Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb inderdaad een originele M400 4 bak. Deze is prima, maar ik wil wat zuiniger rijden.
Ik heb vanmiddag een vroege (77) M46+OD bak opgehaald. Met telleraansluiting. Zat een mooi, werkend, schuifknopje in de pookknop.
Scheelt weer een hoop gezoek naar een origineel of lookalike schakelaar.
Ik heb ook een originele 240 tussenas gevonden. Deze zou direct op de 9,5cm flens van mijn 164 moeten passen.
De koppelingsplaat is er 1 met een grove spline. Deze kreeg ik er bij. Maar volgens de verkoper moet de originele plaat van mijn 164 ook passen.
De beste van de 2 gaat er in.
Wel weer een nieuw probleem (?) gevonden. De koppeling van de M46 is hydraulisch. Die van mijn notarissenbak is met een kabel.
Maar weer gaan zoeken hoe dit moet worden opgelost. Vreemd genoeg wordt er nergens over de koppeling iets geschreven. Dus de vraag is of het wel een probleem is.
Heeft iemand toevallig foto's van het koppelingshuis compleet gemonteerd met vork, lager en kabel?
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 December 2011, 20:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 December 2011, 20:21 door Marc1970.)
Geen foto maar de hydraulische heeft een korte duwhefboom en de kabel een lange trekhefboom. Als je de lange vork kan vinden, kan je het scharnierpunt overzetten.
Overzichtje van de kabelopzet:
http://www.ohio.edu/people/ridgely/ahhh2.htm staat bijna onderaan.
De M400 heeft een hele eigen constructie. Met een tweede hefboom.
De B30 heeft een grotere kopp. plaat en drukgroep omdat het koppel groter is maar met een kleinere zal alles ook wel heel blijven.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de M46 in 77 een hydraulische kopp. had. Misschien afkomstig uit de UK? Maakt niet uit, de kabel voor de M46 past in hetzelfde gat. Kweenie of de M46 kabel op je 164 pedaal past.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Het koppelingshuis van mijn M46 ziet er anders uit. De vork heeft , dacht ik, geen gat voor de kabel, maar een ronde deuk voor een duw pen.
Kan ook verkeerd gezien hebben. Ik heb 4 of 5 verschillende bakken met koppelinghuizen gezien vanmiddag. Misschien haal ik ze door elkaar.
Ik zal morgenochtend een paar foto's maken. Ga ik ook de staat van het druklager even controleren.
Staat er eigenlijk een jaartal op de bak?
Zo ja, waar? Of is het een onderdeel van een serienummer?
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
28 December 2011, 21:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 December 2011, 21:59 door oudevolvo.)
Ah, dus toch een upgrade van een M400 en niet al een M410.
Maar even een andere vraag (voordat het koppeling vraagstuk is opgelost).
Past het M46 koppelingshuis wel achter je B30?
Volgens mij niet namelijk.
Dus dan zou je mij Huke Basart je oude en nieuwe koppelingshuis moeten laten combineren en zo uit m'n hoofd houd je dan in elk geval de bevestiging van de M400 en wordt die dan vanzelf gecombineerd met de gaffel van de M46.
Zie ook website Huke:
http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
B30 naar M46 is € 130,- excl. BTW, mits je beide koppelingshuizen aanlevert.
B 30 naar M 46 € 130,-
B 30 naar M 46 € 130,-
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De gietdatum staat op de bak, meest iets van 891006 (6 oktober 1989) of 23/88 (week 23 1988). Soms ondersteboven.
Een duwhefboom is inderdaad anders dan de trekhefboom op het plaatje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Het ziet er naar uit dat het werkt.
Als je naar de pook kijkt zie je dat er het een en ander ontbreekt.
Heeft iemand deze kunststof onderdeeltjes liggen?
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zal wel vanachter een 6-cilinder wegkomen.
Past een M45 - B20 K-huis ook achter een B30?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Volgens mij is een B30 blok aan de koppelingskant hetzelfde als een B20. Hierboven wordt gezegd dat een M41 koppelingshuis niet past omdat de koppelingsplaat groter is. Ik weet niet hoe groot een M46 koppelingshuis is. De schroefgaten zitten dan toch op dezelfde plek?
Dus nu weet ik het ook niet meer zeker. Een M45 is wel hezelfde als een M46. Dus aan de kant van de bak gaat het wel passen.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Een B20 en B30 koppelingshuis aan de motorzijde zijn niet hetzelfde. Die van een B20 is kleiner.
Dus een M45 - B20 K-huis past niet achter een B30.