Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstandbediening aansluiten op bestaande CV
Gisteren ff weer es aan het prutsen geweest met de superpolar. Motortje van de bijrijdersdeur werkte niet en bleek knoertvast te zijn gelopen. Er slingerde nog ergens een originele Volvo-VDO rond dus ff gewisseld.

Wilde er graag AB inzetten, puur voor gemak.

Had een Spy-setje klaarliggen voor de turbo, maar nu maar gepakt voor deze baksteen. Het 'spy' -mastermotortje in de bestuurdersdeur gezet. Stangetjes aangesloten net boven het trekschakelaartje wat de originele CV aanstuurt. Het kastje onder de stuurkolom weggewerkt, netjes op een bestaande niet gebruikte zekering aangesloten en afgebleven van de bestaande kabelbomen. Systeem werkte meteen. Het mastermotortje stuur netjes de 'pin' van de bestuurdersdeur omhoog waarna alle deuren vervolgens door het originele systeem worden aangestuurd. Echter....

Systeem werkt alleen als de bestuurdersdeur geopend is. Als ik de deur dichttrek en dan mn AB op 'sluiten' stuur, trekt ie prima de bestuurdersdeur dicht maar laat de rest niets van zich horen... Achteraf best logisch, want als je dat handmatig doet als je in de auto zit doet ie ook alleen de bestuurdersdeur en niet de rest....

Iemand enig idee wat ervoor zorgt dat de bestuurdersdeur-schakelaar NIET alle deuren vergrendeld als de deur dichtzit? En waarom dat wÃl werkt als de bestuurdersdeur geopend is?

Ontgrendelen doet het dus helemaal zoals ik wil, alleen vergrendelen (nog) niet als de bestuurdersdeur dicht is
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
begrijp ik het goed dat je het origineel met de Spy-set hebt gecombineerd? Heb je dan ook de aanstuurmotor met de hele draadboom gebruikt..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Gecombineerd ja. Ik heb ÃÃn motor (de master motor) gebruikt voor de bestuurdersdeur. Deze motor 'trekt' en 'duwt' nu het originele deurpennetje op en neer waardoor het bestaande cv-systeem wordt geactiveerd. Van de draadboom van Spy dus enkel de kabels gelegd naar deze 'master'motor, knipperlichtjes, signaleringsLEDje, continu + en de aardedraad.

Terwijl ik dit typ is de oplossing wellicht het opspeuren van de originele relais van de CV in het dashboard en de sluit-puls van Spy die doorgaans naar de andere motoren loopt aan te sluiten op het originele 'sluit'-signaal. heb daar zo'n Youtube-filmpje van gezien.

Maar.. toch raar dat als je de bestuurdersdeur dichtgooit en je drukt het pinnetje in dat de CV niet werkt en als de deur open is en je drukt op het deurpennetje (wat dan de deur zelf niet vergrendeld) dat de rest van de deuren wel vergrendeld worden..
Antwoord
oh maar dan komt ie misschien net niet diep genoeg om het signaal door te geven..? Ik heb het complete set gebruikt in de 144, daar zat uiteraard niets van dat alles in, en dat werkte meteen goed, heb het wel eerst buiten de auto geprobeerd.... Ik heb 2 Spy motoren (logisch voor de aansturing links..) en 2 'Volvo' exemplaren gebruikt..
Antwoord
Ok.Dat zou kunnen.. Maar zit dat bij een originele CV zonder AB dan? Als je dan ín je auto zit en je drukt het deurpennetje naar beneden, gaan dan alle deuren wel dicht of alleen de bestuurdersdeur net als bij mij?
Antwoord
Dat is wel apart, elk CV systeem dat ik tot nu toe heb gezien vergendelt ook als je op het knopje van de CV drukt.
Deed hij dat voor in het inbouwen ook al niet?

In mn 740 heb ik het volvo centrale vergrendelingssysteem gewoon intact gelaten. Het motortje van de AB-set heb ik extra in de deur gezet en vastgemaakt aan het stangetje (zoals je het zou inbouwen bij elke andere auto zonder CV). Daardoor werkt het volvo systeem nog steeds prima. Als ik het goed begrijp heb jij het ook zo gedaan, dan zou het zo moeten werken zou ik denken.
Antwoord
Als het goed is heb je bij je originele systeem de ring gevonden die om het deurslot zit, immers heb je daarbij geen AB en bedien je eea met de sleutel. Dat contact heb je niet nodig zodra je AB gebruikt. De functie van dat slot wordt overgenomen door de linker deurmotor, daarom zitten daar meer draden aan.. anders snapt de centrale unit het niet. Mocht je AB leeg of stuk zijn, en je gebruikt je sleutel, dan gaan toch alle deuren open of dicht. Ik kan het helaas niet meer controleren want de auto bestaat niet meer en het materiaal zit weer in een doos.. maar hoe dan ook, of je het nu met de sleutel of stang bedient, het hoort te reageren. Echter kan er wat speling optreden waardoor het contact net niet gehaald wordt.. beetje aandringen helpt wel eens kan ik me herinneren, een enkele keer reageerde de boel ook niet op de AB, dan loste de sleutel het weer op..

..blijft aftermarket hè..
Antwoord
Thnx voor jullie reacties.

Zoals Dop aangeeft heb ik geïnstalleerd en bedacht dat het zou moeten werken, zonder in te grijpen op het originele systeem. Ik heb de auto nog niet lang dus echt weten of het pennetje naar beneden duwen en alle deuren vergrendelde.. weet ik eigenlijk niet...

Systeem vergrendeld wÃl de overige deuren met deurpennetje of AB als de bestuurdersdeur open is.. heel vreemd. Ligt het iig niet aan mn bedoelingen. Nu kijken of de schakelaar van het originele systeem misschien niet helemaal werkt zoals zou moeten.. ff wisselen met die van de Polar van schoonvader dan maar.

@ Jambon, Ik begrijp je uitleg van de werking van het contactslot, maar daar wilde ik liever niet in knoeien. Nu ff uitzoeken waarom er geen signaaltje gegeven wordt aan die schakelaar om de overige deuren te sluiten als de bestuurdersdeur dicht is. Kan eigenlijk alleen daar aan liggen. (als de pikkepoelie aftermarket doet wat ie zou moeten, maar daar lijkt alles wel op).
Antwoord
wel oppassen of je nu 2 bedieningen tegelijk gebruikt, dus het origineel van je deurslot en die ingebouwd in de rechter motor van Spy.. die laatste heeft iig de Spy unit wel nodig want die kent de oude van je deurslot niet..
Antwoord
Jambon schreef:wel oppassen of je nu 2 bedieningen tegelijk gebruikt...
Kan geen kwaad, eigenlijk worden ze niet tegelijk gebruikt. Het motortje van de AB bedient het hendeltje van de CV, dat gaat mechanisch niet electrisch oid.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 520 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Trekhaak aansluiten JanO 5 2.000 28 September 2022, 15:55
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 8.753 27 June 2021, 20:35
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 37.594 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  electronische km. teller aansluiten jos245 10 11.042 7 July 2020, 08:51
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 4.183 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  Stoelverwarming aansluiten Nicolaas H 3 5.928 18 January 2017, 11:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  Aansluiten economy meter Arjen van Hattem 4 5.274 22 June 2016, 13:44
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Snelheidsmeter aansluiten 240 Jerry 7 7.734 31 May 2016, 22:12
Laatste bericht: sludge
  aansluiten versterker PB-25VQ RJV 2 3.831 1 May 2016, 13:35
Laatste bericht: RJV

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)