Hallo allen,
Heb al een aantal topics doorgelezen, maar kan even nog geen antwoord vinden op mijn vraag:
Een week of wat blijft de temperatuurmeter hardnekkig onderin staan. De meter beweegt voor geen meter...
Voordat ik misschien de verkeerde dingen ga doen:
wat, en in welke volgorde moet ik doen om de meter (of onderliggend probleem) te fiksen.
Volvo is een 245 van 1989 , motor B230F met slechts 320.000 kilometertjes
Groet,
Abel
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Draadbreuk, stekker los of metertje kapot? De sensor zit onder inlaat #2, stekker heeft 2 polen, verbind de signaal pool (gele draad) met het blok met contact aan, dan moet de meter naar heet gaan. De andere pool is massa, die moet dus 0 ohm weerstand hebben met het blok.
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...ureSensors
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Motor hoeft voor deze test niet op bedrijfstemperatuur te zijn?
Een eventueel defekte thermostaat heeft geen invloed op de meter?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de 240 heeft een sensor met maar een aansluiting voor de meter, de sensor met 2 aansluitingen voor de meter komt voor in de 7/9 serie. een plat stekekrtje is het, gele draad.
normaalgesproken komt de meter wel iets omhoog met een kapotte thermostaat. ik neem aan dat de koelslangen wel warm worden?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
De meternaald blijft helemaal onderin staan.
Of de slangen warm worden, dat weet ik niet. Zal ik vanavond even naar kijken.
Ineke, mijn vrouw, heeft de auto mee. Ik ben vandaag op de fiets..
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
700-900 FAQ is dus niet helemaal van toepassing op de 200. Maar goed, het werkt basically hetzelfde, als je de gele draad tegen de massa houdt gaat de naald naar heet (en is er dus niks mis met de bedrading en/of de meter).
Als je de meter op deze manier fopt maakt het niet uit of de motor koud of warm is, als-ie maar elektrische stroom geleid.
Wat doet de benz meter? Bij mijn 144 is de voltregulator achterop het instrumentpaneel kapot, temp en benz liggen allebei op de bodem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
doet je brandstofmeter het wel normaal?
zo ja ;dan verder zoeken in circuit van de temp.meting.
zo nee ; controleer spanningsregelaartje achter op je instrumentenpaneel.
deze ziet er uit als een geel/goudkleurig metalen dichtgefelsd doosje met 3 stekkerpootjes d'r aan.
als deze kapot gaat krijg je ook rare meteraanwijzingen.
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
^^^^die olietroep is mijn 240 (nu schoongemaakt

)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Volvootje is weer terug op de basis.
Heb in het donker de "massa-test" nog niet kunnen doen. Er zit volgens mij inderdaad 1 kabeltje aan die sensor. Die moet ik los trekken en tegen het blok aan houden?
De naald van de meter gaat toch wel iets omhoog, tegen het onderste zwarte streepje aan.
De koelwaterslangen zijn niet echt heet, meer handwarm zeg maar.
Misschien is het verbeelding: ik heb het idee dat er minder warmte van de kachel af komt. Ooit was het om te smelten als tie op de hoogste stand stond. Of ligt het aan mij: ben toch wel wat ouder dan de Volvo..