Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: May 2010
Hallo all,
Ik ben helaas geen freak of monteur die een regelmatige bijdrage kan leveren aan het forum maar ik zou wel graag een vraag willen stellen of iemand hier "ervaring" mee heeft.
Mijn 740 uit 1986 met volgens de papieren een B200ET motor en een Luchtmassa meter Bosch 0280202067 blijft schokkerig rijden.
Na heel veel gerommel door garages willen ze het proberen met een nieuwe LMM. Nu zag ik echter dat er een B230ET motorblok in zit.
Deze heeft volgens de specificaties echter een andere LMM nodig?
Iemand een idee hoe dit kan? Is het uberhaupt op papier (in de praktijk kan het dus ;-) mogelijk een B230ET te laten rijden met B200ET LMM, sensoren en computer e.d.?
Jasper
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Computer zal dat best bijregelen ja.
Berichten: 168
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2006
Loop eerst even alle bekabeling langs en controlleer de massapunten voor je injectie systeem.
Zorg dat de intercooler pijpen en slangen en vaccumslangen schoon/heel zijn. zorg dat de CIS klep en gasklep schoon is.
Je kan trouwens mooi testen of hij stuk is om tijdens het lopen de massameter los te halen, loopt hij gelijk is hij stuk
loopt de motor anders na het loskoppelen dan zou hij nog heel kunnen zijn.
Waar kom je vandaag ik heb een motronic uitleeskit van de Volvo dealer hier. ik kan tegen vergoeding je wagen wel nalopen (noordwijk)
Succes!
Computer is trouwens niet bij te stellen wel zijn er verschillende stelschroeven bij dit model aanwezig (bezit zelf ook een 760 turbo met 2.3)
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: May 2010
Thnx beide voor de reactie, ondertussen terug van vakantie en ik heb een 2e hands luchtmassameter gevonden in Belgie en gemonteerd. Helaas geen verschil.
Ik zal hem nog even losmaken tijdens het draaien en zien wat er gebeurt.
De gasklep + pakking heb ik pakking van vernieuwd + schoongemaakt. De vacuumslangen eraf/inspectie en opnieuw erin. Injectie nvt aangezien er een nieuw gassysteem in zit (3G, op benzine rijd hij ook schokkerig).
Is een CIS klep hetzelfde als een stappenmotor? Zie:
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-on...tcode=1916
Noordwijk is helaas niet echt in de buurt
Jasper
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 September 2012, 16:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2012, 17:33 door Marc1970.)
Ja dat is hem maar die regelt alleen het stationair voor zover ik weet. Als je motor alle onderdelen van een B200ET heeft, zal het toch wel een B200ET zijn. De code staat ingeslagen op het onderblok, net onder het thermostaathuis.
De code op het dist.riemdeksel zegt niet zoveel, die kan van een andere motor komen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: May 2010
Hoi,
De motor is echt een 230, het staat ingeslagen op het rode deel net onder thermostaathuis zoals je zei.
Het bizarre is dat dat schokkerige rijden nooit weg gaat. Als ik gasgeef dan gebeurt dat echt in "stappen", hij accelereert maarr er schokkerig. Sinds de 2e hands LMM erin zit valt de motor bij het intrappen van de koppeling bij ee stoplicht om te stoppen bijna zo ver terug dat de motor bijna afslaat. Vandaar dat ik aan de Stappenmotor zat te denken. (ik heb bij vervangen LMM de - pool er 15 min afgehad om de computer te resetten).
Testjes/vervanging gedaan:
- als ik bij lopende motor de stekker van de LMM eraf trek slaat de auto direct af
- er zit een nieuwe turbo in
- andere 2e hands LMM
- alle turbo slangen zijn nagelopen op gaatjes/ scheuren
- vacuum is nagelopen en zit vast
- als ik de stekker van de CIS tijdens het lopen van de motor eraf trek slaat de motor direct af
- gasklephuis schoongemaakt + nieuwe pakking
Iemand nog het gouden idee?
Jasper
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Eigenlijk is de standaard verdachte voor gestommel op beide brandstoffen de motor zelf of de ontsteking. Begin eens bij de distributieriem.
Misschien klopt de vervroeging niet voor een grotere cilinderinhoud. Zit bij Motronic de injectie en ontsteking in 1 ECU? Misschien moet je bijbehorende B230ET ecu er eens bij zoeken.
Officieel hoor je geen elektronicastekkers los te halen met een lopende motor, in elk geval voor LH Jetronic niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 168
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2006
bougies
bougiekabels
rotor
verdeelkap
compressie gemeten
onsteking/disturbutie op tijd
gasklephuis veer goed gespannen..?
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: May 2010
Thnx. Ik ga weer op onderzoek :-)