Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compressie meten
Hallootjes,
Morgen (inmiddels vandaag) wil ik de compressie gaan meten van mijn Volvo 245 met B21A motor uit 1984.
De vraag is welke waarden ik zou moeten meten?
Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan ben ik ook nog wel benieuwd naar wat tips en tricks.
In Haynes kwam ik al wat info tegen, maar niet de waarden die horen bij een goede compressie! Verder lijkt mijn Haynes met name toegespitst te zijn op de B21E motoren en dat is injectie. Mijn blok is dus een B21A, dus carburateur. Namelijk in ÃÃn van de stappen staat dat je de brandstofpompzekering er uit moet halen. Volgens mij heb ik alleen een mechanische brandstofpomp??? Wie het weet, mag het zeggen..
Dit is het stappenplan wat ik denk dat bij mijn auto van toepassing is:
1) Een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen,
2) Gelijktijdig alle bougies eruit,
3) "block the throttle wide open?" wat wordt daar mee bedoeld?
4) de bobinekabel loshalen?
5) De compressiemeter in het 1e bougiegat steken
6) De auto starten? gas erop? of niet? hoe lang lopen? stationair?
7) De meting opschrijven,
8) Vervolgens op dezelfde manier de andere cilinders meten.

Wie kan mij haarfijn dit proces uitleggen? Alvast bedankt!
Antwoord
excuus zag niet dat je er een part topic van gemaakt hebt, het is nog vroeg :-)

compressie meet ik als volgt:

1) stukje rijden en de boel op temperatuur laten komen
2) bobine-kabel loshalen en tegen blok aan leggen (weet niet of dat laatste nodig is maar staat me bij dat ik dit ergens gelezen heb)
3) ik rij op lpg dus zet ik de keuzeschakelaar lpg/benz in de midden stand (geen brandstof)
4) bougie 1 eruit en de meter erin
5) auto starten en een keer of zeven rond laten draaien (als je de compressiemeter kunt zien tijdens het starten doorstarten tot deze niet meer klimt) tijdens het starten het gaspedaal volledig in trappen
6) bougie er weer in en op naar nummer 2 etc. etc.

Puntje 6 bij jou post (motor laten lopen) gaat natuurlijk niet werken als de bobine kabel los is en er geen bougies in zitten.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt en misschien heeft iemand nog wel een aanvulling hier op.

Succes en hopelijk vallen de gemeten waarden binnen de specs.

Rondje remmenreiniger is altijd goed.
Antwoord
Bedankt voor het antwoord, dat is wel een iets andere methode met het 1 voor 1 de bougies eruit.
Maar waar ik nog naar benieuwd ben: wat zijn de waarden volgens de specs? want die kan ik nergens terugvinden.
Hoeveel druk mag of moet je meten?
Ik heb me al laten vertellen dat het voornamelijk belangrijk is dat de cilinders onderling niet meer dan 10% in waarde mogen verschillen. Maar ik ben dus ook nieuwsgierig naar wat mooie compressiewaarden zijn?
Antwoord
Gezonde compressie voor B17-23 is 0.9-1.1 MPa vlgs. Volvo, met "hot engine" en "full throttle". Geen woord over wat je met de rest van de bougies moet doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hallo,
Vanmiddag gemeten en de compressie is 12 bar op alle cilinders, behalve de achterste cilinder die was 11,5 bar. Dus dat lijkt me een heel mooi resultaat!
De reden waarom ik de compressie wilde meten, was om te achterhalen wat de staat van de motor is vanwege hoog brandstofverbruik en te langzaam op snelheid komen.
De motor komt uiteindelijk wel op snelheid, maar dat duurt te lang.
Aangezien de motor helemaal goed moet zijn, de kleppen zijn gesteld en de ontsteking
afgesteld + verdeelkap, rotor, contactpuntjes, bougies, kabels vernieuwd, vermoed ik dat ik het in de richting van de carburateur moet zoeken.
Iemand ideeën hierover?
Antwoord
volvomachinery schreef:Hallo,
Vanmiddag gemeten en de compressie is 12 bar op alle cilinders, behalve de achterste cilinder die was 11,5 bar. Dus dat lijkt me een heel mooi resultaat!
De reden waarom ik de compressie wilde meten, was om te achterhalen wat de staat van de motor is vanwege hoog brandstofverbruik en te langzaam op snelheid komen.
De motor komt uiteindelijk wel op snelheid, maar dat duurt te lang.
Aangezien de motor helemaal goed moet zijn, de kleppen zijn gesteld en de ontsteking
afgesteld + verdeelkap, rotor, contactpuntjes, bougies, kabels vernieuwd, vermoed ik dat ik het in de richting van de carburateur moet zoeken.
Iemand ideeën hierover?

Distributie riem / timing ook in orde?
Antwoord
frox schreef:Distributie riem / timing ook in orde?
Hoe kan ik dit checken?
Antwoord
de motor in BDP zetten, en dan kijken of de merktekens van de poelies (waar de distributieriem overheen loopt) tegenover de merktekens op het blok staan.

compressie meten zou ik trouwens "plankgas" doen (gasklep volledig open), voor de volgende die eens wil meten en dit leest.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.591 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244
  Compressie Rob 10 6.615 13 February 2014, 08:59
Laatste bericht: oudevolvo
  compressie Kogelman 3 2.510 8 October 2013, 14:27
Laatste bericht: Kogelman
  Compressie B23E oudevolvo 10 7.562 6 November 2011, 23:51
Laatste bericht: Black Moose
  Lage compressie + div. problemen 345GLS 32 15.199 9 October 2010, 10:40
Laatste bericht: 345GLS
  14 Bar compressie bij B19A Layo 3 2.843 13 September 2009, 09:09
Laatste bericht: Marc1970
  Compressie jos evers 11 8.863 13 August 2009, 12:32
Laatste bericht: bakmans
  2 cilinders doen niets meer, wel compressie Vincent244 6 4.423 3 February 2009, 13:11
Laatste bericht: Vincent244
  Volvo 940 Hoge compressie van het koelsysteem - koppakking? MK940 19 13.876 8 November 2007, 13:21
Laatste bericht: Frans245
  Brandstofdruk meten Vaan 3 3.889 22 April 2006, 23:33
Laatste bericht: kaasie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)