Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkeras B20A vs B20E.
Hoi,

Gisteren een B20 op de kop getikt, een B20E. Deze wil ik gaan ombouwen naar een carburateur uitvoering. Nu heb ik wel eens gehoord dat de nokkenas van een injectie motor anders is dan een die van een carburateur. Klopt dat? En zo ja, is het nodig de nokkenas te wisselen?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Laat die E as er maar inzitten, dan istie net wat 'hariger'.. kan toch wel zijn dat je hem moet vervangen, dan kun je ook nog kizen voor een modernere via TinusTechniek. Daar even mee overleggen wat voor een carburateur de fijnste is en wat je met de auto wilt.

http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-specials.html

http://www.tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.html

(dan houdt je dus een E-kop over..?!)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Voor een simpele Stromberg carb is de injectie nokkenas misschien iets te ruig maar het zal toch wel lopen. Hier staan ze allemaal: http://www.1800philes.com/ianr/_superlist_grinds.html

De K (K jet B20E) en D (D jet) assen openen de kleppen langer, verder en met aanzienlijk meer overlap dan de A as die bij de B20A oort. Maar zoals je ziet zijn het nog gematigde assen in de wereld van de snelle nokkenassen. Vergeleken met de C as uit de B20B niet veel anders, dubbele SU of Stromberg carbs zal prima werken. De E kop loopt vermoed ik best op 98 benzine, of LPG, ivm pingelen.
Om de compressieverhouding evt. wat richting RON 95 te brengen kan je een dikke koppakking monteren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi,

Dank voor de reacties, ik laat de nokkenas gewoon maar zitten dan. Mocht het niet bevallen kan ik de nokkenas altijd nog wisselen. Weet iemand toevallig hoe een injectie motor zich gedraagd als ie op gas rijd? Is dat te vergelijken met een carburateur motor met injectie nokken as?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Beetje. Het spruitstuk van de B20E is natuurlijk veel ruimer en gemaakt om veel lucht te leveren, de injectie dumpt er benzine bij tot een mengsel waar de nokkenas wel raad mee weet, die jaagt het wel door de motor tot 6000 rpm (max pk). De B20A is meer een economy motor, het spruitstuk zal optimaal werken tot 4800 rpm, dan staat de gasklep en alles bijna max. open.

Op LPG is de doorstroming de maat, brandstoftoevoer en menging is altijd geweldig, dus het hoekige B20A inlaatspruitstuk en de krappe venturi in de Stromberg belemmert je injectie-nokkenas.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi,

Wat staat er eigenlijk op een nokkenas vermeldt? M.a.w. hoe herken je wat voor nokken as je in je handen hebt.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Houd 'm toch lekker met injectie! Mooi systeem wat goed moet kunnen werken. Zeker op LPG. De langere inlaattrajecten voor elke cylinder leveren een deel van de vermogenswinst op, de grotere kleppen doen ook een stuk. Ik heb zelf een B20A voorzien van een E-kop, verdeler etc. De A-nokkenas zit er nog in. De druksensor heb ik daarop aangepast, afgesteld. Draait prachtig op LPG. En ook op benzine.

Carburateurs zijn zó 1970!
Antwoord
laptoprob schreef:Houd 'm toch lekker met injectie!

De motor heb ik gekregen en is geheel kaal, er zit dus niets bij van het injectie systeem!
Antwoord
Een conventioneel G1 LPG systeem in combinatie met B20E is niet heel optimaal. Althans je moet voorkomen dat je een backfire krijgt. Je hebt in die setup namelijk een nogal groot inlaatspruitstuk vol met brandbaar mengsel.

Bij de nokkenas is aan de kopse kant als het goed is een letter ingeslagen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
oudevolvo schreef:Een conventioneel G1 LPG systeem in combinatie met B20E is niet heel optimaal. Althans je moet voorkomen dat je een backfire krijgt. Je hebt in die setup namelijk een nogal groot inlaatspruitstuk vol met brandbaar mengsel.

Bij de nokkenas is aan de kopse kant als het goed is een letter ingeslagen.

Hoi Lars,

Ben ik niet helemaal met je eens.

Mijn 1800 heeft in het eerste LPG-jaar ook met een venturi voor de gasklep uitgevoerd geweest. Ik had de venturi vast gezet in een stuk slang. Ik heb 1x een backfire gehad tijdens het afstellen van de ontsteking. Toen klapte de venturi van het inlaatspruitstuk.

Mijn punt; zolang je zorgt dat dit de zwakste plek is, zal het spruitstuk echt niet ontploffen. Tevens zit er een vriesplug achterin. Het aluminium is vrij dik uitgevoerd.

Een B20E inlaatspruitstuk flowt bijzonder goed voor LPG, qua onderdruk, is mijn ervaring.

Ik heb ook nog een K-nokkenas liggen, van CWC, maar daar staat op de kopse kant geen letter geloof ik. Andere assen weer wel. Verschilt wellicht per fabrikant
Groeten, Boele
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.801 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.545 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.306 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Tobbe met B20E. Madman 1 2.359 29 October 2016, 20:59
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.895 20 November 2015, 09:55
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.041 30 April 2015, 09:13
  B20E met Weber carburator ovlov2 2 2.986 18 February 2015, 10:38
Laatste bericht: ovlov2
  koppakdichting B20A hero 5 4.170 15 December 2013, 21:46
Laatste bericht: hero
  afstellen / vervangen ontstekingsonderdelen B20A -wj- 4 6.687 5 May 2013, 14:52
  vervangen krukaskeerring b20a -wj- 2 2.648 4 May 2013, 23:46
Laatste bericht: -wj-

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)