Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2013
Nu het wat kouder wordt heb ik het volgende probleem:
Mijn voorruit beslaat aan de linker kant als ik de kachel aanzet.
Met alleen de ventilator aan heb ik geen probleem.
Maar de kachel lijkt stoom te blazen aan de bestuurderskant met en zonder de van aan.
Na verloop van tijd is het probleem weg, maar dat duurt wel minstens 10 minuten.
De slangen zie ik niets aan en deze vertonen geen lekken.
Verlies van radiateur-water heb ik niets van gemerkt.
Wie kent dit probleem?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Komt me niet bekend voor behalve dat er misschien toch een lekke kachelradiateur is. Ook een heel klein beetje lek maakt een hoop stoom. Normaal zou het lekwater uit een tuutje onderin de kachelunit stromen, eindigt ergens boven de versnellingsbak. De enige manier om hier achter te komen is de hele kachel-unit uit het dashboard te halen. Ook als er bv een hoop blad in ligt te composteren is uitgraven de enige optie.
Vrij lastig allemaal. Staat beschreven in Volvo handboek TP30282, kan je wel ergens op www vinden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2013
Marc bedankt,
Is het kacheltuitje vanaf beneden doorblazen met luchtdruk misschien nog een idee.
Het is nogal een klus heb ik gelezen en afdichtingspil of vloeistof Barleak of zoiets erin?
IK vervang liever de hoofradiateur ( mocht die daarna te heet worden) als dat ik het hele dashboard er uit moet halen voor de kachelradiateur.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Trek de vloerbekleding aan de bestuurderzijde eens helemaal terug. Waar normaal je linkervoet staat daar zit over het laagste deel van de vloer een losse metalen plaat die je kunt verwijderen.
Als het daaronder nat is even ruiken en met je vinger voelen of het wat vettig aanvoelt.
Je kunt evt. ook druk op het koelsysteem (laten) zetten om te kijken of de kachelradiateur lekt. Zakt het niveau in het bijvulvaatje? Even de stand aftekenen met een stift en een week later kijken of het iets gezakt is.
let niet op de rode pijl.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 November 2013, 23:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 November 2013, 23:56 door Marc1970.)
Nou ja, zo moeilijk is die kachel ook weer niet. Langs de passagierskant heb je hem in 6 rustige uurtjes wel uit- en ingebouwd.
Dat de condens aan de linkerkant omhoog komt lijkt me nog een aanwijzing dat er iets lekt, want daar zitten de aansluitingen op de kachelradiateur. Goeie illustraties bij de handleiding uit het Volvo handboek:
http://kayauke.nl/240/volvo/heater-244/kachel-244.html
Oh, 3 uur volgens Kay Auke, ik zie dat hij de bedieningskabels laat zitten, daar ben ik ws. alleen al een uur mee bezig geweest.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
jos245 schreef:Trek de vloerbekleding aan de bestuurderzijde eens helemaal terug. Waar normaal je linkervoet staat daar zit over het laagste deel van de vloer een losse metalen plaat die je kunt verwijderen.
Als het daaronder nat is even ruiken en met je vinger voelen of het wat vettig aanvoelt.
Je kunt evt. ook druk op het koelsysteem (laten) zetten om te kijken of de kachelradiateur lekt. Zakt het niveau in het bijvulvaatje? Even de stand aftekenen met een stift en een week later kijken of het iets gezakt is.
let niet op de rode pijl.
waar ken ik dat toch van...:confused:
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2013
Bedankt, dan ga ik toch eerst maar eens goed het vloeistofpeil in de gaten houden en eventueel afpompen om te speuren naar een lek. Onder de vloermat is het nog wel droog dacht ik, maar dat ga ik ook nog goed bekijken.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2013
Jammer, vloeistofpeil zakt inderdaad en het wordt behoorlijk mistig binnen met de kachel aan. Dat wordt klussen.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2013
Het kachelprobleem heeft toch een wat vreemde wending genomen. Voordat ik aan reparatie van de kachelradiateur toekwam is de koppakking lek geworden. Dus dat eerst gemaakt. Nu komt het vreemde: na het vernieuwen van de koppakking slaan mijn ramen (binnen) niet meer aan. Dus de kachel radiateur is niet lek. IK heb me suf gepiekerd wat hiervan de verklaring kan zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden. Iemand die dit kan verklaren?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als de koppakking al een tijdje licht lekte van cilinder naar koelwater, komt er redelijk wat meer druk op de ketel. Dat gaat meest door de vuldop (die heeft een overdruk ventiel) naar buiten, en bij jouw 240 ook deels via de kachelradiateur of de slangen daar naartoe. Of zoiets. Slecht aangedraaide slangklem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969