Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoog verbruik 240 GL 1990, ca. 1 op 7
#1
Beste Volvo experts,
Sinds bijna een jaar erg tevreden over mijn zilvergrijze 240GL station uit 1990, automaat. In de loop van de tijd wat kleine dingetjes gerepareerd, rijden wordt steeds fijner, wat een plezier van zo 21 jaar oude auto. Wil hem eigenlijk nooit meer weg doen.
Ben er nu alleen achtergekomen dat het gemiddelde verbruik toch wel erg hoog is, namelijk 1 op 7. Ik ben een rustige rijder, op de snelweg niet boven de 110. Het verbruik lag altijd al hoog, rond de 1 op 7, maar sommige mensen vertelden mij dat dat normaal was voor deze auto. Tot ik iemand tegenkwam die de computer uitlas en op storing 1-1-3 kwam, zouiets met Lambdaregelaar moeten zijn. Lampje in dashboard zou foutmelding moeten geven, maar dat lampje is verwijderd door vorige eigenaar, ook een oplossing... :-) Computer gereset en hopen dat verbruik zou dalen. Maar dat mocht natuurlijk niet baten.
Ben er mee op vakantie geweest, op en neer Italie, gemiddeld 100-110 km/h maar kom nooit onder de 1 op 8 uit over een lange afstand. Garage is er ook al mee bezig, die vermoedden dat de injectoren vervangen zouden moeten worden. Hadden ook al gezien dat continue te veel brandstof wordt toegevoerd, is inderdaad ook te ruiken, m.n. bij koude motor. Maar zeker weten ze het ook niet.

Dus lange inleiding, korte vraag: wat zou de beste aanpak zijn dit probleem op te lossen?
Bij voorbaat dank voor jullie tips,
Met vriendelijke groet,
Ronald
240 GL automaat 1990, zilvergrijs
Antwoord
#2
Kijk hier even naar http://volvolvo.nl/showthread.php/9693-B...g-verbruik
Maar eigenlijk geef je zelf het antwoordt al, lambda vervangen, hij meet niet goed meer en geeft zo een te rijk mengsel.
Slimme vorige eigenaar puffff , 1 op 10 met automaat moet te doen zijn, dus zo terugverdiend.
En volgens horen zeggen kan je de lamda het beste elke 100000 vervangen.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#3
Zit met hetzelfde probleem en heb dezelfde vraag afgelopen Zaterdag gesteld. Auto heeft met gemak 1:11 gelopen en nu kom ik niet verder dan 1:8,5. Inmiddels heb ik flink wat rondgezocht op het Internet en er zijn behoorlijk wat mogelijke oorzaken die zelfs geen foutcode in de ECU geven. Ik vrees dat het zoeken naar het probleem niet eenvoudig zal zijn.

Lamdasensor, LMM, temperatuursensor, lekkage inlaatcirquit, afdichtingen injectors, vervuilde injectoren, slechte electrische kontakten, drukregelaar brandstof en zo vergeet ik nog wel wat denk ik.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 444 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 813 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.603 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Verbruik Volvo 240 CK070 14 10.550 28 February 2020, 02:36
Laatste bericht: CK070
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.926 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.466 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 10.847 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Temperatuur B23 hoog Rob 4 4.157 2 May 2016, 15:20
Laatste bericht: Rob
  Hoog statonair ronuh 2 2.403 6 April 2016, 11:42
Laatste bericht: ronuh
  Hoe kan ik mijn verbruik zien? S40 T-4 5 4.484 26 October 2015, 16:58
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)