Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kapot overdrive relais, bypass mogelijk?
MartjeB schreef:Was het niet zo dat de overdrive stuk gaat bij achteruit rijden indien aktief?

Gaat dat niet over de handbak?

Volvome schreef:Hoi,
Als je toch het relais eruit haalt om evt door te lussen, dan kun je net zo goed even het relais goed bekijken. Voorzichtig het plastic huisje eraf halen (eerst het lipje aan de onderkant bij de pennen even ombuigen: breekt niet af, want diet als een soort vergrendeling). Dan met een loep even de soldeerverbindingen goed bekijken. meestal vindt je dan wel een (haar) scheurtje, vooral op de verbindingen waarmee het metalen relais zelf is verbonden. Even doorsolderen en dan zal hij wel weer werken. heb dit al 2 keer gedaan en deze reparatie wordt ook elders op dit forum beschreven.
Succes!

Zou de reparatiemethode voor moederborden/videokaarten etc van computers hier ook werken? 10 minuten in de oven bij 200 graden?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
@Arjan: Je methode zou kunnen werken, maar ik raad hem niet aan. Er zit een IC in het relais en die geeft bij 200 graden denk ik wel de geest. Eerder zou je met een verfafbrander alle solderingen kunnen verwarmen, maar wel de printplaat horizontaal op zijn kop plaatsen anders gaan de solderingen doorlopen en kortsluiting maken. Al met al zou ik het niet doen maar eerder gericht de gebroken soldering verwarmen of eventueel een draadje leggen.
@Bazis: Er zijn meerdere soorten overdrive relais: (zie http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ord=relais)
Ik ken alleen de schema's van de witte en de oranje:
wit od relais:

pin 31: massa (hoeft niet doorgelust te worden)
pin 87: + 12 V naar OD klep
pin 15: + 12 V afkomstig van zekering
pin 87a: - 12V (massa) naar OD lampje op dashboard)
pin 86: + 12 V voor activering relais door drukknopje op pookje (van automaat)

Als je dus de aansluitingen van pin 15 en pin 87 doorlust dan zal de OP klep op de vers bak continue spanning krijgen en in bedrijf zijn (zolang het contact is ingeschakeld). Als je de doorlus maakt kun je de klep horen klikken. Desgewenst kunt tussen pin 15 en 87 ook een schakelaartje zetten voor "handbediening".

De aansluiting op pin 87a is om het OD lampje op het dashboard te laten branden (of niet) Als je deze pin aan massa legt gaat het lampje branden ( als contact aan is). Normaal gaat het lampje branden als de OD Niet is ingeschakeld.

hoop dat je eruit komt.
groeten en succes.
Antwoord
wat is er mis met een soldeerboutje..? even de punten laten vloeien en het is weer een "nieuwe"
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Oja, wat Kwekkel schreef is ook van nut: als je +12 v op de aansluiting voor pin 87 aansluit en je hoort de OD klep op je bak geen geluid maken dan kan inderdaad de draad naar je bak een onderbreking hebben.

En ik hou ook meer van solderen!
Antwoord
Top, net zekeringenkastje vervangen door een schone met verse zekeringetjes!

Toch raar dat mijn relais het na een jaar begeeft, heb hem open gemaakt en uitvoerig bekeken en ziet er als nieuw uit. Ben geen soldeerder dus dat gaat hem niet worden vrees ik.

Gr Bas
Antwoord
Hallo Bazis, het gaat om haarscheurtjes en meestal op de soldeerpunten van de 'zwaardere' metalen delen van het relais. Door trillen treden op deze soldeerpunten haarscheurtjes op.
Het relais is een 'geheugen' relais: eenmaal drukken op het drukknopje op de vers pook van de automatische bak en het relais komt in: nog een keer drukken en het relais valt af enz. Net als bij een grootlicht/dimlichtschakelaar. Je zou dus ook een dergelijk relais kunnen gebruiken.
Maar als je toch aan en uit wil schakelen zonder relais en met een gewone aan/uitschakelaar, dan kun je het volgende doen: verbind op de connector van het relais de aansluitingen van pin 87 door met die van pin 87a en verbind deze doorverbinding ook met de ene kant van een aan/uit schakelaar. verbind de andere kant van de schakelaar met de aansluiting op de connector waar normaliter pin 15 in gaat. Als de schakelaar op 'uit' staat dan gaat het dashboardlampje branden en is de OD klep niet geactiveerd. Als de schakelaar op 'aan' staat dan gaat het dashboardlampje uit en is de OD klep geactiveerd. Je kan tevens controleren op de verbinding met de OD klep goed is: als met de schakelaar in de 'uit' stand het lampje niet brandt, dan is er een onderbreking in de draad naar de OD klep.
Maar natuurlijk is een de originele toestand veel eleganter...
groeten!
Antwoord
Ik heb momenteel het probleem dat de overdrive staat uitgeschakeld en niet meer inschakelt.
Het gaat om de AW71 bak. Waar kan ik dit relais vinden?
Antwoord
Jaren geleden begon mijn overdrive er ook wel eens spontaan uit te schieten door electrische problemen met het relais en door een slechte "4e versnellingsschakelaar" in de bak. Ja, het is dus geen automaat waar de overdrive achter hangt maar dat maakt niet uit, geloof ik?
Ik heb toen maar in het middenconsole een schakelaar geplaatst waarmee ik de overdrive rechtstreeks mee inschakel. Alleen moet ik hem niet vergeten uit te zetten als ik terugschakel. Maar ook daar heb ik wat op gevonden d.m.v een zo'n universeel piepertje (die je kunt kopen voor als je je licht laat branden) aan te sluiten om mijn remlichtschakelaar. Als ik op de rem trap en de overdrive staat in gaat hij dus piepen. Misschien allemaal wat omslachtig maar ik heb in ieder geval geen last meer van een uitspringende overdrive en dat geeft een rustiger gevoel.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
Bazis schreef:Het gaat hier om een automaat, dat kan toch zonder problemen? Ik heb hem altijd aan staan dus wat mij betreft mag het relais er tussenuit!

En dan denk ik ook dat ik weet hoe dat relais stuk gaat. Het staat continu onder spanning. Misschien brandt hij wel door.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 240 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 3.276 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 10.279 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.712 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.914 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 7.103 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 16.030 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 5.696 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.478 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 12.187 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)