Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
even voorstellen + B20a vragen
#1
Hallo Volvo liefhebbers,

Ben nieuw op dit forum en zal me dus even voorstellen, de naam is Martijn en ik ben in het bezit van een 142 met een B20a uit 1968.(km stand 279.000) geen LPG. Ik heb verschillende klassiekers gehad, maar de volvo is nieuw voor mij. Idee is om de auto iets wat aan te passen voor wat rally ritten. (geen snelheids monster, maar goed sturend en rijdend en betrouwbaar!. Mijn idee is dan ook om te beginnen met het onderstel en dan wellicht de motor iets meer vermogen te geven)

De auto heb ik pas enkele weken en de motor loopt niet goed, kom niet boven de 120km uit, begint te stotteren en hij walmt ook bij starten. Compressie gemeten, 3 cilinders rond 9 en een zo ongeveer 7.5. met olie in de zuiger komt ie hoger uit. Ofwel, ik denk dat het onderblok op is. voor ik hem uitelkaar haal wil ik even wat opties overwegen..

Wat is jullie ervaring? kunnen het enkel de zuigerveren zijn? zo ja, nee, wat is het advies om te doen?
Op Mp staan ook wat blokken die goed zouden zijn (gezien de compressie die gemeten is)
Echter kan ik een B20b blok gebruiken in combinatie met de enkele carb?

Wat betreft banden, zou graag wat bredere velgen met winterbanden hebben, passen de velgen van een V70 met 195/65/15 ET 43 er een op een op? of moet ik dan spacers gebruiken? en zo ja, waar haal je die?

Wat zijn jullie ervaringen met stabi stangen, verlagen etc?

Hoor graag de ideeen van de experts!

Groet,

Martijn
Antwoord
#2
Je kan nog wat draaien aan de ontsteking maar een blok wat maar 120 haalt is niet best, in het algemeen. Weg ermee.

Tuurlijk kan je een B20B op een enkele carb laten draaien, je raakt wat pk's kwijt maar daar had je er toch genoeg van!

Ik heb een aantal blokken van MP gehaald, in de tientjes klasse, die het allemaal prima bleken te doen. ALs je de compressie weet, zou ik er nog geruster op zijn. Nog een dingetje om te controleren is de staat vd nokkenas (gaan alle kleppen even ver open), en de staat vd kop, komen alle kleppen even ver omhoog. Verder kan je alles vervangen als de motor al in je auto zit, mocht er iets geks aan de hand zijn. Distributietandwielen, de versies van alu of ijzer zijn een leuk extraatje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Wat jij wilt gaan doen heb ik ook gedaan...

momenteel een B20B op 1 Stromberg, gaat prima..

velgen geen probleem, ik gebruik 850 en S80..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Kijk voordat je het blok eruit schoeft ook nog even naar de klepspeling, misschien is daar erg lang niets aan gesteld en staat de boel te krap, dan kan je ook compressie verliezen.

Wat betreft die winterbanden, ja dat zou moeten passen. De ETwaarde van de auto is ET40 dus zo'n goedkoop spacertje van 3 of 5mm maakt het precies pas.
http://www.autosportcompany.nl/wiel-spac...-3-mm.html
Zoiets moet je voor €30 rondom kunnen vinden.
Antwoord
#5
O.k. dank voor jullie snelle reacties!

Ik ga maar eens op zoek naar een gebruikt blok via MP, staat er nu een op MP met goede compressie voor 400, is dit redelijk?

verder iemand nog een idee voor de verlaging? demping, stabi stangen?
Antwoord
#6
Volgens mij is de verkoper een serieuze sleutelaar. Dat komt de betrouwbaarheid ten goede, maar nog steeds niet goedkoop. Wel goedkoper dan gereviseerde blokken: http://volvoonderdelen.com/MotorPenta/B2...RUIL-3423/
http://www.volvo-klassiekers.nl/html/motoren.htm

Ik probeer dit soort blokken graag uit: http://link.marktplaats.nl/597141099, of van die dingen die 10 jaar geleden 'draaiend zijn gezet'.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Martijn142 schreef:Ik ga maar eens op zoek naar een gebruikt blok via MP, staat er nu een op MP met goede compressie voor 400, is dit redelijk?

400euro voor een blok met goede compressie is echt niet duur, kijkende naar de revisie prijzen.
Dit blok zou ik ongezien wel durven kopen en inbouwen. Ik ken de verkoper. Je krijgt er nog extra onderblok bij geloof ik, toch?
Groeten, Boele
Antwoord
#8
yep, dat is deze, weet je meer over deze motor?

banden en de spacers zijn inmiddels gekocht!

Dank voor de reactie.
Antwoord
#9
Martijn142 schreef:verder iemand nog een idee voor de verlaging? demping, stabi stangen?
...zie mijn topic.. ;-)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Zou leuk zijn als je wat foto's kan plaatsen!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.662 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  B200K en vragen VolvoTom 2 3.343 28 August 2017, 22:13
Laatste bericht: VolvoTom
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.470 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.035 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.873 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 5.940 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.513 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  koppakdichting B20A hero 5 4.110 15 December 2013, 21:46
Laatste bericht: hero
  afstellen / vervangen ontstekingsonderdelen B20A -wj- 4 6.603 5 May 2013, 14:52
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen krukaskeerring b20a -wj- 2 2.598 4 May 2013, 23:46
Laatste bericht: -wj-

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)