Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe type motor in mijn 245
#1
Ik ben van plan om in mijn 240 station uit 1984 LPG een andere motor te monteren.
Dit om het verbruik omlaag te brengen en om wat meer vermogen te verkrijgen.
Het verbruik is nu 1 liter lpg op 6 a 7 Km .
Moet ik zeggen dat ik een stevige rijder ben 140 150 op de snelweg en volgas optrekken.
Ik heb diverse topic,s gelezen op het forum over dit onderwerp en tot de conclusie gekomen dat LPG injectie het beste voor mij is.
Op mijn carburateur motor is dit niet mogelijk vandaar een motor met injectie.
Nu heb ik voor een prikje een 940 uit 96 gekocht met een B230FK lpt motor met Gas injectie.
Deze auto ligt compleet in puin maar de motor doet het nog.

[Afbeelding: 1155721220_6_NiUd.jpeg]

[Afbeelding: 1155721278_6_3BvV.jpeg]

[Afbeelding: 1155721289_6_e09y.jpeg]

[Afbeelding: 1155721334_6_T9mj.jpeg]

Ik ben al druk bezig om deze auto te ontleden de meeste obstakels onder de kap zijn al weg.
Ik ben nu bezig om de bedrading te strippen om alles wat bij de motor hoort intact te laten.
Alles wat niets met de motor te maken heeft word afgeknipt.
Dit valt niet mee er zijn veel dingen waarvan ik het doel niet weet zoals
[Afbeelding: 1155721544_6_3CAy.jpeg]
Ik denk dat het iets is als de warme startklep op de oudere types.
Als iemand het weet????

De jetronic en de lpg computer zijn er al uit

[Afbeelding: 1155721380_6_3_uY.jpeg]

[Afbeelding: 1155721501_6_xj62.jpeg]

[Afbeelding: 1155721423_6_-7h9.jpeg]

[Afbeelding: 1155721467_6_uM6O.jpeg]

Op dit moment kan ik niet zo snel foto,s van mijn 240 vinden op een na op de camping
[Afbeelding: 1155721726_6_uLtB.jpeg]

Als de blok er uit is mail ik nog wel een paar foto,s



Antwoord
#2
Ik denk dat het zwarte vaatje een "Engine Evaporative Emissions control system" is.
Komt waarschijnlijk linksvoor ergens onder de wielkast vandaan.

Kan me vaag herinneren dat ik er ooit iets over gelezen heb, en meende dat hier in te herkennen.

Citaat:Evaporative control systems
The fuel vapor evaporative control system prevents gasoline fumes from being released into the atmosphere.
The system is comprised of an expansion chamber in the fuel tank, a roll-over valve on the cross member in front of the fuel tank, and a charcoal canister with built-in vacuum valve under the left front wheel housing. The components are interconnected by hoses which channel fuel vapor from the gas tank to the charcoal filter where they are stored until the engine is started and then drawn into the engine fuel induction system.

[Afbeelding: pg67.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Het zat linksvoor naast de accu
er gaan 2 slangetjes (waarvan een via een soort klepje) naar de inlaatspruitstuk net achter de luchtklep aan de onderkant een afvoer naar de wielkast en een slang of vacuum of naar de tank
Dan denk ik dat de motor er ook wel zonder kan
Bedankt voor de info
Antwoord
#4
De EVAP inderdaad. Wel een nuttig systeempje vind ik en een charmante oplossing voor de tankontluchting. Als het goed is heeft je 1984 Volvo het ook al.

Die 940 is goed kapot zeg.

Ik denk wel dat je de 150 sneller haalt maar dat je verbruik op die manier niet daalt. Ik zie ook een LPG injector behoorlijk dicht bij de plek waar straks je stroomverdeler komt te staan. Zal wel passen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Je zal wat meer pk's krijgen maar of je zuiniger gaat rijden denk ik niet. Waarom heb je niet gewoon een injectie kop genomen, is veel minder moeite volgens mij met nagenoeg hetzelfde resultaat.

