Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
te weinig poten...
#21
Zwarte Flirt schreef:Bij Scandcar is voo € 5,90 een bougietester te koop; http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop..._id=187990
Misschien dat je daarmee verschillen met de andere 3 kan ontdekken. :o
Het kan zijn dat je er even op moet wachten, hij is pas in 2014 aan de catalogus toegevoegd. ???

Ik wil het graag voor 2014 opgelost hebben Wink De bougies zijn zelf niet het probleem, heb de oude vervangen voor nieuwe verse met een hogere warmtegraad, probleem bleef. Alleen de algemene prestaties juist ook bij hogere snelheden werden beter... ;D


Misschien dat er een vonkentester bestaat oid? Zo'n ding waarmee je de vonkkracht van een ontstekings systeem kunt bekijken per cylinder.... ???

Coucou, :-X ben een beetje dom. Dit IS een vonktester.... Big Grin Tanks! ga er een zien te scoren! (Nu eerst een bak koffie....)
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#22
Enig meten later:

compressie, over 4 cylinders 9,2. Dat zit wel snor dus. ;D Geen interne schadelijke processen ;D

De tip van BCCP over de bougiekabels leverde een "schokkende" ontdekking op , een isolator kap met een scheurtje, de schok ging wel te verstaan door mijn pootjes... vervanging met een wel in orde exemplaar levert geen verbetering.

Bobine nagemeten. Schijnt te kunnen door de weerstand te meten tussen de + en het hart van de bobine en de - en het hart.
Weerstand over de + is 14kOhm
Weerstand over de - 12kOhm.
Bietje hoog? :Smile

Iemand een idee hoe dit moet liggen?


Verder alles schoon en droog gemaakt, opnieuw gesealed en de Lumenition ontstekingsunit nog maar eens wat verder van de accu geplaatst, volgens de fabrikant een zinnige actie.
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#23
Verdere update en misschien de oorzaak....

Dit weekend aan het meten geweest. Bobine gemeten, over + en - pool, moest 3-4kOhm zijn voor de Bosch die erin zat, het was 0,2kOhm...
Bobine vervangen door een nieuw exemplaar. Blauwe bobine zonder voorschakelweerstand. Resultaat was dat de auto beter startte, mooier liep, sneller aansloeg etc. Smile
Problem solved? Neen.
Gisteren onderweg naar Oma begon de auto bij optrekken steeds harder te stotteren. Stationair was geen probleem maar zodra er werk verricht moet worden ging het mis >Sad

Uiteindelijk de ANWB gebeld. ANWB meneer was fan van Volvo en Saab, reed zelf in een Saab 99 met dubbele solex.... kortom, iemand die wel in staat is om zinnig mee te kijken! ;D Typisch gevalletje van de ultieme ANWBer Tongue
Enig puzzelen en een paar proefritjes later was de conclusie dat de ontsteking perfect functioneerde, vervroeging ok was maar dat het mengsel te arm werd zodra er gereden werd. Let wel: alleen op gas! Kortom, de gas installatie was de verdachte. gasschroef een slag verder open loste het probleem niet op, gaf wel verlichting. Conclusie van de ANWB: de gasinstallatie heeft zich na 8000km een beetje "gezet", membraan wat soepeler, nu moet de installatie even opnieuw ingeregeld worden. Abbabak krijgt dus nog in zoverre gelijk dat de gasinstallatie waarschijnlijk de boosdoener is, maar dan wel door het mengsel te arm te laten worden en niet te rijk.
Morgen gaat de auto naar de klassieke volvo garage (inbouwer van de installatie) om opnieuw ingeregeld te worden.

Is daarmee de start problematiek van de 3 poten ook opgelost? Nee waarschijnlijk niet volledig. De monteur vermoed een miniem lekje in de koppakking waardoor 1 cylinder (ik zelf gok de 2e) een fractie koelvloeistof meekrijgt wat bij koude start een nadelige invloed heeft op het mengsel doordat er vocht bij zit. Het is in ieder geval niet groot en niet de moeite waard om de koppaking te gaan vervangen.

Tot zover..... zodra meer bekend is, horen jullie meer....



164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#24
ben wel benieuwd hoe het verder nu met dit probleem staat, als ik zo een beetje meelees heb ik ook wat last van dit probleem.
Starten op LPG gaat lastig (ook b21a), als ie eenmaal direct start en je een beetje gas blijft geven de eerste 10/15 seconden dan blijft ie lopen, doe je dit niet stottert ie inderdaad ook alsof ie op 3 poten loopt.
Kabels, bougies, verdeelkap en contactpunten zijn recent vervangen en ontsteking staat op tijd.
Als de motor een maal loopt dan loopt ie ook best netjes, af en toe laat ie een steekje vallen bij stationair (word wat meer in de file) maar verder tijdens rijden geen probleem.
Antwoord
#25
en kleppen stellen?en juiste afstand v/d bougies?(0.4mm)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#26
LPG in B21 is 0.6mm :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 471 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿? ZOAB 7 10.768 18 August 2013, 19:42
Laatste bericht: ZOAB
  3 poten Felix 9 4.296 17 February 2012, 00:45
Laatste bericht: fullmetaldany
  240-1983: Op 3 poten na backfire zowel op benz. als LPG K-jet MartjeB 2 1.988 24 September 2010, 22:43
Laatste bericht: MartjeB
  Pruttelen bij weinig gas Layo 3 2.310 9 August 2008, 23:57
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)