Topics: 9
Hallo,
Ik heb op een b23A een Stromberg175cd/pierburg 175cdus deze lekte uit de vlotterkamer.
Daarom had ik een kleine revisie gedaan. (pakkingen membraan).
Nu ik hem weer gemonteerd heb reageert hij helemaal niet op het gaspedaal, start dus ook zeer moeilijk.
Het tonnetje wat om de gas naald zit wat moet die doen? Als ik daar met mijn hand aan aan zit (duwen) dan lijkt de motor wel wat feller te reageren.
als ik het tonnetje tot boven druk blijft hij vast zitten (hoort dat zo?)
Dit is de eerste keer dat ik een carburateur uit elkaar gehaald heb dus heb ik iets verkeerds gemonteerd???
Okke
Topics: 30
Controleer eerst eens het grote membraam bovenop. Als je het deksel van de carburateur losschroeft (4 schroefjes, op elke hoek een) zie je hem zitten. Als deze lek is, is er onvoldoende vacuum om de zuiger (wat jij het 'tonnetje' noemt) te liften. Dan komt er geen/nauwelijks brandstof de motor in en kan de motor dus ook geen toeren maken.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 82
19 February 2012, 23:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 February 2012, 23:13 door Marc1970.)
Als-ie het eerst wel deed en nu niet, heb je iets verkeerd gedaan ja. Ik denk dat je het tonnetje aan de 'oliepeilstok' bedoeld, dit tonnetje levert weerstand aan de olie die weer de naald afremt.
De naald is een echte naald, die zit in de venturi. De venturi is de vernauwing halverwege de carb. De onderkant van de venturi heet de brug (daarin zit de sproeier), de bovenkant is de luchtschuif, die kan op en neer. De naald hangt onderin de luchtschuif en gaat mee op en neer, in de sproeier. Daardoor verandert effectief de doorlaat in de sproeier, de naald is een benzine/luchtmengselrecept in ijzervorm.
Er zijn een paar onderdelen die maar op 1 manier in de carb kunnen, de luchtschuif moet bijvoorbeeld met de twee openingen ri. de motor (ga ik nakijken).
Ah, het membraan heeft nokjes boven en onder die in de luchtschuif en de carb behuizing vallen (zodat alles de goede kant op wijst), als deze nokjes verkeerd zitten, sluit het membraan niet goed af.
Je carb is of een Stromberg 175CD (zwart dopje) of een Pierburg 175 CDUS (geel dopje), kan niet allebei. Die laatste ben ik niet zo erg in thuis. Kijk eens in TP11740 voor de hele riedel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 35
20 February 2012, 13:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 February 2012, 13:36 door Rubicon.)
Hier staat ie online:
klik
Ik denk dat okkehel de luchtschuif bedoelt. Het is normaal dat het toerental reageert als je de schuif op of neer beweegt. Hij hoort echter bovenin niet vast te komen zitten!
De schuif wordt door middel van vacuüm op en neer bewogen, dus dat hoort soepel te gaan zonder weerstand.
Haal de schuif weer uit de carb en inspecteer of je die wel goed hebt geplaatst. Het membraan hoort bovenaan op de luchtschuif rondom rond goed in de uitsparing te vallen en mag natuurlijk geen beschadigingen (gaatjes) vertonen. Zo'n beschadiging is zeer snel gemaakt, ook al is het een nieuw membraan. Even tegen het licht houden en voorzichtig tussen je vingers opspannen.
bedankt jongens,
membraan had ik verkeerd gemonteerd de nokjes waren me niet opgevallen :$
Nu start hij direct en op het gas reageert hij ook.....alleen....nu heb ik als ik gas geef knallen uit de carburateur :-(
wat heb ik nu verkeerd gedaan...:-(
Knallen uit de carb, dat zijn de klassieke backfires neem ik aan. Dat kan bijna alleen maar komen doordat de ontsteking veel te vroeg staat.
Of dat je een bougiekabel omgewisseld hebt ergens.
OkÃ
ga ik dat even na lopen, ik dacht zelf ook aan zo iets.
Alleen voordat de carburateur er was geweest gaf hij geen backfire maar goed toen starte hij bijna niet en liep de vlotterkamer over.
Kan ik deze link ongeveer volgen voor het afstellen? (ik had even gegoogled )
http://www.wasaab.net/saabnl/tech9596/95...teking.htm
Alleen welke graden moet de poelie markering staan bij een b23A??
Topics: 35
Ik zou het graag voor je opzoeken, maar naar aanleiding van een verhuis, steken mijn boeken allemaal al in dozen :frown:
Heb je geen Vraagbaak of Haynes? Afstellingsgegevens staan er in.
Basis van de afstelling is bij de meeste auto's hetzelfde: verdeler lichtjes los maken, stroboscoop aansluiten en de verdeler een klein beetje verdraaien tot de juiste graden worden aangegeven. Dan de verdeler weer vast zetten en nogmaals controleren. Met een testlampje kan het ook.
5-7 graden voor TDC bij 750 rpm. Statisch afstellen is geen gegeven voor.
Over het algemeen is dat op gehoor ook redelijk af te stellen.
Topics: 1
3 March 2012, 14:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 March 2012, 14:19 door smit.)
Ik zie ook wel eens andere waarden voorbij komen. In mijn handleiding van KLuwer staat voor de B21A met Stromberg 175CD
700-800 omw/min 12-15° voor BDP 24-33° bij 2500 r/min. Natuurlijk stel ik af met een stroboscoop maar bij handmatig verstellen merk dat de motor bij deze vooronsteking het beste loopt.
Die 5-7 graden zie ik ook wel in de Volvo werkplaatshandleiding staan maar bij mij loopt de motor dan voor geen meter.