Verdere update en misschien de oorzaak....
Dit weekend aan het meten geweest. Bobine gemeten, over + en - pool, moest 3-4kOhm zijn voor de Bosch die erin zat, het was 0,2kOhm...
Bobine vervangen door een nieuw exemplaar. Blauwe bobine zonder voorschakelweerstand. Resultaat was dat de auto beter startte, mooier liep, sneller aansloeg etc.

Problem solved? Neen.
Gisteren onderweg naar Oma begon de auto bij optrekken steeds harder te stotteren. Stationair was geen probleem maar zodra er werk verricht moet worden ging het mis >
Uiteindelijk de ANWB gebeld. ANWB meneer was fan van Volvo en Saab, reed zelf in een Saab 99 met dubbele solex.... kortom, iemand die wel in staat is om zinnig mee te kijken! ;D Typisch gevalletje van de ultieme ANWBer

Enig puzzelen en een paar proefritjes later was de conclusie dat de ontsteking perfect functioneerde, vervroeging ok was maar dat het mengsel te arm werd zodra er gereden werd. Let wel: alleen op gas! Kortom, de gas installatie was de verdachte. gasschroef een slag verder open loste het probleem niet op, gaf wel verlichting. Conclusie van de ANWB: de gasinstallatie heeft zich na 8000km een beetje "gezet", membraan wat soepeler, nu moet de installatie even opnieuw ingeregeld worden. Abbabak krijgt dus nog in zoverre gelijk dat de gasinstallatie waarschijnlijk de boosdoener is, maar dan wel door het mengsel te arm te laten worden en niet te rijk.
Morgen gaat de auto naar de klassieke volvo garage (inbouwer van de installatie) om opnieuw ingeregeld te worden.
Is daarmee de start problematiek van de 3 poten ook opgelost? Nee waarschijnlijk niet volledig. De monteur vermoed een miniem lekje in de koppakking waardoor 1 cylinder (ik zelf gok de 2e) een fractie koelvloeistof meekrijgt wat bij koude start een nadelige invloed heeft op het mengsel doordat er vocht bij zit. Het is in ieder geval niet groot en niet de moeite waard om de koppaking te gaan vervangen.
Tot zover..... zodra meer bekend is, horen jullie meer....