Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik twijfel ook niet aan de eerlijkheid van je verkoper. Zou het zelf alleen lastig te beoordelen vinden. De jongste 240's zijn inmiddels ook al 30 jaar oud dus alle originele zullen hun beste tijd wel gehad hebben.
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Is ook lastig te beoordelen, maar het scheelt 90 euro tov van een setje nieuwe (eigen merk) daar wil ik de gok wel voor wagen. Bovendien zo vaak gaat bij mij het kofferdeksel tocht niet omhoog, dus als de gebruikte dempers de boel omhoog krijgen zonder dat ik moet helpen ben ik tevreden.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
2 March 2023, 17:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 March 2023, 19:19 door Kogelman.)
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2 March 2023, 19:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 March 2023, 19:19 door Marc1970.)
Het zit allemaal lekker krap in elkaar ja, en ik moet bekennen dat de enige achterklepveren die ik verwijderd heb er in stukken en brokken uit kwamen, na een hoop misbruik van tangen en taal. Het officiele werktuig is een grote vork die om beide uiteinden schuift, netjes. ALs je een bankschroef, slijptol en 3 mm plaat hebt, buig je dat zo in elkaar.
De prutsoplossing is precies dat, gepruts. Ik zie aan de draaipen-kant een kleine opening waar een tie wrap door gelust kan, en aan de handjes-kant kan je m bijvoorbeeld wat naar je toe wippen met een schroevedraaier en dan een tie-wrap erom lussen. EN dan een derde tie wrap om beide tiewrap lussen naar elkaar te trekken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Zal voor mij wel de gepruts-versie worden. Helaas zie ik het nog niet helemaal voor me nav jouw beschrijving met de tie wraps. Bedoel je dmv de 2 lussen naar elkaar toetrekkend de gasveer in te drukken waardoor de gasveer eruit getrokken kan worden?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoiets ja. Met de tiewraps ga je de veer niet ingedrukt krijgen, daar zijn ze veel te slap voor. Maar ze zijn mooi dun en kunnen langs een klein kiertje. Ze kunnen misschien net de druk van een 10 mm ingedrukte veer tegenhouden, en je hoeft de veer maar een centimeter ingedrukt te houden en hij valt er tussen uit.
ALs één veer los is plettert de klep naar beneden, pas op je vingers.
Ik wil de oude veren best proberen als je ze er heel uit krijgt, de klep van mijn 144 is misschien net een halve kilo lichter.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Het is me gelukt de dempers te vervangen op een sleuteldag vd VKV. Ik heb de 3 bouten vh koffer dekselscharnier losgedraaid. Als je met 2 man bent kan de ene de klep iets hoog houden, zelf ben ik in de kofferbak gekropen. De onderkant trek je met kracht los met klep half open, de bovenkant kan zodra het scharnier los was eenvoudig met brute kracht.
Wel goed markeren op welke hoogte het scharnier zat (was bij door verschil in lakkleur wel te zien), daarna vanuit de kofferdeksel het scharnier met kracht op de juiste hoogte drukken terwijl een hulpje die naast de achterklep staat het moeren weer aandraait zodat de kofferklep weer mooi gelijkmatig aansluit.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2