Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
ik heb bewust voor een oldtimer gekozen omdat ik met mijn vorige auto (LR discovery) de schatkist al heel erg gespekt had, dat wilde ik ook wel graag terug verdienen..
daarom ook bewust op LPG..
Maar als het niet leuk meer is, want niet iedereen hier verdient een kapitaal...
als het aan mij ligt houdt ik mijn 142 en blijf ik er nog jaren in rijden, = leuk en lekker goedkoop idd..
en volgens mij is gas nog altijd milieubewuster dan diesel..

hoe dan ook, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken..
de regering pakt verschillende zaken ook niet goed op,
motivering waarom "het kwartje van kok" niet terug gegeven wordt is nergens te vinden,
we weten allemaal dat dit allang ingecalculeerd is in de begroting.. ergo, niet terug betaald zal gaan worden..
nu ook, wat is de motivatie?
ik denk alleen geld in het laatje brengen, maar zoals ik al eerder aangaf, ik denk dat (toch wel) 50% vd huidige klassieke auto bezitters z'n "hobby" (of auto gaat opgeven..
wat gebeurt er dan?
als iedereen een auto gaat kopen welke (ook) geen MRB hoeft te voldoen (Igo peug 107 en weet ik wat) komt de regering dan ook geen geld te kort?
waar wordt het dan vandaan gehaald..
ik zet in op accijns.. want dat gaan we gewoon meer betalen als de regering tekort komt in hun begroten..

oplossing?

nee, heb ik ook even niet paraat...
oga244 schreef:Het is niet zo dat het hebben en rijden van een auto van 1200kg een grondrecht is ofzo, je weet zelf wat jouw Volvo je op jaarbasis kost, enig een idee wat een ov jaarkaart kost?
Kom je niet over dit soort bedragen heen is dat sneu maar meer nog steeds niet meer dan dat, ik kan me kwader maken over de krankzinnige susidieregelingen op schone auto's die volkomen van god los zijn

Ben het zeker met je eens Vwb subsidies op zogenaamd mileu vriendelijke auto's. En vind het erg jammer dat we studeren een elitesport maken ja!
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
patrick2wd schreef:oplossing?

nee, heb ik ook even niet paraat...
..de grens over..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Volvo 142 B23 schreef:Ben het zeker met je eens Vwb subsidies op zogenaamd mileu vriendelijke auto's. En vind het erg jammer dat we studeren een elitesport maken ja!
En zo zijn er nog wel meer.
Gezondheidzorg wordt bijna onbetaalbaar, zeker als je met zn 2en netjes verdient.
Een eigen huis wordt er ook niet goedkoper op.

Enne studeren: Ja dat is zeker leuk, iedere jongere wil tegenwoordig manager worden. Maar wat valt er nog te managen als er straks (lees binnenkort na de babyboom met pensioen is) er niemand meer op de werkvloer staat omdat niemand er voor is opgeleid?
Jambon schreef:..de grens over..

is wel interessant, in spanje betaal je gemiddeld voor een Landrover (welke ik zo weer zou kopen, mist ik geld heb) ongeveer €50.- per jaar, max €150.- hangt vd gemeente af waar je woont..
dat is pas interessant..

(en veel beter weer)

is nog steeds een optie.. (om die kant op te gaan) als de economie daar ook wat beter wordt..
kan ik mogelijk wel mijn (ook) zweedse zonnecollectoren aan de man brengen.. rendement is daar wel beter dan hier..

maar ik dwaal af..
Gerald schreef:En zo zijn er nog wel meer.
Gezondheidzorg wordt bijna onbetaalbaar, zeker als je met zn 2en netjes verdient.
Een eigen huis wordt er ook niet goedkoper op.

Enne studeren: Ja dat is zeker leuk, iedere jongere wil tegenwoordig manager worden. Maar wat valt er nog te managen als er straks (lees binnenkort na de babyboom met pensioen is) er niemand meer op de werkvloer staat omdat niemand er voor is opgeleid?
..ik hoop stiekum op het laatste, dan heb ik nog kans om te kunnen werken voor dit soort ongein..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Gerald schreef:En zo zijn er nog wel meer.


Enne studeren: Ja dat is zeker leuk, iedere jongere wil tegenwoordig manager worden. Maar wat valt er nog te managen als er straks (lees binnenkort na de babyboom met pensioen is) er niemand meer op de werkvloer staat omdat niemand er voor is opgeleid?
Mee eens, elke aap in NL is tegenwoordig "manager" en da's ook de reden waarom ik heel wat anders doe dan waar ik eigenlijk voor opgeleid ben (CE MarketingManagement en daarna nog Small Business & Retailmanagement gedaan en afgerond). Dit land is ondertussen kapot gemanaged. Wink Maar ondertussen weet men niet eens hoe een lamp vervangen moet worden of een ei gebakken moet worden. Tongue

Terug naar het oldtimer-verhaal. Ik denk dat het rapport van TNO ook wel doorslaggevend is:

Citaat:"Auto’s ouder dan 25 jaar (oldtimers) vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het licht wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan PM10-fijn stof en 20% van de NOx. De uitstoot van fijnstof (PM10) uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd, goed voor de helft van de import van oldtimers, is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto. Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van NOx van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van ÃÃn oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto’s teniet."

