Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Expert gezocht voor diagnose + afstellen 740 tic '84-'85
#1
Het zo dat ik al een paar jaar in een volvo 740 tic rijd, die maar niet goed is af te stellen. Er is veel vervangen en vele volvokenners hebben hun analyse erop los gelaten, ook op dit forum, maar de problemen blijven. Steeds houd ik een schommelend toerental en sinds ik vorig jaar LPG heb laten inbouwen, is het er niet beter op geworden. Ik ben nu op zoek naar een 'expert' die de auto eens vanaf de basis kan gaan afstellen.


De problemen in het kort:

1. Schommelend stationair toerental (bij rijk afgesteld op benzine).
2. Op dit moment slaat de motor op benzine af (bij stationair toerental).
3. Bij versnellen met hogere snelheid, houdt de motor soms in.
4. De max. snelheid van de auto = 180 km/u.
5. Op dit moment staat LPG veel te rijk afgesteld 5,0 i.p.v. <1,5 (dit zou de gasboer kunnen oplossen als de motor op benzine goed staat afgesteld).


Al geprobeerd:

1. andere lmm.
2. nw stappenmotor.
3. nw pakking inlaatspruitstuk.
4. nw sensor op luchtinlaatbuis (tussen ic en inlaatspruitstuk).
5. kabelboomdraden vervangen (niet allemaal).
6. andere ecu.


Het koelvloeistofpeil blijft gelijk, er is geen sprake van blauwe rook.

Het oplossen van het probleem kan best iets kleins zijn, maar om dat zeker te stellen heb ik daar een expert voor nodig.

Mijn vraag is:
Kennen jullie iemand die een volvo 740 tic (motronic ecu) zou kunnen doorlichten en vanaf de basis zou kunnen afstellen?


Uiteraard tegen een vergoeding voor de tijd, energie en expertise die erin wordt gestoken.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#2
Een vriend van me had dat ook met zijn 740 TIC. Hij kon mooi terug vinden waar het euvel zat door een stekkertje van een bepaalde sensor los te trekken. Ik dacht inderdaad dat het de LMM was.

Ik zal 'm eens vragen of hij nog weet hoe hij dat opgelost had.
Antwoord
#3
Probeer anders Timen Smit eens te benaderen in Vaassen, die weet wel raad met de 7-series.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#4
Timen heeft er al eens naar gekeken. Hij dacht aan de cis-klep, maar eenmaal vervangen, bleef het probleem bestaan.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#5
Harry dat probleem (problemen) heb ik pas ook gehad en de tip die ik kreeg (Hendrik) om weer eens een bekend (lees goed merk) merk benzine te tanken. Toen de problemen begonnen zat mijn tank idd vol met wittepompbenzine (terwijl alles blauw is daar) van het plaatselijke pompstation. Was er natuurlijk wel een beetje sceptisch over maar wat denk je na Ultimate (BP) getankt te hebben............problemen weg!!!
Groeten van Frans
Antwoord
#6
DopdeDouwer schreef:Een vriend van me had dat ook met zijn 740 TIC. Hij kon mooi terug vinden waar het euvel zat door een stekkertje van een bepaalde sensor los te trekken. Ik dacht inderdaad dat het de LMM was.

Ik zal 'm eens vragen of hij nog weet hoe hij dat opgelost had.

Trek nooit! met draaiende motor de LMM los, tenminste, lostrekken kan wel maar het met draaiende motor de LMM stekker weer aansluiten is vragen om een kapotte LMM.....

GG,
Volvimus
Antwoord
#7
v700r schreef:Harry dat probleem (problemen) heb ik pas ook gehad en de tip die ik kreeg (Hendrik) om weer eens een bekend (lees goed merk) merk benzine te tanken. Toen de problemen begonnen zat mijn tank idd vol met wittepompbenzine (terwijl alles blauw is daar) van het plaatselijke pompstation. Was er natuurlijk wel een beetje sceptisch over maar wat denk je na Ultimate (BP) getankt te hebben............problemen weg!!!

Dat heb ik ook al eens geprobeerd, de duurdere Euro98, Superplus en V-power benzine, lostten het probleem niet op. Wel draaide de motor goed op Superbenzine, maar stationair bleef het toerental schommelen. Het schommelen doet de auto overigens minder als de motor warm is gedraaid, lees: na een half uur rijden.

Maar wie kent een expert voor deze 740 tic, B200ET met motronic ecu?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#8
wat voor gasinstallatie zit er in? verdamper of dampgasinjectie?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#9
Jw240 schreef:wat voor gasinstallatie zit er in? verdamper of dampgasinjectie?

Dampgasinjectie, het betreft een G3 installatie.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#10
Er zit ook een eindtrap/vonkversterker op de ET motoren, een zwart of grijs kastje bij de accu. Vervang die eens, dat zijn ook vervelende storingsmakers...
740 TIC B200ET<br />480 TIC B18 FT
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welk type koelvloeistof voor B230f? Kogelman 6 5.902 24 July 2020, 22:49
Laatste bericht: Kogelman
  Zoek een specialist in bezinemotor afstellen Tombox72 16 13.688 31 May 2020, 18:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  Probleem bij verdamper afstellen Mark244 14 16.935 25 May 2016, 18:57
Laatste bericht: Mark244
  GEZOCHT!!!! electrische schema's volvo 760 1983 toekedurk@hotmail.co 1 3.208 17 April 2015, 19:56
Laatste bericht: Marc1970
  Droge Stalling voor uw Volvo in Arnhem volvodutchy 15 12.676 29 September 2013, 17:53
Laatste bericht: Jambon
  nieuw nokkenastandwiel voor V40 automaat 1.8 Suzette 4 4.614 9 July 2013, 16:26
Laatste bericht: Suzette
  'must have' gereedschap voor de doe-het-zelver schande 34 26.122 31 January 2013, 22:11
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Adres voor kleppenstellen in de buurt van Apeldoorn/Deventer Westra58xgjulia 4 4.001 5 November 2012, 22:46
Laatste bericht: bunne
  Waar vind ik haaks uitlaat stukje (25CM) voor de eind demper? MyFirstVolvo 9 7.305 30 January 2012, 22:32
Laatste bericht: Rik Tuin
  krukas in stand 1 voor 123 ontsteking te monteren xnoxemx 3 4.244 15 January 2012, 22:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)