Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht starten 240 B230F
#1
Bij koude motor moet ik altijd 2 keer starten (soms vaker) voordat de motor aanslaat.

Wat hebben we de afgelopen tijd gedaan:
Nieuw brandstoffilter
Andere injectorrail
Bougies, verdeelkap, rotor en bougiekabels vernieuwd
Stationair regelaar schoon gemaakt en vervolgens ook nog een keer vervangen
Nieuwe accu
Andere bobine

Alle 4 de bougies zagen er zo uit:

[Afbeelding: PA270001.jpg]

Verdeelkap en rotor waren nog netjes (toch vervangen) en hou ze maar even als reserve.

[Afbeelding: PA270002.jpg]

[Afbeelding: PA270003.jpg]

Het probleem is er nog steeds. Heeft iemand suggesties waar we nog naar kunnen kijken?
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#2
is de gasklep goed afgesteld? met dichtgeknepen slang van de stationairregelaar moet ie 500 rpm hebben. om dat af te stellen zit er een klein aanslagschroefje bij de as van de gasklep. Als je daar aan gaat schroeven moet je ook de stationairschakelaar opnieuw afstellen. Gasklep verder goed schoon?

soms kan een hele slechte bdp gever ook zoiets veroorzaken. bij lage toerentallen krijgt de ezk dan geen duidelijk toerentalsignaal van die sensor. het is de sensor die aan de achterkant van de motor tussen schutbord en achterkant blok zit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Dank voor de tips! Gaan we mee aan de slag.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#4
Jw240 schreef:is de gasklep goed afgesteld? met dichtgeknepen slang van de stationairregelaar moet ie 500 rpm hebben. om dat af te stellen zit er een klein aanslagschroefje bij de as van de gasklep. Als je daar aan gaat schroeven moet je ook de stationairschakelaar opnieuw afstellen. Gasklep verder goed schoon?

soms kan een hele slechte bdp gever ook zoiets veroorzaken. bij lage toerentallen krijgt de ezk dan geen duidelijk toerentalsignaal van die sensor. het is de sensor die aan de achterkant van de motor tussen schutbord en achterkant blok zit.

Reactie van mijn "monteur":

"Gasklep is goed afgesteld. Stationair is niet af te stellen, dat regelt die moderne computer.

Die sensor gaat inderdaad nog wel eens stuk bij de 240, maar dat ontaard meestal in schokken met rijden en uitvallen. We kunnen het evengoed proberen met de sensor van het oude blok?"

Hij denkt dat het ook aan de brandstoftoevoer zou kunnen liggen. Dit gaan we uitzoeken en we gaan ook de sensor vervangen.

Dank voor het meedenken en meer tips zijn natuurlijk van harte welkom.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#5
Zoals JW zegt, er is een hardwarematig deel van het stationair wat je af kan stellen en een elektronisch deel wat de computer erbij regelt. De BDP sensor kan je gewoon zien, als de bedrading goed is is-ie verder ook goed genoeg.

Je bougie ziet er op zich keurig uit maar je zou de elektrodes eens kunnen bekijken of die goed vlak zijn. Verdelerkap en rotor mag je naar mij opsturen die zijn 10x beter als waar mijn 240 het mee moet doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Dank voor je reactie.

Bougies waren mooi vlak. Verdeelkap en rotor, tja die zaten er net 5000 km op (vernam ik na vervanging) dus die liggen op de plank.

Stationair loopt de auto inmiddels meer mooi. Ik ben een echte technische nitwit, hoe kan het stationair gebeuren invloed hebben op het starten? De auto start alleen slecht als het blok koud is en ik geef geen gas tijdens het starten.

Ik wil het graag begrijpen zodat ik ook bepaalde zaken kan beredeneren.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#7
Op advies de auto met koude motor gestart terwijl de stekker van de stationairregelaar (stappenmotor) los was getrokken. De auto sloeg in 1 keer aan.

Zo'n regelaar kost nieuw 200+ euro. Deze gaan we dus maar vervangen.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#8
Nieuwe stationairregelaar geplaatst en het probleem is opgelost. De auto start weer in 1 keer.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#9
En het probleem is weer terug. Ongeveer een week prima starten en nu weer minimaal 2 keer een poging wagen voordat de motor aanslaat...

We zoeken verder.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
#10
Da's ook wat. Niet dat ik in 't algemeen veel verwacht van onderdelen vervangen trouwens. Start-ie nu weer makkelijker met de stekker vd regelaar los? De regelaar heeft een draaiende luchtschuif, die in ontspannen toestand een zekere vaste opening heeft. ALs de klep gaat regelen (op commando vd ECU en de gasklepsensor), draait-ie eerst de doorvoer dicht en dan weer open.
Als je de oude klep naar 'open' draait, met een puntje vd schroevedraaier of zoiets, kan je het zien.

Het stat. gedeelte is belangrijk voor het starten omdat, als je het gaspedaal niet indrukt, dit gedeelte de lucht- en brandstoftoevoer regelt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 329 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  B230F met klopgeest Kogelman 4 245 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.982 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.061 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 705 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.550 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.928 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.587 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.870 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)