Bron: http://www.tno.nl/content.cfm?context=ov...1207310032

Als je maar 1500 km per jaar rijdt, zou je dus net zoveel uitstoten (let wel: niet de CO2-geneuzel maar gewoon de echt gemeten resultaten van NOx etc die veel schadelijker en eigenlijk ook belangrijker zijn) als een moderne auto die gemiddeld 100.000km per jaar rijdt. Dus wat dat betreft is het prima te verdedigen dat de oldtimerregeling eruit gaat (ware het niet dat dit inderdaad misbruikt is door de diesel-oldtimers die als dagelijkse auto gebruikt worden). Maar wat echter niet te verdedigen is dat Europa een standpunt heeft ingenomen dat auto's van 30 jaar en ouder belastingvrij dienen te zijn om het cultureel erfgoed qua auto's in stand te kunnen houden en dat staat dus weer haaks op het Pro-Europa-beleid dat de nieuwe regering na wil streven.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Gerald schreef:En zo zijn er nog wel meer.
Gezondheidzorg wordt bijna onbetaalbaar, zeker als je met zn 2en netjes verdient.
Een eigen huis wordt er ook niet goedkoper op.

Enne studeren: Ja dat is zeker leuk, iedere jongere wil tegenwoordig manager worden. Maar wat valt er nog te managen als er straks (lees binnenkort na de babyboom met pensioen is) er niemand meer op de werkvloer staat omdat niemand er voor is opgeleid?

Want Nederland heeft zo'n geweldige industrie, kom nou, alle maakindustrie vertrekt naar Azië. Met de handen werken word minder en minder. Nee ik ben geen manager, maar mijn huidige baan heb ik toch te danken aan een verantwoorde technische opleiding. En ook in de bejaardenzorg zal je een MBO diploma nodig hebben voor de meeste banen. Gezien het feit dat er legio dorpen/steden zijn zonder ROC's en dergelijke zal er gereisd moeten worden naar een andere stad door deze studenten. Een OV jaarkaartje is belachelijk duur tegenwoordig, ik moet nog zien wat de 'kortingskaart' voor studenten in gaat houden. Maar ik leef nog altijd in de veronderstelling dat een MBO/HBO/WO opgeleid vakpersoon zijn opleiding vanzelf wel terug betaald in de vorm van belastingen. Om die reden betaal ik straks namelijk enkele honderden euro's per jaar voor mijn zorgverzekering. Laten we het zo zeggen, op deze manier is mijn studiefinanciering in een kleine 2 jaar terug betaald tov wat iemand met minimumloon gaat betalen. Vind ik het erg meer te betalen dan iemand met een kleinere portemonnaie voor een sociale verzekering? Nee hoor, het ontstellend grote verschil daar gelaten, maar om dan zoveel bij het opleiden van onze jeugd te snoeien?
BartWillem schreef:Mee eens, elke aap in NL is tegenwoordig "manager" en da's ook de reden waarom ik heel wat anders doe dan waar ik eigenlijk voor opgeleid ben (CE MarketingManagement en daarna nog Small Business & Retailmanagement gedaan en afgerond). Dit land is ondertussen kapot gemanaged. Wink Maar ondertussen weet men niet eens hoe een lamp vervangen moet worden of een ei gebakken moet worden. Tongue

Terug naar het oldtimer-verhaal. Ik denk dat het rapport van TNO ook wel doorslaggevend is:



Bron: http://www.tno.nl/content.cfm?context=ov...1207310032

Als je maar 1500 km per jaar rijdt, zou je dus net zoveel uitstoten (let wel: niet de CO2-geneuzel maar gewoon de echt gemeten resultaten van NOx etc die veel schadelijker en eigenlijk ook belangrijker zijn) als een moderne auto die gemiddeld 100.000km per jaar rijdt. Dus wat dat betreft is het prima te verdedigen dat de oldtimerregeling eruit gaat (ware het niet dat dit inderdaad misbruikt is door de diesel-oldtimers die als dagelijkse auto gebruikt worden). Maar wat echter niet te verdedigen is dat Europa een standpunt heeft ingenomen dat auto's van 30 jaar en ouder belastingvrij dienen te zijn om het cultureel erfgoed qua auto's in stand te kunnen houden en dat staat dus weer haaks op het Pro-Europa-beleid dat de nieuwe regering na wil streven.

Ook zo'n leuk punt, we stimuleren al die hybride gevallen en zo, maar er word bepaald wat de wegenbelasting is naar aanleiding van CO2 uitstoot. NOx en fijnstof emissies zijn naar mijn mening minstens zo belangrijk, maar daar word totaal niet naar gekeken bij financiele injecties van de overheid. Al eerder gezegd, zolang de overheid geen ECHTE maatregelen neemt dan zullen we lekker blijven doormodderen met onze klimaatopwarming. En die percentages, hoeveel procent CO2 is eigenlijk afkomstig van autorijdend NL?
Volvo 142 B23 schreef:Ook zo'n leuk punt, we stimuleren al die hybride gevallen en zo, maar er word bepaald wat de wegenbelasting is naar aanleiding van CO2 uitstoot. NOx en fijnstof emissies zijn naar mijn mening minstens zo belangrijk, maar daar word totaal niet naar gekeken bij financiele injecties van de overheid. Al eerder gezegd, zolang de overheid geen ECHTE maatregelen neemt dan zullen we lekker blijven doormodderen met onze klimaatopwarming. En die percentages, hoeveel procent CO2 is eigenlijk afkomstig van autorijdend NL?

sterker nog, was het niet zo dat 90% van de totale CO2 productie door de natuur zelf gemaakt wordt en wij dus proberen te sturen in die 10%?

Maar goed, dat is in totaal een andere discussie.


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.841 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.241 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.374 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.267 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.633 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 87.024 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.120 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.246 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 177.261 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.429 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)