Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(update: terug uit Tsjechie) afslaan B230F bij vorst
#1
Dit probleem doet zich pas sinds kort voor (nachttemp. lager dan min 5 graden Celcius) en niet altijd.
Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven:
Mijn B230F (benzine, 245 Polar, 226.000 km) start meteen 's ochtend ook bij minus 9 graden C. Mijn Volvo staat altijd buiten en is dan steenkoud. Je hoort dan de elektronika de eerste minuten bijregelen: je hoort het blok dan afwisselend 800 rpm en dan 1800 rpm (op de toerenteller) draaien. Telkens om de ongeveer 5 seconden wisseling van verhoogd stationair en normaal stationair. Hoort dit ? Ik neem aan dat het even als een soort choke werkt totdat de benzine injectie op peil is. Dit duurt 1 a 2 minuten en dan draait het blok stationair 800/900 rpm, zoals normaal ook is als het buiten boven nul is.
Als ik wegrijd geen probleem, mits ik maar een paar km zonder afremmen/tot stilstand moeten komen kan rijden (totdat het blok iets warmer geworden is). Maar als ik na enkele honderden meters moet remmen of stil moet staan, slaat de motor af en brand het Lamdasonde lampje. Weer opnieuw starten en in kan weer verder totdat ik weer moet afremmen, dan neigt hij tot afslaan (Lamda sonde lampje flikkert even), alleen door gas bij te geven hou ik de motor aan de praat. Het gekke is dat het afslaan niet altijd gebeurt (buitentemp. afhankelijk?). Het gebeurt alleen na een koude start, eenmaal een stuk gereden is er niets meer aan de hand.
Ik kan me er wel mee redden, maar het hoort niet. Aangezien we met de 245 begin januari met 5 man en bagage op wintersport gaan (waar het 's nachts nog kouder zal zijn) wil ik graag weten waar het aan kan liggen. Mijn Polar heeft het altijd prima gedaan (ook vorige winter).
De auto is goed onderhouden, bougies, bougiekabels, bobinekabel, rotor, accu, radiator, kleppen stellen, AGR- en gasklephuis gereingd allemaal ongeveer 3000 km geleden (aug. 2010). Tips zijn welkom.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#2
Ik heb hier iets over gelezen op een ander forum. De koelwater temperatuursensor zou een goede kandidaat kunnen zijn. als ik me het goed herinner althans.
Dit zijn twee sensoren in 1 behuizing. De ene gaat naar de elektronica voor de ontsteking en de andere naar het motormanagement.
Ook zit er in het spruitstuk een extra injector die met name bij de koude start wordt gebruikt. Alleen weet ik niet meer bij welke temperatuur en hoelang. Ik dacht iets van een paar minuten.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#3
Je kan eens proberen de gasklep en -sensor af te stellen, dat luistert best nauw en geeft wat zoekerig stationair als-ie ernaast zit. In het Engels: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...Adjustment

Bedoel je met de AGR klep de stationairregelklep onder het gasklephuis?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
De verklaring die ik logisch zou vinden is dat de Cis klep vies is, komt meestal door vettige substantie en slijtage.
Deze klep regelt het stationair toerental als hij dus vervuild is met vettige substantie en bij koud weer is het vet erg dik waardoor de klep wat stroever gaat en zeker als het zo koud is als nu.
Als de motor dus opwarmt wordt ook de substantie dunner en werkt alles weer een stuk beter.
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=515
Dit is dus de klep en als je wagen al behoorlijk wat heeft gelopen en op leeftijd is is vervangen soms ook wel eens nodig door slijtage.
succes.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#5
@ Marc; Ik bedoel PCV flametrap gereinigd en de gasklep ook. Is dit hetzelfde als Zuurstar bedoelt met de CIS-klep? Het plaatje van de CIS klep die Zuurstar bijvoegt zegt mij niets, waar ergens zit dit onderdeel onder de kap?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#6
Zit onder je inlaat spruitstuk in een rubber houder.
Zitten twee zwarte slangen op aangesloten en 1 stekker.
De slangklemmen losdraaien en slangen er af trekken de stekker er af halen door het stalen beugeltje in te drukken en trekken aan de stekker.
Probeer hem eerst eens met remreiniger schoon te spuiten, en met een wattenstaafje de klep even na reinigen.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#7
Bedankt voor de tips tot dusver. Die CIS klap zal ik eens checken.
Ik kan er dus vanuit gaan dat het gedurende enkele minunten afwisselend hoog toerental v.s. stationair toerental na een koude start zo hoort bij een 245 en wordt veroorzaakt door de koude start injector? (extra brandstof onspuiten om de motor aan de praat te houden bij koude start na een vostnacht).
Ik lees ook wel over het brandstofpomprelais dat voor ondefinieerbare stringen kan zorgen, zou deze ook iets met mijn probleem te maken kunnen hebben?
Ik bedenk me net dat ik sinds kort ook snowcaps gemonteerd heb, zou dit nog invloed kunnen hebben op het afslaan van de motor bij het afremmen direct na een koude start? Je zou verwachten meer gecomprimeerde (vorst)lucht door de parafaan te krijgen. Tips/aanwijzingen blijven welkom!
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#8
Nee dat hoort niet, hooguit ÃÃn kleine verhoging, daarna moet het stationair 900 worden. Dat is precies waar het Constant Idle System om draait.

Dat zoeken komt omdat de afstelling vd gasklep en -sensor niet goed is. Zie eerder bericht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Citaat:Ik bedenk me net dat ik sinds kort ook snowcaps gemonteerd heb
Die zijn alleen voor frisse lucht in het interieur .
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#10
Kogelman schreef:Ik bedenk me net dat ik sinds kort ook snowcaps gemonteerd heb, zou dit nog invloed kunnen hebben op het afslaan van de motor bij het afremmen direct na een koude start? Je zou verwachten meer gecomprimeerde (vorst)lucht door de parafaan te krijgen. Tips/aanwijzingen blijven welkom!

Lucht stroom door parafaan heeft niets te maken met motorlucht, dus nee kan geen invloed hebben mijn inziens.
245DL 1980 USA
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 730 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 718 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.156 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 552 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.343 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.402 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.485 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.317 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.455 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 6.707 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)