Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatuurmeter
#1
Hallo allen,

Heb al een aantal topics doorgelezen, maar kan even nog geen antwoord vinden op mijn vraag:

Een week of wat blijft de temperatuurmeter hardnekkig onderin staan. De meter beweegt voor geen meter...

Voordat ik misschien de verkeerde dingen ga doen:
wat, en in welke volgorde moet ik doen om de meter (of onderliggend probleem) te fiksen.

Volvo is een 245 van 1989 , motor B230F met slechts 320.000 kilometertjes

Groet,

Abel
Antwoord
#2
Draadbreuk, stekker los of metertje kapot? De sensor zit onder inlaat #2, stekker heeft 2 polen, verbind de signaal pool (gele draad) met het blok met contact aan, dan moet de meter naar heet gaan. De andere pool is massa, die moet dus 0 ohm weerstand hebben met het blok.

http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...ureSensors
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Motor hoeft voor deze test niet op bedrijfstemperatuur te zijn?

Een eventueel defekte thermostaat heeft geen invloed op de meter?
Antwoord
#4
de 240 heeft een sensor met maar een aansluiting voor de meter, de sensor met 2 aansluitingen voor de meter komt voor in de 7/9 serie. een plat stekekrtje is het, gele draad.

normaalgesproken komt de meter wel iets omhoog met een kapotte thermostaat. ik neem aan dat de koelslangen wel warm worden?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
De meternaald blijft helemaal onderin staan.
Of de slangen warm worden, dat weet ik niet. Zal ik vanavond even naar kijken.
Ineke, mijn vrouw, heeft de auto mee. Ik ben vandaag op de fiets..
Antwoord
#6
700-900 FAQ is dus niet helemaal van toepassing op de 200. Maar goed, het werkt basically hetzelfde, als je de gele draad tegen de massa houdt gaat de naald naar heet (en is er dus niks mis met de bedrading en/of de meter).
Als je de meter op deze manier fopt maakt het niet uit of de motor koud of warm is, als-ie maar elektrische stroom geleid.

Wat doet de benz meter? Bij mijn 144 is de voltregulator achterop het instrumentpaneel kapot, temp en benz liggen allebei op de bodem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
doet je brandstofmeter het wel normaal?

zo ja ;dan verder zoeken in circuit van de temp.meting.
zo nee ; controleer spanningsregelaartje achter op je instrumentenpaneel.
deze ziet er uit als een geel/goudkleurig metalen dichtgefelsd doosje met 3 stekkerpootjes d'r aan.
als deze kapot gaat krijg je ook rare meteraanwijzingen.
Antwoord
#8
Fotootje gevonden:

Kllllliiiiiiiiikkk

[img width=200 height=150]http://members.home.nl/mastertje/p4081440small1el.jpg[/img]

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
^^^^die olietroep is mijn 240 (nu schoongemaakt Smile)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
Volvootje is weer terug op de basis.
Heb in het donker de "massa-test" nog niet kunnen doen. Er zit volgens mij inderdaad 1 kabeltje aan die sensor. Die moet ik los trekken en tegen het blok aan houden?

De naald van de meter gaat toch wel iets omhoog, tegen het onderste zwarte streepje aan.
De koelwaterslangen zijn niet echt heet, meer handwarm zeg maar.

Misschien is het verbeelding: ik heb het idee dat er minder warmte van de kachel af komt. Ooit was het om te smelten als tie op de hoogste stand stond. Of ligt het aan mij: ben toch wel wat ouder dan de Volvo..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  temperatuurmeter staat te laag hans1962 3 2.468 18 July 2012, 20:31
Laatste bericht: Marc1970
  Temperatuurmeter geeft soms hele hoge waarden aan oudevolvo 2 2.301 28 October 2010, 10:51
Laatste bericht: oudevolvo
  Temperatuurmeter. michiel 3 3.021 13 June 2006, 23:18
Laatste bericht: michiel
  Beetje vreemde temperatuurmeter PainInTheAss 5 3.824 28 March 2006, 21:56
Laatste bericht: a.huis
  gedrag temperatuurmeter bigbird 2 2.563 5 February 2006, 23:37
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)