Je volvo is niet gemaakt om snel op te moeten trekken en waar kan je nou hier in nederland ongestraft 150 km/h rijden. Ik denk dat als je je rijstijl aanpast het al een hoop scheelt. Maar onze volvo's rijden nu eenmaal duurder als de doorsnede moderne auto. Ik neem het voor lief en heb daarom ook een belastingvrij exemplaar dat compenseert weer een hoop.

Antwoord
#6
De tankontluchting zit bij mijn 240 bij de vulopening.
De stroomverdeler past er net onder hab ik gemeten.

De kop overzetten heb ik aan gedacht maar dan moet ik alsnog alle electra overbouwen.
Dat is de grootste klus.
De motor overbouwen is in een dag wel te doen.
Bovendien heeft de fk motor zuigerkoeling.
Deze motor is speciaal gemaakt voor een relatief arm mengsel dus zuiniger.

Het klinkt mischien gek maar als ik rustig rij is het verbruik hoger.
140 Km/u op de snelweg is hier in het noorden goed te doen, dan rij je met de stroom mee.
En ik vind mijn volvo het mooiste rijden bij ca 140 km/u.
Antwoord
#7
zijn dat 140 km/h op de teller of op de gps? mijn 240 had echt een hele flinke tellerafwijking (160 op teller 144 op gps). Nu de teller afgesteld en de afwijking is bijna weg (ongeveer 1 km/h bij 120).

Als je alles netjes overzet kun je er een hele leuke auto aan hebben. Hoe ga je het met de elektronica aanpakken, de 940 kabelboom aanpassen of iets anders? Zelf heb ik een 240 LH 2.4 kabelboom gebruikt (ook omdat die al in mn auto zat) omdat die heel goed in een 240 past (computers komen dan waar ze horen, maar op een plek door het schutbord enzo).

Let op met de brandstofcomputer, sommige late types hebben de startonderbreking in de ecu (LH). mocht dat het geval zijn, een andere chip doet dan wonderen.

Een betere uitlaat kan wel wat helpen voor het verbruik, ik heb het zelf nooit kunnen testen omdat ik bij de turbo inbouw gelijk naar 3" ben gegaan. De 3" JT set die ik heb is erg netjes stil.

De brandstofcomputer zal ook wel een snelheids-signaal willen. Het werkt zonder maar kan soms wat ptoblemen met stationair geven. Vanaf model '86 is dat in een 240 aanwezig (digitaal km/h teller signaal van achteras).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Het is een LH 2.4 jetronic.
Ik heb een beknopt schema van een LH computer ik kan verder niets vinden over de b230fk motor (greenbooks ofzo)
De motor is ook maar van 95 tot 97 gemaakt in de huidige vorm.
De Haynes manual van de volvo 940 gaat tot 96 staat er op maar is een herdruk van 93
Ik zet niet de hele kabelboom over wel ban ik bezig met een operatiemesje de complete kabelboom te strippen
Alles wat niets met de motor, aansturing van de LPI,lh jet te maken heeft knip ik er uit.
Hoe het zit met een puls van de km teller of startonderbreker weet ik niet.
Ik zie wel wat er overblijft van de draadboom en waar het naartoe gaat
Antwoord
#9
wie weer waar deze dingen voor zijn?
[Afbeelding: 1156996995_6_HZt9.jpeg]

Het boletje lijkt mij een soort van choke Maar ik weet het niet zeker
Van het andere dingetje gaat een slangetje naar de turbo en een naar de spruitstuk
Antwoord
#10
linker balg is cruise-control
rechter magneetklep is EGR (= onnodig), afpluggen op in- en uitlaatspruitstuk en de kleppen er van weglaten, dat is wat ik er mee zou doen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 173 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 99 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 531 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 889 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.111 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.773 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.897 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)