Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
In mijn 244 '75 zit de oudere kachel unit met vacuum bediening, en de kabel die de koelwaterklep bedient is gebroken en los, waardoor nu de kachel uit staat...maar met de komende winter zou het fijn zijn om deze toch weer te kunnen bedienen met de draaiknop(1 op de afbeelding) en er warmpjes bij te zitten :-)
Weet iemand een handige oplossing om dit weer te fixen?
Het is een unit als onderstaande(maar dan met draaiknop voor de temp bij nr 1):
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Vervangen door een remkabel van een fiets?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 October 2015, 09:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 October 2015, 09:25 door Marc1970.)
Die kabels duwen en trekken, dat wordt lastig met een remkabel. Het is een massieve staaldraad, soort veerstaal want het buigt slecht. Volgens mij zijn de meeste motorkapkabels en chokekabels (die laatste zal je niet veel meer vinden op de sloop) net zo, kan je daar een stukje van regelen en op maat knippen/buigen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
als het enkel de kabel is, universele chokekabel pakken inderdaad en zelf even op maat maken.
Anders zal het wellicht nog in een sloper zitten.
Grotere vraag is waarom breekt zon onverwoestbare volvo kabel? zit er iets vast?
Berichten: 509
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
In Nieuwleusen heb ik wel een chokekabel liggen....
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Als het goed is dan is je kachelkraan vacuum gestuurd. Tenminste in mijn 145 zit ook een airco kachel met zo'n draaiknop en die bedient de vacuumkraan. Komt geen kabel aan te pas. Alleen is bij mij door ouderdom de kachelkraan een keer onderweg uit elkaar gebarsten en was mijn koelsysteem in 1 keer leeg. Niet echt handig dus.
Als jij nu een kabelbediende kraan er in hebt zitten dan kun je die volgens mij niet aansluiten op de draaiknop temperatuur regeling. Je zal dan een alternatief moeten verzinnen.
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik kan wel aan zo'n kabel komen hoor.
De kleppen voor de lucht kanalen zijn vacuüm gestuurd, de kraan met een trek/duw kabel.
Kan ook wel opsturen hoor.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
A_A schreef:Ik kan wel aan zo'n kabel komen hoor.
De kleppen voor de lucht kanalen zijn vacuüm gestuurd, de kraan met een trek/duw kabel.
Kan ook wel opsturen hoor.
Ik zou dan graag zo'n kabel willen overnemen :-)
Ja, vraag me ook af hoe de kabel kan breken, maar allen het einde ziet er al wat geoxideerd uit...en er zijn wel meer verbazende dingen(slechte :-( ) aan de '75 er....