Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Dat overkwam een kennis van me tijdens een rit van 30 min op snelweg. Wel met 2 fietsen op het dak.
Zit genoeg olie in de bak. Zelf gedaan ong. 3 wkn geleden en net nog een keer gechecked bij draaiende motor.
Is dan niet fijn als de volvo van 4 naar 2 schakelt bij 100/u...
Ben net weggegaan en heb hem nog gezegd naar zijn kick down kabel te kijken.
Maar kan het ook gewoon slijt in de bak zijn of wat is hier aan de hand?
Deze bak vond ik nu juist zo geruisloos schakelen. Althans... Veel beter dan de 245 GLE!!!!
Ik hoor het wel.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De olie leek wel net zo viscose als water. Kan ATF zijn kleur goed behouden en heel erg dun worden? Op peilstok leek het de goede kleur te hebben doch een beetje schuimig!
Gisterenavond even 5,5 ltr uit de bak gehaald en ververst. Alles lijkt nu beter en fijner te schakelen... Dus in principe zal het wel opgelost zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
vond het ook waterig. Maar koelvloeistof blijft netjes groen en op peil!!??
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
1 October 2012, 15:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 October 2012, 07:20 door skidje.)
pwaes schreef:ja dus die kan je uitsluiten. Dat waterige... Geen idee. Weet je zeker dat het de vorige keer ook ATF geweest is?
Wat de vorige eigenaar erin gedaan heeft is niet bekend. Maar feit is wel dat de bak (na een verversing met ATF) weer goed reed tot afgelopen weekend. Met veel gegier en protest alleen nog maar in 1ste en 2de versnelling. Dus stapvoets na huis. Begion overigens na een rit van 300 km. Alleen de laatste 30 km ging gepaard met dit geluid.
De auto heeft een maand zeer goed gereden!!??
Bak versleten????????
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
En nu 3 dagen later schakelt het allemaal weer als een nieuwe!!!!!
Wat is er zo dynamisch in die Automaat?
Ergens een vervuiling in de olieleidingen?
Beste remedie om toch nog maar eens een keer te verversen? Of bakwissel.
In uiterste bij bakwissel (ligt nog een bak van een B230F ergens te slingeren) ook de koppelomvormer overzetten?
Ik heb nog nooit verschil gezien in koppelomvormers qua pasvorm. Maar moet een koppelomvormer altijd in combinatie met de bijbehorende bak/motor combi worden gebruikt? Wat gebeurt er als er een BW55 koppelomvormer gebruikt wordt met een latere AW71L bak met in een keer een B230E ervoor in plaats van de B21A?
Ik hoor graag.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Het draait allemaal, maar als je echt wat wilt met de auto, zoals inhalen, invoegen etc ga je het wel merken met een verkeerde koppelomvormer. De koppelomvormer doet precies dat, koppel omvormen naar toeren en v.v. Die hoort dus min of meer bij de motor.
Ik merk dat heel goed in mijn 144, de BW35 is onvoorstelbaar sloom op LPG (10% minder vermogen) maar trekt op benzine veel beter, alsof er een motor inzit zeg maar ipv een opwindveer. Dit LPG vs. benzine verschil is veel groter dan met dezelfde 144 met B20A en handbak.
Een automaat werkt dankzij een doolhof aan oliekanalen, O-ringen, kogeltjes en veertjes, zoek maar eens 'valve body transmission' op Google.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Bovendien zit de lockup functie in de koppelomvormer, dus een andere zou ik i.c.m. de AW71L echt niet nemen. De schakelcurve van de koppelomvormer is de "stall speed" en is bijvoorbeeld ook anders voor de AW72's die achter een turbo zitten.
Zie ook
http://www.gopnh.com/Transmissions.cfm?T...on=%20AW71
Kan het niet zijn dat hij van 4 naar 3 ging in plaats van 4 naar 2 en dat het een defecte solenoide is (of een los contact)?