Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schudden/hoog stationair/tikken B230F
#1
De laatste tijd een paar probleemjes met de Volvo. Rijden doet ze verder prima, alleen heeft ze een paar ouderdomskwaaltjes!


Allereerst schudt de motor bij stationair draaien, heb al verschillende dingen gelezen op het forum, maar het schudden blijft. Zou een compressietest zin hebben om te kijken of de kleppen nog wel goed afsluiten (compressie verlies?)

Het tweede punt waar ik tegenaan loop is na het reinigen van het gasklephuis, dat het stationair toerental op willekeurige momenten (bij stationair) ineens "verhoogd" is. Ze loopt dan 1100/ 1300 toeren.. "afremmen" met de koppeling in de versnelling helpt soms.. maar het rare euvel blijft soms voorkomen!

Het 3e punt is het tikken.. beetje nagelen alsof het een TDI van de VW groep betreft. Er zit 5W30 olie in van Castrol, iemand die dit (of deze) problemen herkent en een oplossing weet?


Grtz. Tommy
Antwoord
#2
Is die olie niet een beetje dun?

Het schudden kan misschien door vacuumlekjes bij het spruitstuk komen. Of lek injectorrubbertjes.
Antwoord
#3
Welke olie is de gangbare voor deze motor? 15W40 Semi-synth?


Heb al eens geprobeerd met Remmenreiniger e.e.a. te testen, had geen resultaat. Injectorrubbertjes, zijn die los verkrijgbaar?
Antwoord
#4
10W40 is beter dan de dunne 5W30... Die heb ik op het moment ook in mijn B230F zitten. Controleer je stationaire regelklep ook eens. Deze willen wel eens blijven hangen, waardoor je een wisselend stationair toerental hebt. En controleer de aansluitingen bij de stationaire regelklep en gasklep huis.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#5
Waar zit die stationaire regelklep? Onder het inlaatspruitstuk?
Antwoord
#6
onder het inlaatspruitstuk. Gaan 2 vacuumslangen heen
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#7
Ga ik daar even naar kijken. Wellicht dat die lekt.

Is er iemand die weet wat ik precies moet bestellen bij de Volvo-dealer voor die injectoren?
Antwoord
#8
Die rubbertjes doen niet zoveel. Schudden is soms te verhelpen door kleppen te stellen. Stat. regelklep kan je doorspoelen met wasbenzine, en de draaiende klep helemaal schoonpoetsen met wattenstokje oid.

Het hoge stationair kan te maken hebben met de afstelling vd gasklep en -sensor. Deze sensor geeft een signaal als er stationair bijgeregeld moet worden, je hoort hem klikken zodra je de gasklep opent en vlak voor de klep 'sluit'. De klep sluit tegen een stopschroef, de gaskabel hoort net 'aan' te liggen, niet te strak.
Sluit de slang vanaf de stat. regelklep af met een kurk, de (warme) motor moet dan 500 rpm draaien (ternauwernood).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 730 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.209 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 338 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 721 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.156 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 552 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.343 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Stationair Nicolaas H 3 2.068 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.402 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.813 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)