Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbodruk weggevallen
#1
Gisteren merkbaar minder vermogen, niet duidelijk hoe/ wanneer dit is gekomen.
Turbo lijkt een minder hard geluid (fluiten) te maken en de turbo druk is vrijwel weg. Pas bij hoge toeren en vollast bereik je maximaal 25% van de normale druk.

Gecontroleerd op lekken in de buizen en rubbers, niets te vinden. Ook de dumpvalve gecontroleerd, deze komt mooi terug maar is wel vet van de olie.
Ik vermoed dat de Turbo het heeft opgegeven.

Hoe kan ik dit controleren?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#2
Wat voor motor hebben we het over? Beetje olie in het inlaatkanaal is normaal van de carterventilatie. Je kunt de slang van de compressor eens los maken en kijken of er veel speling op het asje is.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
stangetje wastegate is waarschijnlijk niet meer bevestigd aan de klep. zit onder de turbo even terug op duwen en nieuwe borgpin erin!
Antwoord
#4
Het betreft zo'n prettig B21ET blokje. Moet wel aangeven dat ik er niet te lang geleden een 3" Ferrita aan heb bevestigd en een IC.
Om de druk na montage van de IC te verhogen heb ik de het stangetje verstelt, wellicht borging niet goed teruggeplaatst?
Dank voor de input!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#5
Gisteren de aanhechting van het accumulatorstangetje gecontroleerd. Deze zit prima op zijn plek en trekt de wastegate dicht.

Ter controle de luchtslang op de turbo verwijderd en de motor laten draaien. Hoger in toeren begint de turbo te werken en geeft een flinke luchtstroom, de druk is echter beperkt.(Uiteraard is de turbowerking beperkt zonder belasting van de motor).
Het turbohuis is van binnen mooi schoon, geen zichtbare olie (zoals in de ic buizen) vuil of andere ellende. Specifiek gelet op vreemde geluide, niets van dat, enkel het fluitje rond 2500 rpm zoals altijd.

Is het mogelijk dat het klepje van de wastegate defect is waardoor er onvoldoende drukopbouw is?
Het lijkt me dat de turbo zelf gewoon zijn werk doet.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#6
Bart,

Probleem is al opgelost zie topic "welke Turbo?".
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  turbodruk meter Laurens Zondag 3 6.918 28 September 2014, 13:05
Laatste bericht: Dopski
  Turbodruk te hoog Coenraad 49 33.433 26 February 2011, 21:47
Laatste bericht: mironiko
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.444 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  Zwarte rook bij turbodruk henqui 24 14.446 1 June 2009, 13:03
Laatste bericht: henqui
  Waarom de turbodruk niet hoger kon Vaan 15 12.208 29 October 2006, 01:29
Laatste bericht: Ticcie
  Lage turbodruk 240 16v 38 29.244 21 August 2006, 16:05
Laatste bericht: Vaan
  Mag de turbodruk tot het rode gebied? Vaan 14 10.835 16 January 2006, 09:03
Laatste bericht: TheSaint77
  turbodruk eric vermeer 42 30.435 25 April 2005, 22:03
Laatste bericht: kaasie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)