Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beetje vreemde temperatuurmeter
Gelijk dan maar mn eerste vraag als vers lid van de club:

Ik heb een 240 Polar uit 93 waarvan de temperatuurmeter na het starten in normaal tempo oploopt maar dan ook wel gelijk tot net onder de rode zone.
Kort daarna zakt ie af tot boven het midden en blijft daar ook staan. Nu had ik begrepen uit wat andere topics en van het Volvo240-260 register dat juist bij "onze" auto's de temperatuurmeter bij normaal bedrijf onder het midden hoort aan te wijzen.

Is dit een technisch probleem met het metertje zelf, wordt de motor te warm of is wellicht de thermostaat van de motor niet helemaal 100% meer?

Groetjes,

Sander Mulder
olvo 240 Polar '93
Antwoord
Het zou kunnen dat de thermostaat blijft hangen. Maar als de motor net aan is dan is het koelwater nog niet warm. Dat duurt even. Maar mag nooit doorschieten. Dus ik denk inderdaad je thermostaat.

Zoek dat maar eens op op dit forum "thermostaat" Zat over geschreven hier namelijk.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
bedoel je dat je temp meter direct na het starten (direct als in de zin van na enkele seconden) of dat ie na een tijdje hoog komt te staan. Volgens mij hoort het niet dat ie het rode aanraakt. Bij mij geeft ie bedrijfs temp aan zoals op de foto. Als ie net loopt dan zie je wel wanneer de thermostaat opengaat. De temp meter zit dan heel iets hoger als op de foto en zakt daarna weer af tot op zoals op de foto te zien is.
Als dus je temp te hoog wordt zou dat kunnen betekenen dat je thermostaat een beetje blijft plakken dus dicht blijft staan terwijl ie open hoort te gaan. Kan betekenen dat je thermostaat er aan zit te komen idd al deed ie het bij mij ook (alleen bleef de thermostaat plakken in de open stand, dus de temp zakte, maar kheb er ff een tik op gegeven en nu is ie al weer een dikke maand goed). Thermostaat kost trouwens 16 euro. Je moet 2 boutjes losdraaien en en kannetje kvs bij de hand hebben. Wel zorgen dat je goed ontlucht.

[Afbeelding: jeetje0068du.jpg]
Antwoord
Ik heb dit symptoom ook meegemaakt bij een te laag niveau van de koelvloeistof. (Bij mij was de oorzaak een lekke waterpom bij de volvo en een lekke koppakking bij een andere auto).

Er blijft dan lucht hangen rond de thermostaat en dat warmt veel slechter op. Als de lucht dan de thermostaat eindelijk open heeft dan koomt er natuurlijk snel water en dan werkt het wel weer.

Overigens heb ik de indruk dat bij mij de koppakking toch niet helemaal dicht meer is omdat hij 2 liter koelvloeistof heeft verbruikt in de afgelopen 5000 km (ik moet overigens niet vergeten om het niveau straks weer even te controleren).

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Het is inderdaad niet direct na het starten. De tempmeter loopt in hetzelfde tempo op als bij andere auto's, maar stopt niet "net onder het midden', maar loopt door tot net onder het rode gedeelte en zakt dan pas weer af.
Zal dus inderdaad wel de thermostaat zijn.

Thnx!
olvo 240 Polar '93
Antwoord
tip bij het vervangen van de thermosthaat ,

klem op beide slangen naar de radiateur brede plaatwerkgriptangen o.i.d. dan raak je bijna geen koelvloeistof kwijt omdat er niets meer toestroomt van biede kanten .

tís zelf zo weinig dat als je reservoir goed op nivo is je niet hoeft bij te vullen.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  temperatuurmeter staat te laag hans1962 3 2.466 18 July 2012, 20:31
Laatste bericht: Marc1970
  Temperatuurmeter geeft soms hele hoge waarden aan oudevolvo 2 2.297 28 October 2010, 10:51
Laatste bericht: oudevolvo
  Temperatuurmeter abel doornbos 24 12.839 19 December 2008, 21:04
Laatste bericht: TheSaint77
  Temperatuurmeter. michiel 3 3.021 13 June 2006, 23:18
Laatste bericht: michiel
  gedrag temperatuurmeter bigbird 2 2.563 5 February 2006, 23:37
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)