Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: May 2012
Beste forumgerbuikers,
Ik ben op zoek naar de oplossing voor een probleem aan mijn 240 station Polar van november 1993. Bij het intrappen van de koppeling of het "uitrollen" voor een stoplicht gaat het oliedruklampje op het dashboard branden. De monteur heeft al een andere druksensor geplaatst maar het euvel is niet verholpen. Er zit een 2 litermotor in die momenteel 405.000 km heeft gelopen. Olieverbruik is nihil.
Mijn vraag is nu wat voor een sensor erin moet zitten, heeft iemand ervaring hiermee en waar moet naar gekeken worden om dit euvel op te lossen.
Met vriendelijke groet,
Pieter
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
15 May 2012, 22:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2012, 23:00 door Volvo 142 B23.)
Ik zou allereerst de oliedruk (laten) meten. Wellicht is de oliepomp gewoon versleten? Wanneer is je oliefilter gewisseld en welk merk filter zit erop?
De oliedruksensor is gewoon een aan-uit contact, daarvoor kun je in principe iedere sensor gebruiken zolang ie maar aan-uit is. Je zou em kunnen doormeten, met de motor uit bijna geen weerstand (lampje aan) met lopende motor hoge (bijna oneindige) weerstand (lampje uit).
Eigenlijk zou ik me toch vooral gaan zoeken in het oliesysteem, niet in het lampje.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
als de sensor en de bedrading goed is en de olie niet veel te dun zou ik een van de volgende 3 zaken verwachten:
-stationair toerental veel te laag (300-400 rpm ofzo). Dat zou duiden op probleem met de stationairregelaar of verstopte kanalen/gasklep en afstelling stationairklep. Daar is vaak wel wat mis mee na al die tijd (alles goed schoonmaken en de gasklep mooi afstellen helpt dan zeker) maar ik verwacht niet dat dat in dit geval de oorzaak is. Wat is het toerental bij stationair?
-oliepomp of lagers versleten, kans is ook niet zo groot.
-de afdichtingen van de leiding van de oliepomp naar het blok (in de carterpan) slecht of er uit geduwd, dat komt nog wel eens voor. Om dat te controleren moet eigenlijk de carterpan er af maar met een oliedrukmeting kom je al een heel eind.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Jw240 schreef:...als de sensor en de bedrading goed is ...
De sensor heb je al vervangen die zal inderdaad wel goed zijn. Check voor de zekerheid ook of het kabeltje nog heel is. Als die ergens tegen de massa komt gaat het lampje ook branden.
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: May 2012
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reactie, uiteindelijk blijkt het wat Jw240 als laatste aandachtsstreepje aangeeft, de afdichting tussen oliepomp en onderblok was niet meer goed. De 2 rubberringetjes zijn vervangen en het euvel is opgelost.
Met vriendelijke groet en wellicht tot een volgende keer,
Pieter