Topics: 196
Op vakantie met aanhanger geweest en in Frankrijk op een warme dag anderhalf uur over 4 km gedaan. De motor werd van het gebrek aan rijwind behoorlijk warm en de wijzer van de temperatuurmeter bleef maar enkele mm's verwijderd van het rode gebied. [Ik rijd trouwens op LPG ...] Nadat we weer konden rijden geen enkel probleem meer ondervonden maar het had niet langer moeten duren.
Wat is het meest effectief om de temperatuur op aanvaardbaar peil te houden? Ik zit te denken aan een extra fan of een dikkere radiateur. Misschien zijn er nog meer mogelijkheden?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Topics: 26
Alle ramen open en de verwarming helemaal aan. Is ook geen pretje maar je komt er wel een stuk verder mee.
Topics: 116
Wat bij mijn amazon helpt is meer circulatie, beetje gas erbij (choke) en de verwarming aan idd. Dit zal allicht voor de 240 ook wel wat doen lijkt me.
Topics: 69
Van een oude monteur wel eens een leuke suggestie gehoord. Met iets van een ruitensproeier oid een setup maken die wat water vernevelt en op de radiator spuit. Dat water verdampt en geeft zo een extra koel impuls.
Wel vrees ik dat je radiator aan de buitenkant zal gaan roesten.
Maar kachel aan, tropenradiator (is er voor de Amazon, vast ook wel voor de 240) of extra fan lijken me ook goede opties.
Topics: 24
Als alles perfect in orde is mag de temperatuur ook bij de door jouw omschreven niet al teveel oplopen. Toch maar eens radiator, waterpomp en thermostaat checken. Korte termijn oplossing is inderdaad verwarming op vol en ramen open of idd een extra fan bij de radiator.
Zelf ook wel eens 12 uur met kruissnelheid 150 terug gereden uit spanje...toen liep de temperatuur ook op.
Bleek achteraf de radiator toch niet helemaal goed te zijn....resume...hij mag gewoon niet teveel oplopen als alles goed is.
Volvo 244 DL 1974
Topics: 35
Het zou inderdaad niet mogen, dat de motor bij jou warmloopt Nicolaas. Verwarming helemaal open helpt zeer goed, alleen niet zo aangenaam natuurlijk. Als het helemaal uit de hand loopt, best even stoppen en de motor laten afkoelen. Werkt je thermostaat nog goed? Hoe oud is je radiator / waterpomp? Zelfs zonder zichtbare lekkage kan een waterpomp niet optimaal meer zijn. Je kan een radiator even helemaal doorspoelen en proberen ontkalken met azijn of soda, maar dat is geen garantie op succes.
Topics: 116
Volgens mij zit er zo'n visco fan in. Doet deze het nog wel of loopt hij alleen maar lafjes mee? Als het goed is begint hij behoorlijk te blazen als de koppeling te warm wordt, net als het moment dat je de auto start. Doet hij dit niet kan dit ook een oorzaak zijn.
Topics: 196
Op zich al prettig om te lezen dat deze hoge temperaturen niet horen. De radiator is nauwelijks een jaar oud net als de thermostaat, het lijkt me dat daar geen probleem zou moeten liggen. Waterpomp zit er al heel lang in, is mijn vermoeden. Ik ken alleen de geschiedenis van deze auto niet van de tijd voor mij. De tip van de verwarming zal ik mijn reisgenoten voorleggen maar ik ben bang dat zij dit geen goede lange termijnoplossing vinden ...
- Kan ik ook zien of er een 'visco fan' in zit?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]