Topics: 23
Kogelman schreef:Ik kan me er wel mee redden, maar het hoort niet. Aangezien we met de 245 begin januari met 5 man en bagage op wintersport gaan (waar het 's nachts nog kouder zal zijn) wil ik graag weten waar het aan kan liggen. Mijn Polar heeft het altijd prima gedaan (ook vorige winter).
Kijk, zo hoort het. Onverschrokken op winter avontuur met enkele basis zekerheden ingebouwd zoals een VOLVO 240 en thermo ondergoed voor op de piste!
245DL 1980 USA
Topics: 159
Inderdaad de ultieme reisauto voor wintersport. Goed afgeladen (zonder dakkoffer) zodat hij nog beter op de weg ligt en dan lekker met 130 km/u (op de teller) door Duitsland, Oostenrijk naar Tsjechie. Alledrie de Volvo cd-wisselaar cassettes vol cd's (18 stuks), de kachel die behaaglijk de voeten warm houdt.
De kids+opa op de achterbank met koptelefoon op kijkend naar dvd's op de schermpjes die aan de hoofdsteunen zitten en dan na (hopenlijk) een uurtje of 11 fris en fruitig uitstappen in Lipno. De eerste 4 uren 's ochtends vroeg in het donker rijdend door sneeuwlandschappen verlicht door straatlantaarns, de zon die langzaam opkomt, de nieuwe dag die aanbreekt. Af en toe een pauze voor koffie en benzine. Heerlijk zo'n onthaastende roadtrip met je gezin. En komende zomer weer, maar dan met Zuid Europa als bestemming. Op zulke ritten zijn deze Volvo's op hun best, vind ik.
Sneeuwkettingen en thermo ondergoed worden i.d.d. niet vergeten, evenals drinkwater en een deken en waxinelichtjes voor als we in een monsterfile terecht komen en in de Polar moeten overnachten. Wat klein gereedschap, vloeistoffen, ijzerdraad/tywraps en reservelampjes mee voor de zekerheid. Het originele benzinetankje in het reservewiel gevuld met euro '95. Kortom: wie doet ons wat!
Ik zit er sterk aan te denken om als eerste de koelwatertemperatuur sensor te vervangen voor een nieuwe, zoals Kwekkel voorstelt.
Deze kosten de kop niet. Klopt het dat ik onderdelno: 269085 moet hebben voor mijn 1993 245 (of zijn er nog andere typen sensoren?). Ik heb in mijn Bentleyboek gelezen hoe je de gasklep en CIS klep kunt controleren en afstellen, maar daar ben ik toch wat huiverig voor, aangezien ik niet zo technisch onderlegd ben om dit zelf aan te pakken en ik vermoed dat mijn universele Bosch service garage dit ook nooit eerder bij de poot heeft gehad. Met de angst dat ik mijn auto slechter terug krijg als ervoor. Aangezien we 2 januari al gaan rijden, wil ik die gok niet wagen. Mochten er ervaren mede Volvisten zijn die dit klusje met gemak kunnen klaren (tegen vergoeding) en voor Oud en Nieuw tijd /zin hebben om dit te doen dan zou dit welkom zijn. Ik woon in de buurt van Zwolle-Deventer en heb na deze week tijd (vakantie) om te klussen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Topics: 84
Het hele injectiesysteem is van Bosch, me dunkt dat ze dat wel voor elkaar kunnen krijgen. Desnoods geef je de Bentley erbij. In Vaassen zit Timen Smit, hij weet er wel raad mee denk ik http://www.timensmit.nl/ .
Die sensor is van de temp meter op het dashboard, je hebt 1346030 nodig voor de injectiecomputer: http://www.ipdusa.com/version.asp?strPag...&V_ID=9668
Skandix: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ele...223b4595d3
Scandcar heeft hem ook. Het vast- en losmaken vd stekker kan ook al genoeg zijn om een verslechterd contact weer te herstellen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt Marc, had ik toch bijna de verkeerde sensor op het oog.
Kun je soms gedachtenlezen? Toevallig heb ik Timen Smit een half uur geleden gemaild!
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Vandaag nieuwe ontwikkelingen op weg naar werk:
Na een nacht met 10 cm sneeuw bleef de motor vanmorgen na de koude start constant op 2000 toeren razen. Wat ik ook probeerde (meer gas, motor opnieuw starten etc.), niet hielp. Alsof de choke voluit open stond (wat ik wel herken van mij Amazon destijds), alleen heeft mijn 245 injectie en geen choke. De motor afzetten en opnieuw starten hielp niets. Even rijden, nog meer toeren maken an gas lossen hielp niets. Ik heb de route naar mijn werk het gaspedaal niet aan hoeven te raken, de motor bleef constand op 2000 toeren. Best wel onaangenaam op gladde wegen om zo te moeten rijden. Remmen met rempedaal was link , door de gladheid op de dijk. Dus maar afremmen op de motor door terug te schakelen en daardoor gedurende korte tijd nog meer toeren door de lagere versnelling totdat het toerental vanzelf gezakt was tot de 2000 rpm.
Dit rijden met hoog toerental duurde maar liefst zo'n 6 km! (ongeveer 8 minuten rijden) De temp. meter stond inmiddels op de normale bedrijfstemperatuur (meter in het midden), pas toen liep de motor terug naar 800 rpm bij gas lossen en stilstand/stationair lopen. Daarna liep de motor als vanouds.
Ik heb via jullie al versachillende mogelijke oorzaken gekregen. Maar is er na deze ervaring 1 eenduidige oorzaak aan te wijzen?
Weet iemand n.a.v. deze toevoeging wat dit veroorzaakt (hangende gasklep? koude startinjector die blijft hangen? koeltemp. sensor?) en wellicht ook het afslaan na koude start zoals in mijn eerdere bericht beschreven, en wat de remedie is dan kan ik hier gericht actie in ondernemen?
Opvallend is dat het vanmorgen lang niet zo koud was (min 2 graden) als begin van de week (min 9 graden) en dit niet gebeurt is bij min negen graden. Het enige verschil was dat ik toen (bij minus 9) een autohoes over de gehele auto had en het alleen vroor en niet gesneeuwd had en afgelopen nacht (minus 2 en een laag sneeuw) er geen hoes overheen had.Over ruim een week gaan we er mee op wintersport, dus dan wil ik het verholpen hebben.
Topics: 84
Rafelige gaskabel? Veertjes of kogelgewrichtjes vastgeroest? Als je motor zo te keer gaat, kijk je dan niet even onder de motorkap?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
m'n maag draait om als ie koud is en zich zo gedraagd.. ???
Het sneed ook door mijn hart met koude motor zo te rijden.
Vanochtend vroeg in het donker zonder lichtbron in de buurt had ik niet de mogelijk om iets te zien onder de motorkap. Morgen bij daglicht kijk ik er na.
Rafelige gaskabel lijkt me stug, omdat hij na verloop van tijd (lees; warme motor) wel gewoon rijdt en bovendien wel de hele tijd reageerde op het intrappen van het gaspedaal. Marc, wat bedoel je precies met veertjes/kogelgewrichtjes?
Topics: 15
Cis Klep vies!!!! vochtig!!! vocht bevriest!
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Topics: 14
Idd zoals eerder al aangehaald: kijk de CIS klep eens na. Die veroorzaakt het hoog in de toeren lopen en hoort niet. Probleem heb ikzelf al ooit eens eerder gehad in een van mijn 240's. De CIS klep bleef hangen en veroorzaakte een onregelmatige stationaire loop, met afwisselend hoog in de toeren lopen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
|