Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Maar voor een schoner verbranding zou ik toch voor een 87 / 92 graden gaan!
Met 82 graden stinkt je wagen veel meer, dus de verbranding is minder efficiënt, en is wat al eerder gezegd is minden zuinig.
Met de 240 op benzine rij ik met een 92 graden, en op gas zou ik idd 87 graden aanhouden
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Had dus eerst een 92 graden themostaat, toen vervangen voor een nieuwe 82-graden (zoals gezegd, temp bleef iets koeler) maar de wagen stonk enorm.
Met raam open ruik je een enorme gaslucht.
Nu weer een 92 graden teruggeplaatst en de stank is al veel minder
Hoe kan dit eigenlijk?
Maar , desalniettemin is de irritante gaslucht dus nog wel degelijk aanwezig.
Met andere LPG-auto's nooit last van gehad.
Zou het overgaan als ik een 97 graden plaats?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De Otto cyclus kan meer vermogen leveren bij een bepaalde compressie naarmate het heter wordt:
http://www.engineering-4e.com/otto.pdf
Ik denk dat er iets anders aan de hand is als je LPG ruikt, dan zit er ook een hoop onverbrande LPG (= hoog CO) in. En da's niet de bedoeling. Een LPG motor is als een luchtverfrisser, stank in, sfeervolle rookpluim uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Hmm, wellicht verklaar dat het verbruik.
Waar kan ik dan het beste aan gaan lopen draaien? of beter even naar de inbouwert te gaan?