Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Vanmiddag heb ik de ontsteking wat beter afgesteld en wat met de stelschroef die in de slang zit geexpirimenteerd. Alleen toen ik probeerde om het stationaire toerental wat beter af te stellen ging het mis: Een van de stelschroeven brak af... De verdamper is een Landi DGM 5853 GPL, het was de bovenste stelschroef die ik ineens in m'n handen had. Deze stelschroef zit ongeveer halverwege de verdamper. Er zit een veertje met een soort kunststof dopje achter de stelschroef. Aan de onderkant zit nog een stelschroef, deze zit trouwens ook muurvast. Wat is wijsheid? M'n auto loopt namelijk nog steeds alleen op LPG...
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Ik zou de verdampert even uit de auto halen en op de werkbank proberen te repareren.
Net mijn OMVL R90/E uit de auto gehaald, viel me mee hoe snel deze op de werkbank lag (binnen 10 min.)
Als ie al oud en versleten is dan eventueel compleet vervangen of reviseren.
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Even wat plaatjes voor de geinteresseerden:
De kop is precies op het randje gescheurd/gebroken. Er zomaar uitdraaien gaat 'm dus niet worden.
En om duidelijk te maken welke stelschroef het precies is. Die onderste stelschroef zit ook vast.
Inmiddels is de verdamper los. Van de ene kant zie ik er tegenop om dat ding uit elkaar te halen. Ik sleutel al jaren, maar zoiets heb ik nog nooit gedaan. Weet eerlijk gezegd niet eens hoe zo'n ding precies werkt. Van de andere kant, het ding laten zoals het is is natuurlijk ook geen optie.
Hoe weet ik of een verdamper versleten is? Het ding is ongetwijfeld oud, er zit al 36 jaar een LPG-installatie in de auto. Toch deed deze verdamper nog altijd wat hij moest doen.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn 144 had ook zo een Landi Renzo, ook stokoud en werkend, uit de jaren 80 gok ik. Ik denk dat je er wel eens een nieuwe(re) in mag hangen, meeste verdampers passen er zo in, vooral als de aansluitingen een beetje op dezelfde plek zitten. Hoe minder stelschroeven hoe beter (kunnen ze niet afbreken).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
21 May 2016, 23:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 May 2016, 00:17 door Mark244.)
Ik hoopte dat de stelschroef aan de binnenkant een stukje uit zou steken, zodat ik hem van binnenuit er uit zou kunnen halen. Dus dat stukje mysterieuze techniek maar eens uit elkaar geschroefd, het viel me eigenlijk nog best mee. Helaas steekt de stelbout aan de binnenkant ook niet uit, dus dat wordt nog een uitdaging... Nog even over nadenken, en anders morgen maar proberen een verdamper van marktplaats te plukken. Als plan B maar eens proberen of ik het (rotte) stuk benzineleiding tijdelijk kan overbruggen met een stuk benzineslang of iets dergelijks, want ik heb 'm maandag hard nodig...
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Als al lukt om de stelschroef uit de verdamper te halen, denk ik dat het een grotere uitdaging is om een andere stelschroef te vinden. Bovendien zit die andere ook muurvast. Dus als iemand een andere verdamper heeft liggen in de regio Helmond die ik vandaag zou kunnen ophalen...
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb nog precies dezelfde verdamper liggen. Weet echter niet of deze nog goed is omdat hij al een tijd ligt.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hoe snel heb je m nodig?
De mijne komt binnen niet al te lange tijd uit de auto. Is ook een landi
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas heeft het me nog geen verdamper opgeleverd, want ze liggen geen van allen om de hoek.
Maar er is hoop voor morgen, want inmiddels loopt m'n auto na wat kunst- en vliegwerk weer op benzine. De leiding onder de auto is met een stuk benzineslang overbrugd, verder heb ik er een ander brandstofpompje op gezet. Er is qua afstelling nog wel wat ruimte voor verbetering, maar het zal niet zo spannend zijn. Verder moet ik nog eens naar de aansturing van de afsluiters kijken, het lijkt er op dat de benzineafsluiter niet opent in de benzinestand. Dus ik heb de slang van de brandstofpomp maar rechtstreeks op de carburateur aangesloten.
Morgen probeer ik een andere verdamper te regelen. Natuurlijk kan ik nu op benzine rijden, dus de deadline van vanavond is wat verschoven, maar ik wil graag zo snel mogelijk een werkende verdamper hebben. Ik betaal al genoeg (lees: Veel te veel) wegenbelasting voor die auto, dus dan wil ik wel lekker goedkoop kunnen tanken:tongue:
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het gaat al weer de goede kant op, via het forum precies dezelfde verdamper gevonden. Deze heb ik vandaag in de auto geknutseld, en hij doet het weer prima. Alleen het stationaire toerental blijft wat aan de hoge kant, ik krijg 'm niet onder de 1500 zonder dat 'ie slecht begint te lopen of afslaat. Op benzine lopen gaat ook niet echt van harte, de motor krijgt wat te weinig. Waarschijnlijk moet er een soort vernauwing in de retourleiding komen, nog even bedenken hoe ik dat ga maken.