Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kachel probleem Volvo 240 GL A 1979
#1
Nu het wat kouder wordt heb ik het volgende probleem:
Mijn voorruit beslaat aan de linker kant als ik de kachel aanzet.
Met alleen de ventilator aan heb ik geen probleem.
Maar de kachel lijkt stoom te blazen aan de bestuurderskant met en zonder de van aan.
Na verloop van tijd is het probleem weg, maar dat duurt wel minstens 10 minuten.
De slangen zie ik niets aan en deze vertonen geen lekken.
Verlies van radiateur-water heb ik niets van gemerkt.

Wie kent dit probleem?
Antwoord
#2
Komt me niet bekend voor behalve dat er misschien toch een lekke kachelradiateur is. Ook een heel klein beetje lek maakt een hoop stoom. Normaal zou het lekwater uit een tuutje onderin de kachelunit stromen, eindigt ergens boven de versnellingsbak. De enige manier om hier achter te komen is de hele kachel-unit uit het dashboard te halen. Ook als er bv een hoop blad in ligt te composteren is uitgraven de enige optie.

Vrij lastig allemaal. Staat beschreven in Volvo handboek TP30282, kan je wel ergens op www vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc bedankt,

Is het kacheltuitje vanaf beneden doorblazen met luchtdruk misschien nog een idee.
Het is nogal een klus heb ik gelezen en afdichtingspil of vloeistof Barleak of zoiets erin?
IK vervang liever de hoofradiateur ( mocht die daarna te heet worden) als dat ik het hele dashboard er uit moet halen voor de kachelradiateur.
Antwoord
#4
Trek de vloerbekleding aan de bestuurderzijde eens helemaal terug. Waar normaal je linkervoet staat daar zit over het laagste deel van de vloer een losse metalen plaat die je kunt verwijderen.
Als het daaronder nat is even ruiken en met je vinger voelen of het wat vettig aanvoelt.

Je kunt evt. ook druk op het koelsysteem (laten) zetten om te kijken of de kachelradiateur lekt. Zakt het niveau in het bijvulvaatje? Even de stand aftekenen met een stift en een week later kijken of het iets gezakt is.

[Afbeelding: np565w.jpg]

let niet op de rode pijl.
Antwoord
#5
Nou ja, zo moeilijk is die kachel ook weer niet. Langs de passagierskant heb je hem in 6 rustige uurtjes wel uit- en ingebouwd.

Dat de condens aan de linkerkant omhoog komt lijkt me nog een aanwijzing dat er iets lekt, want daar zitten de aansluitingen op de kachelradiateur. Goeie illustraties bij de handleiding uit het Volvo handboek: http://kayauke.nl/240/volvo/heater-244/kachel-244.html
Oh, 3 uur volgens Kay Auke, ik zie dat hij de bedieningskabels laat zitten, daar ben ik ws. alleen al een uur mee bezig geweest.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
jos245 schreef:Trek de vloerbekleding aan de bestuurderzijde eens helemaal terug. Waar normaal je linkervoet staat daar zit over het laagste deel van de vloer een losse metalen plaat die je kunt verwijderen.
Als het daaronder nat is even ruiken en met je vinger voelen of het wat vettig aanvoelt.

Je kunt evt. ook druk op het koelsysteem (laten) zetten om te kijken of de kachelradiateur lekt. Zakt het niveau in het bijvulvaatje? Even de stand aftekenen met een stift en een week later kijken of het iets gezakt is.

[Afbeelding: np565w.jpg]

let niet op de rode pijl.
waar ken ik dat toch van...:confused:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Bedankt, dan ga ik toch eerst maar eens goed het vloeistofpeil in de gaten houden en eventueel afpompen om te speuren naar een lek. Onder de vloermat is het nog wel droog dacht ik, maar dat ga ik ook nog goed bekijken.
Antwoord
#8
Jammer, vloeistofpeil zakt inderdaad en het wordt behoorlijk mistig binnen met de kachel aan. Dat wordt klussen.
Antwoord
#9
Het kachelprobleem heeft toch een wat vreemde wending genomen. Voordat ik aan reparatie van de kachelradiateur toekwam is de koppakking lek geworden. Dus dat eerst gemaakt. Nu komt het vreemde: na het vernieuwen van de koppakking slaan mijn ramen (binnen) niet meer aan. Dus de kachel radiateur is niet lek. IK heb me suf gepiekerd wat hiervan de verklaring kan zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden. Iemand die dit kan verklaren?
Antwoord
#10
Als de koppakking al een tijdje licht lekte van cilinder naar koelwater, komt er redelijk wat meer druk op de ketel. Dat gaat meest door de vuldop (die heeft een overdruk ventiel) naar buiten, en bij jouw 240 ook deels via de kachelradiateur of de slangen daar naartoe. Of zoiets. Slecht aangedraaide slangklem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met blazen aan bestuurderskant DanielR 2 1.088 21 June 2022, 10:52
Laatste bericht: Peter Timmer
Wink Airco Volvo 264 1975 wibe 5 4.388 19 August 2020, 19:47
Laatste bericht: Marc1970
  Kachel blijft warme lucht geven Piep28 13 13.663 29 May 2018, 12:28
Laatste bericht: Piep28
  Airconditioning druk sensor Volvo 240 Polar 1993 Rafiq 3 6.563 14 December 2017, 15:16
Laatste bericht: Rafiq
  Deltamil ECC in Volvo 850, Blower kan alleen aan of uit op schakelaar Jody Brouwer 3 7.096 27 January 2016, 23:51
Laatste bericht: Jody Brouwer
  Volvo 240 beslagen voorruit En blower doet het niet.. VolvoFrank87 6 11.441 11 January 2016, 21:45
Laatste bericht: Gideon
  Bedieningskabel water voor kachel lenlux 7 9.730 17 October 2015, 17:15
Laatste bericht: lenlux
  Volvo c30/v40/v50 water in interieur Maikelo 0 8.902 7 September 2015, 00:43
Laatste bericht: Maikelo
  Vervangen kachelmotortje (met airco) volvo 240 1986 Rob van der Donk 4 8.523 25 August 2014, 14:28
Laatste bericht: Rob van der Donk
  airco valt uit volvo 940 estatelpt97 0 14.145 21 June 2014, 21:20
Laatste bericht: estatelpt97

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)