Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoog verbruik
#1
Hallo Volvo vrienden,
Sinds een aantal weken heb ik een Volvo 244 uit 1980. Ze is in behoorlijk goede staat en rijdt zoals een Volvo hoort te rijden.

Probleem is echter dat het verbruik behoorlijk is. Zelfs met erg rustig rijden slurpt de wagen 1 op 5. Dit lijkt mij toch niet normaal. Weet iemand hier hoe het kan dan mijn verbruik zo hoog is? Ik rij op LPG, auto heeft de B23 motor en de M45 versnellingsbak. Onlangs heb ik de kleppen laten stellen, alle remmen goed gangbaar gemaakt, olie ververst e.d. Kan daar iets mis zijn gegaan?

Verder zou ik graag de M45 4-bak willen vervangen voor een M46 bak met overdrive of een M47 bak. Ik hoop dan met minder lawaai te kunnen rijden op de snelweg. Nu ga ik in z'n vierde versnelling niet harder dan 100km/h. Als ik harder rij wordt het lawaai erg veel en bovendien dan slurpt de Volvo nog meer. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er iemand die me kan helpen met de ombouw? Ik heb al een andere bak op het oog.

Groet Rien
Antwoord
#2
Mijn 244 met B21A op lpg zuipt het ook in de winter, en mijn vorige ook....zijn wel automaatjes.
Ik heb hem vorig jaar laten afstellen en haalde ik bijna 1 op 7. Mijn verdamper (OMVL) is slecht af te stellen.

Zag vandaag bij een buurman een mogelijke oplossing: een lambda gestuurd lpg regelsyteem inbouwen. Dan wordt het lucht/brandstofmengsel voortdurend bijgesteld.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#3
Hier meestal 1 op 6 tot 1 op 7. Op LPG, B21A met AW71 automaatbak. Weliswaar beter dan 1 op 5, maar komt dus wel overeen met wat Henqui zegt.

henqui schreef:Zag vandaag bij een buurman een mogelijke oplossing: een lambda gestuurd lpg regelsyteem inbouwen. Dan wordt het lucht/brandstofmengsel voortdurend bijgesteld.
Henqui, heb je het hier over 123\LPG, of iets anders?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
moet me er nog in verdiepen. Er zit een lambda sonde in de uitlaat, die stuurt een 'computertje' aan welke een klep aanstuurt in de lpgtoevoerslang. Er zat ook een tester aan met lampjes (te arm/te rijk en goed). Het lijkt me wel wat.

Het was Italiaans en kostte zo'n 200 euro.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Met een huistuinenkeuken installatie en 4 versnellingen kan je nog best 1:8 halen (en 120 rijden). Controleer alle vacuumslangetjes eens. En de ontsteking.

Kijk eens of je toekomstige bak een telleraandrijving heeft, je auto heeft die ws. nodig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Met een huistuinenkeuken installatie en 4 versnellingen kan je nog best 1:8 halen (en 120 rijden). Controleer alle vacuumslangetjes eens. En de ontsteking.

Kijk eens of je toekomstige bak een telleraandrijving heeft, je auto heeft die ws. nodig.


Dank voor jullie reacties. Zelf vermoedde ik dat de inlaatkleppen misschien te ruim zijn gesteld? Voor het kleppen stellen en de beurt dacht ik (maar nooit goed gemeten) dat het verbruik zo rond de 1 op 8 lag. De LPG installatie is nog maar 3 jaar oud, dus ik vermoed dat daar niet al te veel in mankeert. De vacuümslangen ga ik checken, kan het verder nog iets in de carburateur zijn? De motor loopt verder mooi.

Met een M46 bak (idd met teller aansluiting), wordt het verbruik op de snelweg dan ook beter? En gaat het toerental op die snelheid flink omlaag? Nu wordt ik gek van de herrie. Gevoelsmatig moet ik bij 80 al doorschakelen, maar dan heb ik geen versnelling meer.
Antwoord
#7
Een M46 is een M45 met een overdrive erachter, mooi stukje techniek, werkt als een vijfde versnelling. Eindversnelling (de enige echte 'versnelling') is 0,79:1 dus 20% minder toeren (M45 eindigt op 1:1).

Mijn eigen indruk is dat de 5e versnelling pas interessant wordt als je constant boven de 110-120 kan rijden. Tot die tijd is de vijf een lastige brom (minder geraas, meer brom) die de motor onder z'n optimale toerental houdt. Kwa verbruik merk ik er weinig van (in de Randstedelijke context).

Vraag eens na hoe ruim/krap/precies de kleppen afgesteld zijn. Zou niet zoveel uit mogen maken. Carburateur doet bijna niks op LPG, is alleen een gasklep. Je kan even kijken of de schuif in de carb nog vrij op en neer gaat (luchtslang eraf en optillen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Hallo Rien, ik moest vandaag de snelweg op en heb even goed gelet op het toerental. Acher mijn B19A hangt een bak met overdive van een 264. Uiteraard wel met het juiste koppelinghuis. Ik weet niet of die bak anders is dan eentje van een 4-cilinder maar ik reed in z'n 4 door naar de 100km en zat toen op 3500 toeren. Toen ik de OD inschakelde zakte het terug naar 2800. Ja, en dat is een stuk rustiger. Alleen het windgeruis nog. Maar ja, dat hoort nu eenmaal bij onze karren.
Zonder OD rijd ik in z'n 4e versnelling bij 2800 toeren 80km per uur. Met OD wordt dat dan 100km. Wat verbruik betreft merk ik geen verschil. De B19A moet met de OD harder werken. Ik moet dus het gas verder intrappen om op snelheid te blijven. Het LPG-verbruik ligt rond de 1 op 6,5.

Groeten, Kees.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#9
Afgelopen dagen heb ik even gekeken wat het verbruik op benzine is. Benzinetank volgetankt en ruim 100 kilometer gereden. Vooral snelweg, maar ook stukjes stad. Ben niet boven de 110 km/h geweest. Verbruik 1 op 7. Dit is een stuk zuiniger dan op gas (was 1 op 5) dus het kan inderdaad een de verdamper liggen. Maar toch vind ik 1 op 7 alsnog erg fors. Een vriend van mij heeft een 240 estate met 2.3 carb motor en die rijdt 1 op 11 op benzine. Die estate is toch een stuk zwaarder dan mijn 244. Iemand nog ideeën? Hoeveel kunnen winterbanden schelen?
Antwoord
#10
Op lpg is het verbruik altijd wat hoger. 1:5 op LPG vs. 1:7 op benzine qua verhouding niet raar; meestal 1:8 tov 1:10.
Met m'n 242 (b200) kan ik 1:9 halen als ik rustig rijd, vriendin zit meestal rond de 1:7,5. Met lekker doorrijden (Vmax+5km) is 1:8 te doen.

Bij wat smallere winterbanden (185 vs 205) tov de zomerbanden heb ik geen verschil in verbruik gemerkt. Trouwens met 3000rpm rij ik bijna 130, wellicht dat een 5e versnelling wel wat helpt.

Dit is ook wel een leuk (oud) topic (de laatste pagina's zijn handiger dan de eerste):
http://volvolvo.nl/threads/2997-TIPS-HOE...VERBETEREN
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 966 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 26.516 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.859 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 5.202 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.762 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 10.998 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Temperatuur B23 hoog Rob 4 4.374 2 May 2016, 15:20
Laatste bericht: Rob
  Hoog statonair ronuh 2 2.460 6 April 2016, 11:42
Laatste bericht: ronuh
  Hoe kan ik mijn verbruik zien? S40 T-4 5 4.653 26 October 2015, 16:58
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: