Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn eerste (Update 16-01-11)
De titel nog geprobeerd te wijzigen, maar dat krijg ik niet voor elkaar...
Ik ga hem nog een kans geven. In de komende periode maar eens rustig aan de spullen bij elkaar proberen te sprokkelen, deuren voorbewerken en naar de spuiter, hier en daar wat gereedschap scoren (lasapparaat) en zolang ik de loods nog kan gebruiken mijn best doen overdekt te werken en de auto weer voor een paar jaar aan de gang te houden. Hij bevalt gewoon en met een andere neem ik toch weer een risico (een nieuwe zit er gewoon niet in). Wel wat leuks op het oog, maar nog niet van dichtbij gezien (940 LPT, zilvergrijs, normale KM-stand, ECC en andere speeltjes...) Ding staat er ook al een tijdje en dan ga ik er al weer het mijne van denken. Tenzij ik deze binnenkort total rijd (is me alleen gelukt met een vrachtwagen van de baas....) mag hij/zij voorlopig nog even blijven.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Na een drietal alleraardigste mailtjes dat ik gemist wordt op ons hoogst gewaardeerde forum, toch even laten weten dat ik jullie echt niet vergeten ben. De auto heeft gewoon een lagere prio gekregen, en het forum daarmee dus ook. Ik heb op dit moment een prettig, maar daarmee redelijk druk, leven. De auto moet nog steeds zijn upgrades krijgen maar dat is iets dat ik voorlopig vooruit schuif naar de zomervakantie. Tegen de tijd dat er beweging gaat komen in het project zal ik zeker degene die daarin een bijdrage kunnen leveren een berichtje sturen. Voor nu: de radiostilte zal nog even aanhouden. Bij schokkende wijzigingen hoor je me vanzelf weer.
(Ja, de 245 voldoet nog prima (Carlo noemde het na de APK 1 van de best draaiende B230K's en strak sturende 245 die hij onder handen heeft gehad) en het voornemen om de auto weer roestvrij te krijgen staat nog steeds). En de 940 staat ook nog steeds te koop........
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Klinkt goed! Als je af en toe die dramaverhalen over die B230K's hoort..
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Yellow240 schreef:Klinkt goed! Als je af en toe die dramaverhalen over die B230K's hoort..
Hmm welke verhalen Patrick ? Ik rijd zelf ook met 1 ... (b230k van my88) , problemen met het vacuum allicht, die slangskes etc ...

Mooi dat je hem terug in orde wilt stellen Martin ! Ik denk dat ik je eens gezien heb bij de Carlo Big Grin (lang geleden) en overlaatst op Scandcar wintertrial Big Grin
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
Klopt! Maar dat is nog niet zo lang geleden: als ik me goed herinner is dat geweest net voordat Carlo zijn 1e verhuizing deed. Dus dat is niet meer dan 1.5 jaar terug (da's helemaal niks Big Grin) en bij de Wintertrial waren we er idd ook bij. We hebben elkaar daar alleen niet gesproken. Moeten we weer eens goed maken.....
Als je iemand een aantal motoren aanbiedt van verschillende types, raak je de K pas als laatste kwijt Wink Ik heb er een paar jaar terug een missie van gemaakt om alle loshangende slangetjes en andere vacuumlekken aan te pakken, maar dat is bij mij nooit echt een probleem geweest. Wel krijgt hij elk jaar verse olie, elke 2 tot 3 jaar nieuwe bougies en rotor/verdeler en blijkbaar voelt het ding er zich prettig bij. Ik rijd niet veel (max 6000 / jaar) Het blok houdt karakterkuren (in de zomer loopt het lekkerder dan in de winter, ongeacht de afstanden en regelmatig wil een warme start niet zo lekker) maar, op een dode accu na,hij/zij heeft me nog nooit in de steek gelaten en het hoort gewoon bij zo'n auto....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Ja inderdaad, dat je dat nog weet Big Grin Was een paar maand voor zijn 1e verhuizing Big Grin
Ik probeer toch ook wel om elk jaar de olie te verversen. Tussen de laatste (vorige maand) keuring en de vorige keuring heb ik 10.000 km gedaan, het jaar ervoor was er 5000 km ofzo Big Grin
Van warme start heb ik niet zo'n last. Wel dat hij niet direct aanslaat na een koude rit van ongeveer 2 min. Bij een warme start , start hij feitelijk beter maar trager. Soms van de 1e keer niet hoor bij een warme start, maar na een 2e poging slaat ie direct aan. Bij mijn pa zijn DL van MY86 (b200k) slaat hij direct aan (ook bij warme motor) - die heeft maar een kwart toer nodig bij warme toestand en is al vertrokken voor je het weet (geschifte dinges)

