Berichten: 689
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Ik heb een X nokkenas op de kop getikt die ik volgende week i.p.v. mijn standaard m-as wil gaan plaatsenin mijn 245 (B230f).
Nu zit er op 2 van de zilverkleurige nokken een beetje corrosie op de punt.
Kan dit kwaad? M.a.w. wat is wijsheid: laten zitten die roest of er lichtjes afschuren om het weer glad te maken?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
roest beetje oplossen in de wd40 of andere lichte olie helpt al, dan met beetje staalwol oid er voorzichtig afhalen lijkt me goed, zo doe ik het ook meestal.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.463
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
In welk blok werd de X-Nokkenas toegepast?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 689
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
skidje schreef:In welk blok werd de X-Nokkenas toegepast?
In ieder geval in de B230K (tot 1986), heb ik ergens op dit forum gelezen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 689
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Jw240 schreef:roest beetje oplossen in de wd40 of andere lichte olie helpt al, dan met beetje staalwol oid er voorzichtig afhalen lijkt me goed, zo doe ik het ook meestal.
Bedankt voor de tip JW! Inderdaad even laten inweken in WD-40, daarna met staalwol er lichtjes overheen en de nokken glimmen weer als nieuw.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 689
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Vandaag is de X as erin gekomen ter vervanging van de standaard (tamme) M-as. Ik merk een verschil in felheid, je kunt langer doortrekken in de toeren (>4000 RPM) daar waar bij de de M as de fut er wel uit was bij 3500 RPM. Inhalen en accelereren gaan vlotter en ook onderin nog voldoende koppel om in z'n 3 de bochten te nemen. Kortom: tot nu toe tevreden over deze transformatie. Ik zal eens kijken hoeveel het brandstofverbruik verandert de komende tijd.
Ik was bij Timen smit, meteen de auto technisch even compleet nagelopen. Gasklep was nog brandschoon, CIS klep zat ook vrijwel geen vuil in en de vlamdover schoongemaakt. Kleppen gesteld, handrem opgesteld, kortom deze kar kan weer even voort.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2