Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb de volgende vraag:
Ik kan een M41 bak kopen met overdrive.
Deze komt uit een P1800. Jaren 60. Weet nog niet of het een D of J type is.
Ik wil hem onder mijn 164 zetten. Volgens de verkoper moet ik dan het deksel met de pook veranderen.
Klopt dat? Wat moet er veranderd worden?
Kan het deksel, met pook, van mijn M40 bak niet overgezet worden?
Past een M41 met overdrive in de tunnel van een 164?
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
noobaddieizpurvekd schreef:Ik heb de volgende vraag:
Ik kan een M41 bak kopen met overdrive.
Deze komt uit een P1800. Jaren 60. Weet nog niet of het een D of J type is.
Ik wil hem onder mijn 164 zetten. Volgens de verkoper moet ik dan het deksel met de pook veranderen.
Klopt dat? Wat moet er veranderd worden?
Kan het deksel, met pook, van mijn M40 bak niet overgezet worden?
Past een M41 met overdrive in de tunnel van een 164?
M40/41 heeft toch nooit achter een B30 gehangen?
Voor de 6-cilinders moet je een M400 (4-bak) of M410 (4-bak met Overdrive) regelen.
Misschien dat het koppelingshuis van de M40/41 wel past maar je gaat wel heel wat meer koppel op je bak loslaten. Ik zou het niet doen...
Succes,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dan wil je een M410 hebben, voor een B30 istie te zwak..
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Het past wel, vroege 164's hadden ook een M40 bak. Alleen met een D-type gaat ie sowieso slippen, J gaat waarschijnlijk wel. Als je rustig rijd.....
Toch zou ik verder zoeken naar een M410, tenzij je de m41 voor een prikkie kan kopen.
Groeten, Boele
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
2 December 2011, 15:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2011, 21:57 door Marc1970.)
De 164 was altijd met M400/410 of BW35. De M41 past er niet achter, het koppelingshuis past niet achter de B30 en de bak past niet op het B30 koppelingshuis.
Het koppelingshuis van de B30 is namelijk groter. De plaat is een 9 of 9,5" exemplaar (B18/20 maar 8,5").
De 1800 is een jaar (69 of 70) geleverd met M410, maar dan nog met het verkeerde koppelingshuis.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 48
Topics: 12
Lid sinds: Feb 2007
In de begin jaren 60 is de OD achter een M41 bij 1800's een D-type, ondanks dat deze een grotere reductie heeft zou ik die niet adviseren,
Inderdaad een M410 met J type OD moet het voor de 164 zijn
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb zelf intussen ook een dag of wat rondgezocht op diverse forums en technische pagina's.
Het is intussen een M46 met overdrive geworden.
Ik kwam er pas na het plaatsen van dit topic achter dat de B30 een M410 bak had. Dit vanwege de extra PK's.
Dus werd mij al snel duidelijk dat een D-type niet geschikt zou zijn.
Ik ga me nu toeleggen op de bijbehorende onderdelen die nodig zijn voor inbouw.
Waar ik nog steeds geen duidelijk beeld van heb dat is de versnellingsbak steun. Ik zie op diverse sites allerlei laswerkjes voorbij komen.
Helaas zonder duidelijk te maken wat er veranderd moet worden.
Wat ik intussen wel weet (denk ik): Langere kilometertellerkabel, Kortere tussenas(Alleen het voorste deel?), Koppelingshuis(Hukebasart) en electronica.
Ben ik de koppelingsplaat nog vergeten. Welke moet hierin?
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
zie ook mijn topic (M46) en dat van de heren Dop (M47)..
koppelingplaat behorende bij de bak ivm de splines
steun verbouwen ad hand van wat de bak bepaald.. slijpen ivm het filterhuis, lassen ivm de verplaatsing naar achteren.. of inserts in de balken trekken om eea weer te kunnen ophangen..
langere kabel = 30 euri +/_
tussenas, voorste deel inkorten ad hand van de bak na plaatsing.
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
15 December 2011, 18:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2011, 19:06 door Dopski.)
Hier kun je misschien nog wat informatie vandaan halen:
http://volvolvo.nl/showthread.php/9498-M...-volvo-140
(en die van jambon, alleen weet ik nu zo niet welke van de -tig pagina's je moet hebben)
Je hoeft niet per sÃ
je aandrijfas in te korten. Als je de complete aandrijfas van een M46 uit een 240 hebt past die zo onder je auto. Je moet er wel de flens van de achteras bij hebben waarschijnlijk (misschien bij een 164 niet nodig).
Overigens is het te betwijfelen of (als beide bakken goed zijn) het een upgrade is om van een M410 naar een M46 te gaan. Want de M410 wordt over het algemeen erg goed gewaardeerd.
Dus waarom die moeite? Is je M410 niet goed meer? (of heb je nu een M400)