Bij een koude start trek ik ineens de volledige choke uit bij de b230k (zelfs nu nog met 20° buiten) en duw hem dan direct weer een groot deel in als de motor dreigt aan te slaan (anders sputtert hij wat tegen en draait wat vierkant Big Grin) . Het zijn rare dingen die b230kH van '88 blijkbaar, maar het is een goed blok. Ik mag er ook niet van klagen. Wat ik ook wel eens kan doen, is de vacuümslangetjes vervangen aangezien ze er al meer dan 20j opzitten !! ;-) Wel al eens die 90° "elleboogjes" moeten vervangen, enfin heb er 2 gescheurd gehad en dan startte hij moeilijker ! Heb je dat ook vervangen in der tijd ? Je moet ze er eens afhalen anders en eens de andere richting plooien dan de normale vorm die ze aannemen, kan je gemakkelijk zien of ze gescheurd zijn.

grts Wink
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
De jaarlijkse oliewissel doe ik juist omdat er op het moment teveel korte ritjes mee worden gemaakt. Da's een grotere aanslag dan kilometers maken met een warme motor. Ik heb het wel eens een jaartje overgeslagen, maar dan had de startmotor in de winter duidelijk meer moeite om de zaak rond te krijgen.
Ik ben niet zo bang voor de slangetjes zelf. Die lijken redelijk onverwoestbaar. Maar de rubber koppelingetjes is een ander verhaal. Ik heb er zelfs 1 omwikkeld met dun ijzerdraad omdat die in de lengte is opengescheurd. Misschien wel een idee daar ook eens wat tijd voor uit te trekken. Die dingetjes zullen me de kop niet kosten maar kan waarschijnlijk wel verschil maken.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Momenteel zijn die rubberen koppelingen van 90° nog te verkrijgen bij de dealer, geen probleem. Dat kostte mij ergens in de buurt van 3 euro voor 1 exemplaar dacht ik Big Grin Eens ze gescheurd zijn gaat ie valse lucht trekken en gelijk meer verbruiken ook waarschijnlijk Big Grin Wat je er ook nog kan rond doen is zo van die zwarte tape van 3M als tijdelijke oplossing ;-)
Antwoord
Kom ik weer ff buurten, heb ik je reactie gemist Wink
Ik zal eens navragen of ze nog te verkrijgen zijn bij de dealer of misschien wel bij Carlo.
Ik heb weer eens wat gedaan!! Ik werd helemaal debiel van het geklapper onder de achterkant van de auto. Dat de reactie-armen teveel ruimte hadden genomen had ik al gezien. Omdat mijn koppelingskabel wat zwaar liep (niet dat ik dat door had, maar Carlo wees me erop met de APK) moest die maar eens vervangen worden. Bij Carlo een brug gehuurd en de kabel vervangen. Omdat dat een "twee vinger in je neus"-klusje is, meteen maar eens gekeken of Carlo de PU-bussen voor de reactie-armen had liggen. Ja, dus Wink In totaal 5 kwartier nodig gehad voor de koppelingskabel en de rubbers in de reactie-armen (Carlo heeft de oude eruit en de nieuwe erin geperst. Dank!!) en met een andere auto naar buiten gereden.....
Ik zal nog ff moeten wennen aan de koppeling, maar de PU-bussen hadden een onverwacht maar prettig effect: gasrespons. Omdat de as niet meer kantelt, reageert de auto heel anders op het gaspedaal dan ik had verwacht. Ik ben de stad nog niet uit geweest, maar moet vrijdag naar Roosendaal met een afgeladen auto. Heel benieuwd hoe hij het dan doet. En het geklapper? Jammer, joh..... Verder zoeken....

Oh, ja: nog zo'n grap: Van het weekend heeft iemand van halverwege het voorscherm tot zo'n 20 cm voor mijn achterlichten een kras in de auto getrokken... Spiegel was ingeklapt, en toen ik die terug wilde duwen, zag ik waarom dat was gebeurd. Polijstkit maar weer tevoorschijn getrokken. De kras is te diep om er uit te polijsten, maar omdat de witte waas in de kras en de scherpe kanten ervan zijn verdwenen zie je hem alleen nog als je weet waar hij zit. Ik hoop voor de dader dat ik er niet achter kom wie het is. Ik heb wat moeite mijn moordneigingen te plaatsen......
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Hè, hè, ik heb eens stukken. Blijft rijdbaar: viscofan zit vast. Da's de 2e x in 5 jaar. Omdat ik geen originaliteitsfreak ben, gaat er nu dus een electrische fan in. Ding net besteld uit de opruimingsvoorraad van Tinus. (Kan ik dus geen nieuwe visco voor kopen..)
Overigens in onderhandeling met de spuiter, deuren en achterklep gaan binnenkort een correct kleurtje krijgen Wink
`88 245, B230K, M47
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.445 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.056 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.698 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 16.852 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.356 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 113.526 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 63.715 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  '81 Volvo 244 GL - 04 - 02 - 19 Eindelijk een update? Yezzz 27 27.375 5 February 2019, 23:51
Laatste bericht: Yezzz
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.976 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)