Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
hoeveel sterker de M46 is als de M47 weet ik niet. Een heel groot verschil is het niet in de 1-2-3-4 maar de 5 is duidelijk zwakker bij de M47 heb ik gehoord.
M90 weegt 43 kg als ik me goed herinner.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
oh dat valt me dan tegen,,! ik verwachtte dat de aluminium behuizing een behoorlijk aantal kilo's weg zou nemen, in negatieve zin dus gecompenseerd door zwaarder drijfwerk..
toen ik de M46 voor de M40 in de plaats hing kreeg ik zo ongeveer het dubbele aan gewicht.. hoopte dus op minder met eventueel M90..
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Jw240 schreef:hoeveel sterker de M46 is als de M47 weet ik niet. Een heel groot verschil is het niet in de 1-2-3-4 maar de 5 is duidelijk zwakker bij de M47 heb ik gehoord.
M90 weegt 43 kg als ik me goed herinner.
Dan zou dat toch niet zo veel problemen moeten geven? Ik neem aan dat als je rond de 200 pk onder je reet hebt dat je vooral gas geeft in z'n 2, 3 en wellicht 4. De vijfde versnelling heeft toch meestal niet zo veel te lijden? En die setup van jouw 240, kan je daar wat prestatie cijfers van geven? Als je naar dat filmpje kijkt ziet het er toch behoorlijk snel uit
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik heb het nooit zo goed gemeten, maar 0-100 moet zo 7,5 seconde kunnen zijn. Ik vind het vooral goed hoe 80+ acceleratie gaat, dan merk je het koppel pas goed. Top nog niet (durven) testen
Een vriend van me (in de USA) heeft al geruime tijd (3 jaar) een 240 die hij naar turbo heeft omgebouwd. Ondertussen bijna 100.000 km gereden er mee en de M47 doet het nog steeds (totale km stand ergens 320.000). Nu gaat hij er wel netjes mee om hij draait niet veel turbodruk. Zal qua snelheid zo ongeveer zoals die van mij zijn denk ik. Wat betreft bak zou ik me niet te snel zorgen maken. Zeker omdat je altijd kunt upgraded als je meer vermogen wil dan veilig met je huidige bak kan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Jw240 schreef:ik heb het nooit zo goed gemeten, maar 0-100 moet zo 7,5 seconde kunnen zijn. Ik vind het vooral goed hoe 80+ acceleratie gaat, dan merk je het koppel pas goed. Top nog niet (durven) testen 
Een vriend van me (in de USA) heeft al geruime tijd (3 jaar) een 240 die hij naar turbo heeft omgebouwd. Ondertussen bijna 100.000 km gereden er mee en de M47 doet het nog steeds (totale km stand ergens 320.000). Nu gaat hij er wel netjes mee om hij draait niet veel turbodruk. Zal qua snelheid zo ongeveer zoals die van mij zijn denk ik. Wat betreft bak zou ik me niet te snel zorgen maken. Zeker omdat je altijd kunt upgraded als je meer vermogen wil dan veilig met je huidige bak kan.
Dat is best netjes

Dat zijn toch mooie prestaties, voor een berg minder geld dan een blok met rond de 250 pk. Wat heb jij eigenlijk precies met de 230FT gedaan? Ik ben ook van plan volgend jaar LPG in te bouwen, maar wanneer er een turbo op het blok zit, is dit dan nog wel mogelijk zonder problemen met backfire?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik heb een turbo op de originele B230F gezet, qua prestaties zal dat niet echt schelen met B230FT behalve dat ik gewoon B230F kracht heb als de turbo nog niet meedoet. Door het formaat spoelt ie zeker niet zo snel als de turbo bij de 940's bijvoorbeeld.
-goede chips
-V nokkenas
-Garrett T3 turbo met iets grotere compressor en betere turbine dan de standaard 240 versie.
-3" uitlaat
Dat zijn de hoofdingredienten. Verder de standaard intercooler, grotere injectoren (ivm met de bio-ethanol die ik gebruik, hoeft dus niet snel bij gewoon benzine).
Ik zou zelf kiezen voor dampgasinjectie als je op turbo overgaat. Gelijk bij inbouw een verdamper die groot genoeg is. De dampgasinjectie gaat goed samen met LH 2.4 want je kunt bij de juiste systemen een boel instellen. Dan is het gevaar op backfire heel klein vergeleken met de vaak (icm met turbo) problematische venturisystemen. Lpi is ook mooi maar duurder in onderhoud en een stuk duurder bij inbouw.
Enige nadeel van dampgasinjectie is dat je dat (geloof ik) niet gemakkelijk op een carb motor kunt zetten. Dus dan zou je eerst de turbo spullen moeten doen en later lpg?
Met zon ombouw kun je het zo gek maken als je zelf wil. Wat ook goed kan is natuurlijk de turbo upgrade weglaten en wat andere tuning zaken, dan spaar je zo weer xxx euro. Die upgrades kunnen ook later, als je weer gewend bent aan het nieuwe vermogen ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Jw240 schreef:ik heb een turbo op de originele B230F gezet, qua prestaties zal dat niet echt schelen met B230FT behalve dat ik gewoon B230F kracht heb als de turbo nog niet meedoet. Door het formaat spoelt ie zeker niet zo snel als de turbo bij de 940's bijvoorbeeld.
-goede chips
-V nokkenas
-Garrett T3 turbo met iets grotere compressor en betere turbine dan de standaard 240 versie.
