21 September 2011, 10:41
Zoals altijd spreken verschillende bronnen elkaar rustig tegen, in Jambon's link wordt de D+ gebruikt en aan mijn dynamo is de D+ helemaal leeg. Zij noemen ook een evt. massakabel, maar die is niet nodig omdat de 140 de dynamo metaal op metaal aan het blok heeft hangen en de 240 er drie rubber (isolerende) bussen voor nodig heeft.
Maar het komt er op neer dat de 240 dynamo werkend te krijgen is in de 140, linksom of rechtsom.
Wat je niet moet hebben is een dynamo uit een 740 of 940, zoals deze: http://link.marktplaats.nl/478943398 (alhoewel een dijk van een 100A dynamo). De voet is hol en als je er een stuk afzaagt blijft er geen mooi pasvlak over. EN omdat-ie aan de andere kant hogerop aan het blok hing, zitten de ophangogen oog te ver uit elkaar.
Ik heb geen foto van de voet maar als je een 240 dynamo zoals bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/485216313 naast de jouwe legt, zie je de verschillen. Het voorschild (deel waar de ophangbout door gaat) is bij de 140 vlak, en heeft bij de 240 een extra schuine bult. Op de Nordicar foto kan je nog net een stukje van het schuine deel zien waar-ie afgezaagd is trouwens.
Het afzagen van aluminium mbv de slijptol gaat wat stroperig. Het hoeft allemaal niet zo precies. Mijn dynamo was goed scheef afgezaagd maar deed het gewoon ook zonder V snaren op te vreten. Omdat ik van recht en haaks hou, heb ik hem met de platte vijl wat bijgewerkt.
Maar het komt er op neer dat de 240 dynamo werkend te krijgen is in de 140, linksom of rechtsom.
Wat je niet moet hebben is een dynamo uit een 740 of 940, zoals deze: http://link.marktplaats.nl/478943398 (alhoewel een dijk van een 100A dynamo). De voet is hol en als je er een stuk afzaagt blijft er geen mooi pasvlak over. EN omdat-ie aan de andere kant hogerop aan het blok hing, zitten de ophangogen oog te ver uit elkaar.
Ik heb geen foto van de voet maar als je een 240 dynamo zoals bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/485216313 naast de jouwe legt, zie je de verschillen. Het voorschild (deel waar de ophangbout door gaat) is bij de 140 vlak, en heeft bij de 240 een extra schuine bult. Op de Nordicar foto kan je nog net een stukje van het schuine deel zien waar-ie afgezaagd is trouwens.
Het afzagen van aluminium mbv de slijptol gaat wat stroperig. Het hoeft allemaal niet zo precies. Mijn dynamo was goed scheef afgezaagd maar deed het gewoon ook zonder V snaren op te vreten. Omdat ik van recht en haaks hou, heb ik hem met de platte vijl wat bijgewerkt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969