12 December 2011, 11:04
Het zo dat ik al een paar jaar in een volvo 740 tic rijd, die maar niet goed is af te stellen. Er is veel vervangen en vele volvokenners hebben hun analyse erop los gelaten, ook op dit forum, maar de problemen blijven. Steeds houd ik een schommelend toerental en sinds ik vorig jaar LPG heb laten inbouwen, is het er niet beter op geworden. Ik ben nu op zoek naar een 'expert' die de auto eens vanaf de basis kan gaan afstellen.
De problemen in het kort:
1. Schommelend stationair toerental (bij rijk afgesteld op benzine).
2. Op dit moment slaat de motor op benzine af (bij stationair toerental).
3. Bij versnellen met hogere snelheid, houdt de motor soms in.
4. De max. snelheid van de auto = 180 km/u.
5. Op dit moment staat LPG veel te rijk afgesteld 5,0 i.p.v. <1,5 (dit zou de gasboer kunnen oplossen als de motor op benzine goed staat afgesteld).
Al geprobeerd:
1. andere lmm.
2. nw stappenmotor.
3. nw pakking inlaatspruitstuk.
4. nw sensor op luchtinlaatbuis (tussen ic en inlaatspruitstuk).
5. kabelboomdraden vervangen (niet allemaal).
6. andere ecu.
Het koelvloeistofpeil blijft gelijk, er is geen sprake van blauwe rook.
Het oplossen van het probleem kan best iets kleins zijn, maar om dat zeker te stellen heb ik daar een expert voor nodig.
Mijn vraag is:
Kennen jullie iemand die een volvo 740 tic (motronic ecu) zou kunnen doorlichten en vanaf de basis zou kunnen afstellen?
Uiteraard tegen een vergoeding voor de tijd, energie en expertise die erin wordt gestoken.
De problemen in het kort:
1. Schommelend stationair toerental (bij rijk afgesteld op benzine).
2. Op dit moment slaat de motor op benzine af (bij stationair toerental).
3. Bij versnellen met hogere snelheid, houdt de motor soms in.
4. De max. snelheid van de auto = 180 km/u.
5. Op dit moment staat LPG veel te rijk afgesteld 5,0 i.p.v. <1,5 (dit zou de gasboer kunnen oplossen als de motor op benzine goed staat afgesteld).
Al geprobeerd:
1. andere lmm.
2. nw stappenmotor.
3. nw pakking inlaatspruitstuk.
4. nw sensor op luchtinlaatbuis (tussen ic en inlaatspruitstuk).
5. kabelboomdraden vervangen (niet allemaal).
6. andere ecu.
Het koelvloeistofpeil blijft gelijk, er is geen sprake van blauwe rook.
Het oplossen van het probleem kan best iets kleins zijn, maar om dat zeker te stellen heb ik daar een expert voor nodig.
Mijn vraag is:
Kennen jullie iemand die een volvo 740 tic (motronic ecu) zou kunnen doorlichten en vanaf de basis zou kunnen afstellen?
Uiteraard tegen een vergoeding voor de tijd, energie en expertise die erin wordt gestoken.
Volvo 740 tic '84.