Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Als ik me het goed herinner zit er inderdaad, vanaf de voorzijde gezien een rood gele draad rechtsonder en verder nog een losse in het midden onder. Er zit ook nog een dubbele kabelschoen ergens in het midden waar een plastic ring omheen kan zitten. Dit is een taximeter uitgang. Sluit hier vooral niets op aan. Het IC op het printje sneuvelt gegarandeerd. Spreek uit ervaring.
Zoek even op scribd.com naar de bedradingsschema's. Altijd handig.
Edit: In dit document staat het. TP30808-1_wiring_diagrams_1985_PRELIM.pdf
Als ik het goed zie gaat deze draad naar het indicator lampje wat aangeeft dat de overdrive is uitgeschakeld.
Pijltje omhoog rechtsonder.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
OK Bedankt dat verklaart het. Mijn GLE is inderdaad een automaat, de SE niet.
Voor het tellerprobleem schiet dan enkel nog de aansluiting aan onderaan de as over.
Zal er de garage naar laten kijken.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Gandalf schreef:OK Bedankt dat verklaart het. Mijn GLE is inderdaad een automaat, de SE niet.
Voor het tellerprobleem schiet dan enkel nog de aansluiting aan onderaan de as over.
Zal er de garage naar laten kijken.
Bedoel je de sensor in het differentieel? Vrij onwaarschijnlijk dat daar het probleem zit als je snelheidsmeter het wel doet. Er komt maar een impuls van deze sensor en deze is zowel voor de km teller als de snelheidsmeter. Kijk eens naar de ronde en half ronde stekkers achter op de unit. Bij de mijne waren er 3 contacten naar binnen gedrukt waar door de klok niet meer werkte. Ook die 3-polige achter op de teller maakte bij mij slecht contact. Via deze connector loopt 12v, massa en de teller impulsen.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
OK zal de connecties ook nog eens opnieuw bekijken.
Maar bij mij werkt zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller niet.
Ik vond het alleen een beetje overdreven om een nieuw topic te openen voor dat kabeltje rechtsonder...
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Kwekkel schreef:Er zit ook nog een dubbele kabelschoen ergens in het midden waar een plastic ring omheen kan zitten. Dit is een taximeter uitgang. Sluit hier vooral niets op aan.
[offtopic]
Als je de dubbele kabelschoen bedoelt met een geel ringetje erom heen, dan is deze voor de cruise control

Daar komt dus je signaalgever op van je cruise control unit.. Spreek uit ervaring, aangezien ikzelf een cruise control heb ingebouwd in mijn 240 Polar

[/offtopic]
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
25 July 2021, 14:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 July 2021, 14:55 door Rin.)
Probleem met teller is vaak ook slechte massa. Heb sinds kort een 740 van 1985 die hapert.
De dagteller deed het niet goed. Blijkt dat de 00000 reset niet werkte vanwege afgebroken nok op derde 0.
Verder:
Er hangt de aardekabel aan lichtddimmer en aan de min van de snelheidsmeter. Het tellerhuislicht, de kilometerteller en de toerenteller doen het wel eens niet en dan weer wel.
Er is aan geprutst en vermoed ik, dat er ook op de printplaat zelf aarde moet worden aan gesloten.
Is neem ik aan met een schroef en draad met oogje met daaraan een pinnetje dat in een gat op de printplaat zakt (ik vond een losse zwarte draad met aan een uiteinde zo'n ringetje)
Maar ik weet niet zeker of ik dat juist heb. Vanuit de dimmer komen twee draden, blauw en rood die met zo'n ringetjes
op de print zitten geschroefd. Daar vlakbij zit nog één aansluitingsmogelijkheid (zie rode pijl) voor een draad naast de toerentelleraansluiting.
Zou dat de aarding kunnen zijn?
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
25 July 2021, 16:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 July 2021, 16:17 door Grey240Polar.)
Waarschuwing vooraf: ik heb geen kennis van 700-serie dashboards. Maar als ik de flexprint zo bekijk zie ik allerhande opdrukken maar bij de schroef waar je naar wijst geen. Ik zou op zijn minst een aarde-teken o.i.d. verwachten.
Op een foto die ik bij volvoforums vond lijkt dat zwarte draadje op een schroef te zitten die op jouw foto net buiten beeld valt.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007

Dankje voor je reactie.
Het totaal ziet er bij mij zo uit.
Een aarde symbool zie ik er niet.
Wel aansluitmogelijheden
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
25 July 2021, 20:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 July 2021, 20:48 door Grey240Polar.)
Deze afbeelding lijkt nog meer op jouw instrumentenpaneel:
![[Afbeelding: 131772-0266a261797007db338f18cebf1bd743.jpg]](https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131772/131772-0266a261797007db338f18cebf1bd743.jpg)
Ook hierop zit dat zwarte draadje met oogje onder die schroef.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
26 July 2021, 10:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 July 2021, 15:35 door Rin.)
Ja, die lijkt er meer op. Wel typisch dat de bruine, de minkabel van de aansluiting die naar de teller gaat, ook een aardekabel is.
En die verbinding heeft naar de aansluiting waar die zwarte kabel op wordt aangesloten.
Zoals ik meldde is er aan de bedrading gerommeld. De bruine kabel aan de tellerstekker is aan de zwarte aardekabel van het dimlicht verbonden. Ik zal eens kijken of ik de bruine kabel waar die bruine draad van de stekker eigenlijk aan vast hoort vind en op aarding controleren. Mogelijk was er iets mis met die bruine, ik neem aan aardekabel want er staat een - bij de stekkeraansluiting.