Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kofferbak dempers vervangen
#11
Ik twijfel ook niet aan de eerlijkheid van je verkoper. Zou het zelf alleen lastig te beoordelen vinden. De jongste 240's zijn inmiddels ook al 30 jaar oud dus alle originele zullen hun beste tijd wel gehad hebben.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#12
Is ook lastig te beoordelen, maar het scheelt 90 euro tov van een setje nieuwe (eigen merk) daar wil ik de gok wel voor wagen. Bovendien zo vaak gaat bij mij het kofferdeksel tocht niet omhoog, dus als de gebruikte dempers de boel omhoog krijgen zonder dat ik moet helpen ben ik tevreden.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#13
Marc, ik heb vanmiddag een tijdje in de kofferbak gezeten om dmv een elektra draad / tie wrap de gasveren te verwijderen, maar ik kwam er niet uit. Het principe van een  hefboomwerking door de klep te openen is mij duidelijk, maar waar precies bevestig je aan de gasveer het draad/tiewrap? Zie foto’s hieronder met oa half geopende achterklep. Je hebt daar op die veer nergens grip op. Graag nog iets advies, dan ga ik het morgen weer proberen.

               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#14
Het zit allemaal lekker krap in elkaar ja, en ik moet bekennen dat de enige achterklepveren die ik verwijderd heb er in stukken en brokken uit kwamen, na een hoop misbruik van tangen en taal. Het officiele werktuig is een grote vork die om beide uiteinden schuift, netjes. ALs je een bankschroef, slijptol en 3 mm plaat hebt, buig je dat zo in elkaar.

De prutsoplossing is precies dat, gepruts. Ik zie aan de draaipen-kant een kleine opening waar een tie wrap door gelust kan, en aan de handjes-kant kan je m bijvoorbeeld wat naar je toe wippen met een schroevedraaier en dan een tie-wrap erom lussen. EN dan een derde tie wrap om beide tiewrap lussen naar elkaar te trekken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Zal voor mij wel de gepruts-versie worden. Helaas zie ik het nog niet helemaal voor me nav jouw beschrijving met de tie wraps. Bedoel je dmv de 2 lussen naar elkaar toetrekkend de gasveer in te drukken waardoor de gasveer eruit getrokken kan worden?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#16
Zoiets ja. Met de tiewraps ga je de veer niet ingedrukt krijgen, daar zijn ze veel te slap voor. Maar ze zijn mooi dun en kunnen langs een klein kiertje. Ze kunnen misschien net de druk van een 10 mm ingedrukte veer tegenhouden, en je hoeft de veer maar een centimeter ingedrukt te houden en hij valt er tussen uit.

ALs één veer los is plettert de klep naar beneden, pas op je vingers.

Ik wil de oude veren best proberen als je ze er heel uit krijgt, de klep van mijn 144 is misschien net een halve kilo lichter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Het is me gelukt de dempers te vervangen op een sleuteldag vd VKV. Ik heb de 3 bouten vh koffer dekselscharnier losgedraaid. Als je met 2 man bent kan de ene de klep iets hoog houden, zelf ben ik in de kofferbak gekropen. De onderkant trek je met kracht los met klep half open, de bovenkant kan zodra het scharnier los was eenvoudig met brute kracht.
Wel goed markeren op welke hoogte het scharnier zat (was bij door verschil in lakkleur wel te zien), daarna vanuit de kofferdeksel het scharnier met kracht op de juiste hoogte drukken terwijl een hulpje die naast de achterklep staat het moeren weer aandraait zodat de kofferklep weer mooi gelijkmatig aansluit.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Portier rubber vervangen 240 (1991) chrisvhout 9 1.396 27 September 2023, 17:14
Laatste bericht: chrisvhout
  Bekleding vervangen achterbank gydomatra 0 550 26 September 2023, 11:00
Laatste bericht: gydomatra
  145 express dak vervangen gydomatra 9 2.118 1 October 2022, 16:54
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen achterkant 265 welk plaatwerk nodig pepijnwk 4 3.849 12 August 2022, 16:48
Laatste bericht: pepijnwk
  mechanische teller kabel vervangen HSGHOR 9 3.703 4 December 2021, 15:19
Laatste bericht: Rin
  Elektrische zijspiegel vervangen 240. Hoe te doen??? Lucca076 1 1.535 27 July 2021, 20:32
Laatste bericht: Wijnand
  Raamlikker vervangen Biopowerenschede 3 2.274 7 July 2021, 17:16
Laatste bericht: Raymond_63
  Vervangen binnenspiegel 240 Biopowerenschede 2 2.260 7 July 2021, 15:49
Laatste bericht: Biopowerenschede
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 3.214 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240
  Vervangen voorruit Black Moose 18 17.192 19 May 2019, 07:30
Laatste bericht: roger2401990

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)