-3" uitlaat
Dat zijn de hoofdingredienten. Verder de standaard intercooler, grotere injectoren (ivm met de bio-ethanol die ik gebruik, hoeft dus niet snel bij gewoon benzine).
Ik zou zelf kiezen voor dampgasinjectie als je op turbo overgaat. Gelijk bij inbouw een verdamper die groot genoeg is. De dampgasinjectie gaat goed samen met LH 2.4 want je kunt bij de juiste systemen een boel instellen. Dan is het gevaar op backfire heel klein vergeleken met de vaak (icm met turbo) problematische venturisystemen. Lpi is ook mooi maar duurder in onderhoud en een stuk duurder bij inbouw.
Enige nadeel van dampgasinjectie is dat je dat (geloof ik) niet gemakkelijk op een carb motor kunt zetten. Dus dan zou je eerst de turbo spullen moeten doen en later lpg?
Met zon ombouw kun je het zo gek maken als je zelf wil. Wat ook goed kan is natuurlijk de turbo upgrade weglaten en wat andere tuning zaken, dan spaar je zo weer xxx euro. Die upgrades kunnen ook later, als je weer gewend bent aan het nieuwe vermogen ;D
Wat vragen ze daar ongeveer voor, zo'n dampgasinstallatie? Wat is er trouwens mogelijk wanneer ik besluit geen turbo te installeren? Is er veel mogelijk met een blok met carburateur zonder dat het duizenden euro's kost? Ik neem aan andere carburateur, andere uitlaat, betere luchtfilter en scherpere nokkenas. Of zijn er nog meer dingen waar een aanzienlijke vermogenswinst uit te halen is? Misschien is het inderdaad een goed idee om zoiets in stappen te doen en wat te informeren wat bepaalde upgrades kosten. Dan weet je iig waar je naar toe moet werken
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Jw240 schreef:ik heb een turbo op de originele B230F gezet, qua prestaties zal dat niet echt schelen met B230FT behalve dat ik gewoon B230F kracht heb als de turbo nog niet meedoet.
Heb je de compressie van het blok niet verlaagd? Of haal ik nu nummers door elkaar?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
SFRC schreef:Heb je de compressie van het blok niet verlaagd? Of haal ik nu nummers door elkaar?
Compressie heb ik niet verlaagd, je haalt geen nummers door elkaar. Op turbobricks hebben al veeel mensen een turbo op een non-turbo blok gezet. Met de juiste modificaties werkt dat gewoon goed. Zorg dat de ontstekingstiming goed klopt, dat er genoeg brandstof in komt en dat de hitte goed weg kan (turbo met grote turbine is dan goed, 3" uitlaat etc).
Nu heb ik een hele tijd op bio-ethanol gereden en dan heb je sowieso niet snel last van detonatie (oktaangetal van 105). Deze winter ga ik over naar gewone benzine want ethanol is lastig met het starten in de winter en ik rij niet veel in de winter.
Yellow240 schreef:Wat vragen ze daar ongeveer voor, zo'n dampgasinstallatie? Wat is er trouwens mogelijk wanneer ik besluit geen turbo te installeren? Is er veel mogelijk met een blok met carburateur zonder dat het duizenden euro's kost? Ik neem aan andere carburateur, andere uitlaat, betere luchtfilter en scherpere nokkenas. Of zijn er nog meer dingen waar een aanzienlijke vermogenswinst uit te halen is? Misschien is het inderdaad een goed idee om zoiets in stappen te doen en wat te informeren wat bepaalde upgrades kosten. Dan weet je iig waar je naar toe moet werken 
Hoeveel een dampgasinstallatie kost weet ik niet.
zonder turbo kun je ook best veel vermogen hebben. Bewerkte kop, goed spaghettispruitstuk, flinke nokkenas en de juiste carb(s). Welke carbs daar bij passen weet ik niet, ik verwacht dat 2 dubbele Webers of met 4 stuks Mikumi motorfietscarbs de 200 pk echt wel te halen is. Zoveel halen ze er ook uit bij de folkrace volvo's
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Jw240 schreef:Compressie heb ik niet verlaagd, je haalt geen nummers door elkaar. Op turbobricks hebben al veeel mensen een turbo op een non-turbo blok gezet. Met de juiste modificaties werkt dat gewoon goed. Zorg dat de ontstekingstiming goed klopt, dat er genoeg brandstof in komt en dat de hitte goed weg kan (turbo met grote turbine is dan goed, 3" uitlaat etc).
Nu heb ik een hele tijd op bio-ethanol gereden en dan heb je sowieso niet snel last van detonatie (oktaangetal van 105). Deze winter ga ik over naar gewone benzine want ethanol is lastig met het starten in de winter en ik rij niet veel in de winter.
Hoeveel een dampgasinstallatie kost weet ik niet.
zonder turbo kun je ook best veel vermogen hebben. Bewerkte kop, goed spaghettispruitstuk, flinke nokkenas en de juiste carb(s). Welke carbs daar bij passen weet ik niet, ik verwacht dat 2 dubbele Webers of met 4 stuks Mikumi motorfietscarbs de 200 pk echt wel te halen is. Zoveel halen ze er ook uit bij de folkrace volvo's
Ik heb ook wel eens voor Webers zitten kijken, ik weet alleen niet naar wat voor soort ik dan moet kijken. Ik weet wel het nodige van motoren, maar carburateurs weet ik eigenlijk bar weinig (schandalig eigenlijk

)