Overigens heb jij dan de dikkere pakking voor bv de lage compressie motoren, B20F, daar horen dus de hogere rubbers bij. Je kunt je dus afvragen of je de juiste koppakking hebt gebruikt..!

De volgende keer kun je iig beter de pomp demonteren voor de rubbers dan de hele kop...

En om bij de kopbouten te komen moet je de tuimelaar-as (die bedoel je waarschijnlijk ipv nokkenas..) verwijderen, dan kun je bij alle bouten. Vervolgens stel je dan de kleppen weer opnieuw..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Voor de B20A gebruik je de dikke koppakking, tenminste als je de originele compressieverhouding wilt houden. In dit geval zou ik hem gerust hergebruiken. In de Penta gebruiksaanwijzing van hetzelfde blok in bootvorm wordt de kop jaarlijks gelost en weer aangetrokken.

De openingen in de pakkingen zijn precies zoals ze horen, let wel dat je de kant met TOP boven hebt.

Run the car for a short distance zegt het boek, en dan re-tighten to 8.5-9.0 kgm (dat is 85-90 Nm).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Kan je de waterpomp en het rubbertje ervan niet gewoon wisselen als je de kop laat zitten? Of bedoel je een andere rubber?
Antwoord
Marc1970 schreef:Voor de B20A gebruik je de dikke koppakking, tenminste als je de originele compressieverhouding wilt houden. In dit geval zou ik hem gerust hergebruiken. In de Penta gebruiksaanwijzing van hetzelfde blok in bootvorm wordt de kop jaarlijks gelost en weer aangetrokken.

De openingen in de pakkingen zijn precies zoals ze horen, let wel dat je de kant met TOP boven hebt.

Run the car for a short distance zegt het boek, en dan re-tighten to 8.5-9.0 kgm (dat is 85-90 Nm).
..dan ben ik door de war.. B20 B en E hebben dan de dunnere..?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
dank u wel heren,
voor de goede raad het heeft geholpen.denk ik...
fijne info van die penta's, marc1970
ik denk wel dat ik de juiste dichting heb
heb trouwens toch een nieuwe gestoken ik dacht de koelvloeistof gaatjes wat bij te werken maar ben uitgeschoven en een streepje bovenlaag weg...dan maar nieuw dacht ik,
had er toch nog een liggen,kon trouwens geen TOP vinden op de laatste dichting...

een volgende keer ga ik inderdaad enkel de waterpomp demonteren (dank Jambon & Dopski)...dat ik daar niet aan gedacht heb...tja het was de eerste keer en dacht maar in ÃÃn richting...

dus als ik het goed voor heb laat ik de motor een tijdje lopen (of doe een toertje ),
haal de tuimelaar-as (sorry jambon ;-) en zeker ook dank u ) er weer af op op 90Nm te trekken
dan weer monteren en kleppen stellen?
moet dat bijtrekken met warme motor gebeuren dat is me ook niet duidelijk?

kent iemand de antwoorden...

H.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.801 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.545 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.306 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.895 20 November 2015, 09:55
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.041 30 April 2015, 09:13
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.654 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  afstellen / vervangen ontstekingsonderdelen B20A -wj- 4 6.687 5 May 2013, 14:52
  vervangen krukaskeerring b20a -wj- 2 2.648 4 May 2013, 23:46
Laatste bericht: -wj-
  B20a deel revisie Martijn142 42 19.288 20 April 2013, 09:16
Laatste bericht: sludge
  even voorstellen + B20a vragen Martijn142 10 7.123 13 November 2012, 22:46
Laatste bericht: Martijn142

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)