Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
ZOAB schreef:...De huidige politiek is zo grillig dat je niet 6 jaar vooruit kan kijken qua belastingtarieven. Dan doel ik niet op het oldtimer-mrb verhaal want dat zal wel niet zo snel nog eens wijzigen (alhoewel?) ...
Juist wel! We zitten notabene in een overgangsregeling van 25 naar 30 jaar nu het 2014-verhaal komt. Over een paar jaar is er weer wat geld nodig en kan er weer van alles gebeuren, ook met de oldtimer-mrb. Helaas is het beleid hapsnap zonder verstand. Als bewoner van dit land moet je schijnbaar opportunistisch zijn want de overheid zwalkt.
Dit onderstreept de essentie van je bericht: houd weinig rekening met de belastingregels want die veranderen keer op keer.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
landloper schreef:Juist wel! We zitten notabene in een overgangsregeling van 25 naar 30 jaar nu het 2014-verhaal komt. Over een paar jaar is er weer wat geld nodig en kan er weer van alles gebeuren, ook met de oldtimer-mrb. Helaas is het beleid hapsnap zonder verstand. Als bewoner van dit land moet je schijnbaar opportunistisch zijn want de overheid zwalkt.
Dit onderstreept de essentie van je bericht: houd weinig rekening met de belastingregels want die veranderen keer op keer.
Ik ben het toch maar deels met je eens. Het opportunisme heeft zin bij maatregelen die je op korte termijn kan terugverdienen. Bij een langere verdientijd (ik vind 6 jaar best lang voor een ombouw/brandstofkeuze) vind ik de gok best groot, want je neemt m.i. wel een risico dat je je ombouw wellicht niet terugverdiend.
Is die € 450 per jaar (uit het voorbeeld) dan wel interessant? Dat moet ieder voor zich bepalen..
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 23
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2011
ZOAB schreef:Vergeet het argument niet dat je dit niet voor zoveel jaar kan doorrekenen. De huidige politiek is zo grillig dat je niet 6 jaar vooruit kan kijken qua belastingtarieven. Dan doel ik niet op het oldtimer-mrb verhaal want dat zal wel niet zo snel nog eens wijzigen (alhoewel?), maar meer de belastingopslag per kg brandstof. Dan klopt je terugverdientijd niet meer.
zover was ik nog niet eens gegaan bewust. als je verder denkt moet je rekenen dat je de gemiddelde nieuwe auto op 5 jaar koopt (gemiddelde van de nederlander), en binnen die tijd moet je de investering terugverdiend hebben. Binnen de meeste bedrijven moet de terugverdien tijd max 2 jaar zijn omdat je daarna meestal de onderhouds kwestie begint te krijgen e.d. Zoals eerder vermeld heb ik het onderhoud niet meegerekend die elke 2000 uur minimaal moet gebeuren aan de vul installatie omdat ik niet weet hoeveel km/j OP rijd en dus niet kan uitrekenen om de hoeveel maanden/jaren hij preventief onderhoud moet plegen.
Zelf zeg ik dat het voor een kleine ondernemer en particulier haast niet rendabel is en het ook nog veel moeite en tijd kost.
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km
Berichten: 135
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2010
Ik zou op dit moment niet uit gaan van de belastingregels. Kijk ook naar de mensen die 2 jaar geleden een MRB vrije Fiat Punto diesel aanschaften. Die gaan vanaf 1 januari weer de volle mep betalen, terwijl er destijds sprake van was dat het belastingvrij zou blijven. Hetzelfde zou zo maar eens bij CNG kunnen gebeuren. Heb je net voor veel geld een installatie ingebouwd etc en dan gaat het belastingvrije er binnen twee jaar vanaf....
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Ik zat bij het posten van dit topic te denken aan zelf inbouwen, dus de tank en evt. de leiding (de lpg/cng ecu heb ik al). Ik kan/kon er maar weinig info over vinden, maar als je het zelf doet zal het vast geen 3K euri kosten. Wat betreft de energiewaarde en actieradius van CNG maak ik me wel zorgen. Overigens dacht ik oorspronkelijk dat CNG gelijkgesteld was aan benzine qua mrb, maar het is slechts gelijkgesteld aan G3.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ben er eigenlijk wel zeker van dat het gelijk was aan benzinetarief. Heb me er ooit ook eens mee bezig gehouden. Maar toen te moeilijk bevonden voor een carb motor.
Tot zover de milieu aspiraties van de onze belastingdienst dus ;-).
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Volvo 142 B23 schreef:Tot zover de milieu aspiraties van de onze belastingdienst dus ;-).
Ik vraag me wel eens af wat het verdienmodel van de overheid gaat worden als alle auto's straks echt op waterstof/electra/zonne-energie rijden, oftewel de reeds lang aangekondigde liberalisering van de energiemarkt (hoog-rendement zonnepaneel op je dak en jezelf van je eigen energiebehoefte voorzien). Maar goed, ik dwaal af...
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Niet alleen auto's. Wel eens gezien wat de belastingen op gas en elektriciteit voor thuis zijn? Qua percentages is dat gewoon hetzelfde als brandstof. Alleen kijken we daar de energiemaatschappij op aan. Terwijl dit ook grotendeels richting de schatkist verdwijnt. Maar goed, scheelt ook weer een hoop groene hobby's als in iedere polder in Zeeland een zwaar gesubsidieerd windmolenpark neerplempen.