Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Heb het instelgereedschapje besteld. Ben benieuwd
Nog niet met de Volvo kunnen rijden ondertussen, dus kan nog niet zeggen of de wisseltruc iets heeft uitgehaald.
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Een tip die ik kreeg van een gepensioneerde Volvo-monteur v.w.b. arm lopen: draai, als de motor warm is, het dopje van de carburateur los. Dan komt dat hele 'staafje' met klepel en al mee. Zorg dat er voldoende olie in zit. Druk nu het staafje er weer in en draai het dopje weer vast. Als de motor mooier gaat lopen tijdens het terug erin doen van het staafje (hoe heet dat ding toch?), loopt 'ie te arm.
Volgens hem mag een B19A gerust 3,5 % CO hebben om goed/mooi te lopen. En inderdaad; mijn B19A loopt ook nÃt wat mooier met dat percentage.
Handig trouwens, dit topic. Het filmpje wat je liet zien was ook kenmerkend voor de stationairloop van mijn B19 (inmiddels al veel beter). Ook bij mij loopt die ATF-olie weg, dus mocht je nog tips/trucs hebben voor het vervangen, hoor ik het graag...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
He bedankt voor de tip 345GLS! Ik volgde jouw topic ook mee, omdat jouw probleem inderdaad nogal gelijkenissen vertoont met het mijne. Ook mijn B19 heeft trouwens last van een te lage compressie. Ik heb inmiddels een compressiemeter in huis om nu e.e.a. zelf op te volgen, maar het heeft maaaaanden geduurd voor ik die compressiemeter aangeleverd had gekregen. Inmiddels tegen het huidig probleem gelopen, dus eerst maar hiermee verder..
Ik moet dit weekend werken en lange uren ook, ik zal pas maandag met de Volvo verder kunnen. Maandag ga ik het gelijk testen.
Overigens, de Volvo had na zijn laatste CO-perikelen het wel mooie cijfer van 1,2 % CO, maar blijkbaar heeft dat de nodige offers gevraagd. We zullen ook best maar opteren voor een percentage richting 3% of meer..
Ik heb het tooltje om het o-ringetje te vervangen maar pas besteld, moet er zelfs nog een bevestiging van krijgen. Zal nog even duren voor ik ermee aan de slag ga kunnen, maar ik laat de vorderingen daarvan dan wel zeker weten! Succes alvast met jouw probleem
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
1,2% CO is te weinig, kan me niet voorstellen dat ze dat vragen voor de keuring. Meest tellen toch de eisen uit de tijd dat je auto gemaakt werd, 79-84 was 1,5-3 % nog goed, af te stellen op 2%.
Dan is het niet gek dat de motor de auto uithobbelt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
De mijne liep na de revisie van de carburateur met een CO van 0,15%. Ja, 0,15%.
Ik merkte geen verschil tussen 10% en 0,15%, te wijten aan de zeeeeeer achterstallige staat van onderhoud.
Volgens de garage was de compressie van mijn wagen ook te laag, maar vorige week bleek, tijdens een meting uitgevoerd door een carburatiemotor-technisch onderlegd persoon, dat die uitstekend was.
Ga dus niet zo gauw af op uitspraken van een garage, Volvo-specialist of niet, want ook al hebben ze het beste met je voor, ze kunnen fouten maken met dit oude spul. Dat heb ik nu wel geleerd...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Kreeg vandaag al de spulletjes van BCCP aan. Lekker snel, dacht, ga meteen aan de slag.
Maar het lukt me voor geen meter om de naald af te stellen, of het ringetje eruit te halen. Wat doe ik mis??
Afstellen:
Volgens het greenbook stel je met tool 5159 de naald zo af:
zuiger verwijderen, 'blokkeerschroefje' uit de zuigerwand verwijderen. done.
Tool 5159 in de buis schuiven en draaien maar. Geen probleem. Maar vervolgens gebeurt er niets. Ik kan een eeuwigheid draaien, in beide richtingen, maar als ik dan de naald even in de opening zet, blijkt er totaal NIETS veranderd te zijn. Ik ben al een half uur met de tool in de weer, gewoonweg niets van resultaat. Als ik naar de onderkant van de zuiger kijk, kan ik wel zien dat het ronde staafje, welke in de uitsparing boven de naaldhouder zit - en waar de bovenkant van de naald dus tegenkomt - wel meedraait, dus de tool werkt. Overigens voel ik hierbij nauwelijks weerstand.
Momenteel steekt de naaldbasis een halve tot een ganse mm onder uit de zuiger. Volgens het boek zou de naald een fractie van een mm *in* de zuiger moeten vallen. HELP :-\
O-ring vervangen:
Als ik het goed begrepen heb, moet ik met een soort buisje (max 7 mm diameter, binnenste diameter min. 3mm) de naald van onderaf 8 Ã 10 mm IN de zuiger drukken voor ik de washer uit de zuigerbuis kan omhooghalen en uiteindelijk aan de O-ring kan. Ik gebruik hiervoor het buisvormig uiteinde van een oude sproeiernaald, heeft net de goede afmetingen. Maar de naald geeft geen krimp, gaat niet omhoog.
Kortom, niets van beide zaken werkt :o
Overigens heb ik het bij de beide zuigers (reservecarb) geprobeerd, zelfde resultaat. De reservezuiger lekt overigens ook demperolie, dus dat is geen alternatief.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dat tooltje heeft een "vorkje" ? is het passende deel onderin de buis nog heel? anders grijpt ie mis..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
D'r staat gewoon "Push up", niet hoe hard. Mijn ervaring is dat je vrij hard kan duwen tegen zelfs de kleinste metalen dingetjes.
Wat je omhoog duwt is zo te zien een veerstalen krans met weerhaakjes, die zich vastzetten in het aluminium vd buis.
Dus je moet a.h.w. door het aluminium heenduwen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Jambon schreef:dat tooltje heeft een "vorkje" ? is het passende deel onderin de buis nog heel? anders grijpt ie mis..
ja, een vorkje inderdaad. Grijpt niet mis hoor. Het spul draait wel degelijk. Als ik een paar slagen draai en controleer, is het deel onderin de buis effectief wel gedraaid. Als je aan de onderkant kijkt - dus op de zuigerbasis, in het gat - zie je het zaakje ook ronddraaien. Maar de naaldhoogte verandert niet. Bij de twee zuigers hetzelfde probleem. Heeft iemand hier al eens op deze manier de naald proberen verstellen??
Marc1970 schreef:D'r staat gewoon "Push up", niet hoe hard. Mijn ervaring is dat je vrij hard kan duwen tegen zelfs de kleinste metalen dingetjes.
Wat je omhoog duwt is zo te zien een veerstalen krans met weerhaakjes, die zich vastzetten in het aluminium vd buis.
Dus je moet a.h.w. door het aluminium heenduwen.
Mja, ik heb toch redelijk hard zitten duwen. Om de duur zat de naaldhouder klem in de uitsparing en kreeg ik de naald er alleen nog met veel moeite uit. Als ik harder ga duwen, ga ik de handel alleen nog kunnen verwijderen door de naald met een tang naar beneden te trekken en deze te beschadigen, kan toch niet de bedoeling zijn :o
Ik weet het even niet meer :-[
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Anders haal je de naald ertussenuit en duwt gelijk tegen het verstelmechaniek (met iets wat er goed oppast).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|