Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem bij verdamper afstellen
#1
Vanmiddag heb ik de ontsteking wat beter afgesteld en wat met de stelschroef die in de slang zit geexpirimenteerd. Alleen toen ik probeerde om het stationaire toerental wat beter af te stellen ging het mis: Een van de stelschroeven brak af... De verdamper is een Landi DGM 5853 GPL, het was de bovenste stelschroef die ik ineens in m'n handen had. Deze stelschroef zit ongeveer halverwege de verdamper. Er zit een veertje met een soort kunststof dopje achter de stelschroef. Aan de onderkant zit nog een stelschroef, deze zit trouwens ook muurvast. Wat is wijsheid? M'n auto loopt namelijk nog steeds alleen op LPG...
Antwoord
#2
Ik zou de verdampert even uit de auto halen en op de werkbank proberen te repareren.

Net mijn OMVL R90/E uit de auto gehaald, viel me mee hoe snel deze op de werkbank lag (binnen 10 min.)

Als ie al oud en versleten is dan eventueel compleet vervangen of reviseren.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Even wat plaatjes voor de geinteresseerden:
[Afbeelding: 2u8e32c.jpg]
De kop is precies op het randje gescheurd/gebroken. Er zomaar uitdraaien gaat 'm dus niet worden.
[Afbeelding: 2w3thcg.jpg]
En om duidelijk te maken welke stelschroef het precies is. Die onderste stelschroef zit ook vast.

Inmiddels is de verdamper los. Van de ene kant zie ik er tegenop om dat ding uit elkaar te halen. Ik sleutel al jaren, maar zoiets heb ik nog nooit gedaan. Weet eerlijk gezegd niet eens hoe zo'n ding precies werkt. Van de andere kant, het ding laten zoals het is is natuurlijk ook geen optie.

Hoe weet ik of een verdamper versleten is? Het ding is ongetwijfeld oud, er zit al 36 jaar een LPG-installatie in de auto. Toch deed deze verdamper nog altijd wat hij moest doen.
Antwoord
#4
Mijn 144 had ook zo een Landi Renzo, ook stokoud en werkend, uit de jaren 80 gok ik. Ik denk dat je er wel eens een nieuwe(re) in mag hangen, meeste verdampers passen er zo in, vooral als de aansluitingen een beetje op dezelfde plek zitten. Hoe minder stelschroeven hoe beter (kunnen ze niet afbreken).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik hoopte dat de stelschroef aan de binnenkant een stukje uit zou steken, zodat ik hem van binnenuit er uit zou kunnen halen. Dus dat stukje mysterieuze techniek maar eens uit elkaar geschroefd, het viel me eigenlijk nog best mee. Helaas steekt de stelbout aan de binnenkant ook niet uit, dus dat wordt nog een uitdaging... Nog even over nadenken, en anders morgen maar proberen een verdamper van marktplaats te plukken. Als plan B maar eens proberen of ik het (rotte) stuk benzineleiding tijdelijk kan overbruggen met een stuk benzineslang of iets dergelijks, want ik heb 'm maandag hard nodig...
Antwoord
#6
Als al lukt om de stelschroef uit de verdamper te halen, denk ik dat het een grotere uitdaging is om een andere stelschroef te vinden. Bovendien zit die andere ook muurvast. Dus als iemand een andere verdamper heeft liggen in de regio Helmond die ik vandaag zou kunnen ophalen...
Antwoord
#7
Ik heb nog precies dezelfde verdamper liggen. Weet echter niet of deze nog goed is omdat hij al een tijd ligt.
Antwoord
#8
Hoe snel heb je m nodig?
De mijne komt binnen niet al te lange tijd uit de auto. Is ook een landi
Antwoord
#9
Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas heeft het me nog geen verdamper opgeleverd, want ze liggen geen van allen om de hoek.

Maar er is hoop voor morgen, want inmiddels loopt m'n auto na wat kunst- en vliegwerk weer op benzine. De leiding onder de auto is met een stuk benzineslang overbrugd, verder heb ik er een ander brandstofpompje op gezet. Er is qua afstelling nog wel wat ruimte voor verbetering, maar het zal niet zo spannend zijn. Verder moet ik nog eens naar de aansturing van de afsluiters kijken, het lijkt er op dat de benzineafsluiter niet opent in de benzinestand. Dus ik heb de slang van de brandstofpomp maar rechtstreeks op de carburateur aangesloten.

Morgen probeer ik een andere verdamper te regelen. Natuurlijk kan ik nu op benzine rijden, dus de deadline van vanavond is wat verschoven, maar ik wil graag zo snel mogelijk een werkende verdamper hebben. Ik betaal al genoeg (lees: Veel te veel) wegenbelasting voor die auto, dus dan wil ik wel lekker goedkoop kunnen tanken:tongue:
Antwoord
#10
Het gaat al weer de goede kant op, via het forum precies dezelfde verdamper gevonden. Deze heb ik vandaag in de auto geknutseld, en hij doet het weer prima. Alleen het stationaire toerental blijft wat aan de hoge kant, ik krijg 'm niet onder de 1500 zonder dat 'ie slecht begint te lopen of afslaat. Op benzine lopen gaat ook niet echt van harte, de motor krijgt wat te weinig. Waarschijnlijk moet er een soort vernauwing in de retourleiding komen, nog even bedenken hoe ik dat ga maken.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zoek een specialist in bezinemotor afstellen Tombox72 16 13.050 31 May 2020, 18:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  Revisie OMVL R90E verdamper Rob 24 36.279 13 November 2016, 20:31
Laatste bericht: Chris B
  verdamper reviseren jondracek 3 6.568 17 June 2013, 21:42
Laatste bericht: jondracek
  Expert gezocht voor diagnose + afstellen 740 tic '84-'85 Harry 10 10.027 8 March 2012, 02:38
Laatste bericht: bakmans
  Verdamper reviseren of vervangen Nicolaas H 0 3.395 1 March 2012, 02:02
Laatste bericht: Nicolaas H
  carburateur afstellen B21A Zenith CD 175 en kleppen jero 2 4.705 21 September 2011, 22:22
Laatste bericht: Arjan.
  B23E met CI - deellast wat onregelmatige loop - afstellen? Bart Sanders 3 4.843 19 May 2011, 23:15
Laatste bericht: Bart Sanders
  Afstellen van ontstekingstijdstip en brandstofmengsel Bozzma 59 15.105 13 March 2007, 08:12
Laatste bericht: abbabak

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)