Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliedruk-oliedruklampje probleem
#1
Beste forumgerbuikers,

Ik ben op zoek naar de oplossing voor een probleem aan mijn 240 station Polar van november 1993. Bij het intrappen van de koppeling of het "uitrollen" voor een stoplicht gaat het oliedruklampje op het dashboard branden. De monteur heeft al een andere druksensor geplaatst maar het euvel is niet verholpen. Er zit een 2 litermotor in die momenteel 405.000 km heeft gelopen. Olieverbruik is nihil.

Mijn vraag is nu wat voor een sensor erin moet zitten, heeft iemand ervaring hiermee en waar moet naar gekeken worden om dit euvel op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Pieter
Antwoord
#2
Ik zou allereerst de oliedruk (laten) meten. Wellicht is de oliepomp gewoon versleten? Wanneer is je oliefilter gewisseld en welk merk filter zit erop?

De oliedruksensor is gewoon een aan-uit contact, daarvoor kun je in principe iedere sensor gebruiken zolang ie maar aan-uit is. Je zou em kunnen doormeten, met de motor uit bijna geen weerstand (lampje aan) met lopende motor hoge (bijna oneindige) weerstand (lampje uit).

Eigenlijk zou ik me toch vooral gaan zoeken in het oliesysteem, niet in het lampje.
Antwoord
#3
als de sensor en de bedrading goed is en de olie niet veel te dun zou ik een van de volgende 3 zaken verwachten:
-stationair toerental veel te laag (300-400 rpm ofzo). Dat zou duiden op probleem met de stationairregelaar of verstopte kanalen/gasklep en afstelling stationairklep. Daar is vaak wel wat mis mee na al die tijd (alles goed schoonmaken en de gasklep mooi afstellen helpt dan zeker) maar ik verwacht niet dat dat in dit geval de oorzaak is. Wat is het toerental bij stationair?

-oliepomp of lagers versleten, kans is ook niet zo groot.

-de afdichtingen van de leiding van de oliepomp naar het blok (in de carterpan) slecht of er uit geduwd, dat komt nog wel eens voor. Om dat te controleren moet eigenlijk de carterpan er af maar met een oliedrukmeting kom je al een heel eind.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Jw240 schreef:...als de sensor en de bedrading goed is ...
De sensor heb je al vervangen die zal inderdaad wel goed zijn. Check voor de zekerheid ook of het kabeltje nog heel is. Als die ergens tegen de massa komt gaat het lampje ook branden.
Antwoord
#5
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reactie, uiteindelijk blijkt het wat Jw240 als laatste aandachtsstreepje aangeeft, de afdichting tussen oliepomp en onderblok was niet meer goed. De 2 rubberringetjes zijn vervangen en het euvel is opgelost.

Met vriendelijke groet en wellicht tot een volgende keer,

Pieter
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.619 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 571 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.028 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.185 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 9.386 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.908 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.111 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.669 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.536 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 11.644 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: