Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het meest redelijk zou zijn dat alles bij het oude blijft, maar ja, het kabinet heeft wat beloofd dus er moet wat gebeuren.
Ik denk dat de overgangsregeling sneuvelt en de vrijstellingsgrens naar 30 jaar gaat en voor diesels eventueel zelfs naar 35 jaar.
Zie ook mijn uiteenzetting:
KNAC petitie regeling oldtimers groot succes, dus?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Km teller heffing kan ik mee leven....tellerbakken zat liggen ;-)!
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
BartWillem schreef:Bij de Volvo Klassiekervereniging zaten er al een aantal te zeuren dat auto's van 1980-1986 eigenlijk niet welkom zijn "omdat die het juist verpest hebben" dus ik denk dat wanneer wij eraan mee doen we weggekeken worden. Niet zo handig dus. 
Stelletje opportunisten. Hoeveel van die ouwe bazen heeft z'n Amazon al twintig jaar. Die was ooit ook 26 jaar oud en betaalde toen dus ook geen wegenbelasting.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Hoe was dat gezegde ook alweer? "De babyboomers zorgen goed voor zichzelf"?
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Meer belasting op babyboomers dus!
Berichten: 292
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2009
het zijn absoluut niet de Volvorijders die het verstjeerd hebben
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
BartWillem schreef:Hoe was dat gezegde ook alweer? "De babyboomers zorgen goed voor zichzelf"? 
Inderdaad. Alleen al om die reden zou ik dan wel naar den haag rijden. Alleen om terug te klieren :-P.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
volvosvenska schreef:Km teller heffing kan ik mee leven....tellerbakken zat liggen ;-)!
..mijn dagtellert is stuk..:wink:
Berichten: 340
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2009
28 November 2012, 22:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 November 2012, 22:23 door VolvoDick.)
Het is een pak van ons en – waarschijnlijk ook uw – hart: de voorgestelde afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers vindt geen doorgang. Althans niet in de vorm zoals de nieuwe regering die voor ogen had.
Er komt wel een andere regeling dan de huidige. De FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI, FOCWA en het ministerie van Financiën voeren daarover gesprekken.
De FEHAC wil daarom graag van u weten waarvoor u uw klassieker gebruikt, hoe vaak u ermee rijdt en wat volgens u het beste alternatief is voor de MRB-vrijstelling van klassiekers zoals die nu geldt. Daartoe heeft de FEHAC samen met de KNAC een enquête opgesteld. Wij en andere belangenorganisaties hebben uw input hard nodig en zijn u dan ook zeer erkentelijk als u een paar minuten de tijd neemt om de enquête in te vullen.
Bron: VKV
Link:
http://www.fehac.nl/
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Ik vind de opties die in de enquete vermeld staan eigenlijk allemaal maar matige oplossingen: de dagenkaart zal administratief te duur en omslachtig worden, en de leeftijdsgrens omhoog schroeven lost het probleem van dagelijks gebruik niet op. Alle Benz-dieselaars pakken dan gewoon een Mercedes-diesel van 35 jaar oud (waarvan er al een flink aantal dagelijks gebruikt wordt, wel wat minder dan de 83-86'er 190's) en schorsen de jongere diesel tot deze 35 jaar oud is geworden. In mijn ogen valt dagelijks gebruik alleen te ontmoedigen door een brandstoftoeslag in te voeren.
Neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat de overheid in de verkeerde vijver zit te vissen: juist bij het leasevolk valt veel te halen. Auto's met 0% en 14% bijtelling die in de praktijk veel vervuilender blijken te zijn, en zelfs 0% bijtelling-auto's die electrisch kunnen rijden maar dat gewoon niet doen (zoals de Ampera, Volt en Prius plug-in hybrid die gewoon met tankpas nog steeds op benzine rijden). Als de overheid dat eens aanpakt valt er echt vÃÃl meer geld binnen te halen dan de beoogde 153 miljoen bij oldtimers.
Daarnaast zou het ook krom zijn als oldtimers niet meer belastingvrij zijn, en auto's zoals een Ampera of Prius wel belastingvrij blijven. Of de uitzonderingen houden, of allemaal wegenbelasting vind ik.