Ha Blackmoose,
Als ik hem terug heb zal ik een fotosessie houden. Ik heb hem niet zelf uit zweden gehaald. Dat was al in 2001 gebeurd. Helaas is daardoor mij de geschiedenis niet volledig bekend. Maar voorzover ik kan zien en voelen loopt hij nog goed in het spoor, geen roest cq gaten etc en na enig wrijven een glanzend rood resultaat.
Er wordt nu een 2e hands motor in gezet gelijk de distributie en koppeling meenemen en even goed naar de aandrijving kijken. Ga van 300000 naar 185000Km(het "nieuwe" blok dan) dat moet goed voelen. Hem er zelf in hangen is nog iets te hoog gegrepen voor mij. Heb geen ruimte gereedschappen en misschien het belangrijkste, ervaring daarmee. Ik leer "the hard way" nu
Het viel me op een gegeven moment op dat de hoofdteller sneller liep dan mijn afgelegde Km's (retourtje adam rdam is geen 300Km en stond er wel bij na dat retourtje). De garagehouder waar hij nu staat vertelde mij dat dit wel eens op terugklokken kon wijzen. Met terugklokken sloop je je hoofdteller kon hij mij vertellen. Dus die 300000 kon nog weleens 4 of 5 zijn geweest. De vorige eigenaar heb ik nog niet gecontact maar ga hem wel even nog verder aan de tand voelen. Ik vermoed dat hij niets vermoedend het blok tot aan zijn graf heeft gereden en ik hem er in gelegd heb.
Enfin in de soep. Gietijzer staal en alu brei. Klonk als een steelband
Gelukkig was mijn aanschaf prijs dusdanig dat die de waarde van een roestvrije goed rollend chassis is en kan er een "hyper"-grote beurt nog vanaf. En had ik die ingecalculeerd alleen niet vandaag al
Hopelijk weet ik dan wel waar ik aan toe ben de komende 5 jaar motorisch gezien met een 2de hands blok (B200F) met volgens de garagehouder 185000Km op de teller.
Sta open voor alle adviezen en opmerkingen en dingen waar nog meer op te letten.
Overigens hier wat meer specs
240 GL SW (dit staat op kenteken en volgens mij betekent SW swedish import. Correct me if I'am wrong.) Polar BJ.'91
Rood
De befaamde stoelverwarming (overigens de cabine kachel kun je een huis mee stoken)
Hopelijk ga ik hem met veel plezier richting de oldtimer status rijden en ben ik tegen die tijd geen newbie meer in volvosleutelland
aandacht punten:
-Bij bijna lege tank een resonerend geluid (niet uit het blok
) in de buurt van de tank onder de auto. Gewoon irritant en kan het nog niet echt vinden
-Stuurpomp heeft wat tijd nodig om lekker te werken. Heb al olie ververst en dat gaf wat verbetering. Denk dat ik dat vervangen als mijn eerste eigen projectje ga zien qua sleutelen. Je hoort de lager van het aandrijfwiel van de pomp een beetje. Ook denk ik dat het stuurhuis slijtage heeft en deze combinatie met warmere olie betere werkt dan koud zodoende. Eerst pomp checken dan stuurhuis denk ik.
Ondanks deze avoturen vandaag blijf ik erg enthousiast
Foto's volgen dus
Gr Tombox72