Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naald carburateur laat los tijdens rijden --> schade? + onregelmatig stationair
EDIT: toch een succesje geboekt ;D ! (man, wat ben ik toch een hark in zo'n dingen :Smile )

De truc was blijkbaar dat het schroefje in de zijkant van de zuiger moest blijven zitten. Blijkbaar draaide de naald anders een beetje mee en had het gereedschap te weinig 'pak'. Het was soms nog steeds nogal pielen, maar ging al stukken beter. Naaldhoogte staat goed nu. Smile

Voor het o-ringetje.. Dankzij het delen van jouw ervaring, Marc, ben ik maar overgeschakeld op 'beleid geweld'. Een paar tikken met de hamer en.. waarempel, er kwam toch leven in. Ik heb me vandaag uitgeleefd op de naald en zuiger van de reservecarb, maar nog niks vervangen (ik heb maar ÃÃn nieuwe o-ring en die is bestemd voor de originele carb). De opgedane ervaring kunnen we morgen dan aanwenden op de andere carb.

Bedankt voor het meedenken (en het geduld..)
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Rubicon schreef:Mja, ik heb toch redelijk hard zitten duwen.
FF geintje tussen door ter ontspanning; "Waar zit jij nou op te drukken?"
Rest van het filmpje (na 2.05) moet je totaal niet persoonlijk bedoeld trouwens (ergens in mn achterhoofd dacht ik dat je een van de weinige vrouwen op het forum was)
Antwoord
Goed dat je de schroefjes puzzel opgelost hebt. Het schroefje staat inderdaad heel nadrukkelijk op alle tekeningen waar CO gesteld wordt, leek mij onlogisch want hoe kan de naald op en neer als-ie vast zit met het schroefje?
Die Volvo tekeningen en beschrijvingen zijn zo precies, je hoeft je echt niet af te vragen waarom of hoe, gewoon de stappen volgen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
@ Dop: grappig ;D! Ik voel me niet aangesproken hoor, en indien wel, kan ik heus mijn mannetje wel staan ;D.

De o-ring zit er op! De oude had nog wel veerkracht en leek niet beschadigd, maar stak qua dikte nauwelijks nog uit het geultje waar ie in past uit, wat de afdichting niet echt ten goede zal gekomen zijn. De naald zit nu eveneens op de voorgeschreven hoogte.

Ondertussen de hele handel alweer gemonteerd en een proefrit gemaakt. Op het eerste zicht is er wel verbetering. Hij loopt nog wel wat onregelmatig - en vooral koud - maar niet zo dramatisch slecht meer (tot nu toe, hout vasthouden). Ook geen neiging meer tot stilvallen bij afremmen en het toerental blijft een pak stabieler.

Of de demperolie nog wegloopt of niet, zal de tijd moeten uitwijzen. Afgesproken met de garagist dat ik volgende week eens langs mag komen om het CO-percentage te meten. Hij zal nu wel rijker lopen, maar hoeveel is nog een raadsel.

Bedankt voor de reacties! Smile :-*

Antwoord
Hè wat jammer. Ik had wel wat foto's verwacht van je graaftocht naar het binnenste van de Stromberg.

Hoe steekt het verstelmechaniekje in elkaar bijvoorbeeld? Hoe kan het dat de naald omlaag gaat terwijl deze vast zit met het schroefje in de zijkant?
Antwoord
Ik had te laat gedacht aan foto's maken :-[

Maar ik kan het wel gewoon even tekenen voor je hoor ;D
Het 'schroefgedeelte' kan uit- en inschroeven, waardoor de lengte van het mechanisme verandert, en derhalve de naald verder of minder ver duwt.

EDIT: tekening weggehaald, was niet helemaal correct. Kijk voor de juiste tekening enkele berichten verder Wink

Op het i-net vond ik verder ook een fotootje van het geval, maakt het wel duidelijk, denk ik Smile

[Afbeelding: Spacer.jpg]

Het 'blokkeerschroefje' verhindert alleen dat de naald uit de zuiger valt, maar niet dat de naald nog omhoog en omlaag kan bewegen. De naald schuift dan gewoon langs de schroef heen.
Antwoord
Ah wat een tekenkunst. Maar ik snap er niks van. Dus in de naaldhouder zit schroefdraad? En je trek de naaldhouder op en neer? Vandaar die lange groef in de naaldhouder, en dat je hem niet kon verstellen zonder de schroef op zijn plek!

Deze fotoserie doet het helemaal: http://www.bowtie6.com/CarbRepair/index.htm
Antwoord
Kijk nou Saskia, daar heb je zeker en vast wat aan. 8)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Oh, maar ik zie het al, mijn tekening was niet helemaal juist. Dat heb je als je achteraf weer de dingen voor de geest wilt halen.

Zo gaat het precies, Marc: het schroefgedeelte van het mechanisme past inderdaad in de basis van de naaldhouder, waar ook schroefdraad in zit. Naarmate je het mechanisme al dan niet meer of minder indraait, wordt de naaldhouder meer of minder naar omhoog getrokken. Het geultje in de naaldhouder, waar het blokkeerschroefje in valt, laat toe dat de naald over de lengte kan schuiven, maar niet draaien.

Op de bovenzijde van het mechanisme zit een soort lipje, waar het bekje van de tool 5159 overheen grijpt. Door de tool te draaien, wordt het mechanisme meegedraaid en hiermee de naaldhouder versteld.

[Afbeelding: schroef.jpg]

@ Zwarte Flirt: de O-ring is al vervangen hoor, zoals je kan lezen Wink
Antwoord
Het lekken van de demperolie is gestopt, hurray!

de Volvo eens aan de CO-meter gehangen en de CO-waarde zat nu amper op 0,5 % ! :o
Gelukkig er aan gedacht de tool mee te nemen en de naald afgesteld tot het CO op een 2 % bleef hangen.

Hij loopt echt pakken beter; toerental is veel stabieler en hij loopt veel mooier rond. In zijn loop zit nog wel regelmatig een hikje, maar de vooruitgang is duidelijk.

Bedankt voor de hulp!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 751 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.846 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 967 30 April 2023, 16:52
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 4.139 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Pierburg naald Rin 10 3.352 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 2.209 1 September 2022, 19:26
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 22.785 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.932 23 April 2022, 17:33
  Stationair Nicolaas H 3 2.394 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)