Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
Voor mijn Volvo 142 met B20 wil ik een wat sterkere dynamo gaan zoeken.
Wat zijn nou precies de mogelijkheden ik weet dat tinustechniek.nl wat sterkere levert.
Maar kunnen dynamo's van bijvoorbeeld b230 motoren er ook op?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 September 2011, 19:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 September 2011, 20:47 door Marc1970.)
Op twee B20's heb ik inmiddels recentere dynamo's, 55A t.o. de 35A origineel. Ze komen uit een 240. De enige aanpassing is het afslijpen van een stuk van de voet/bevestiging en evt. wat uitvullen met plaatjes zodat-ie netjes in lijn met de andere poelies komt.
Hier zie je de 240 voet, deze moet je 2/3 inkorten (het schuine deel eraf):
http://link.marktplaats.nl/485216313
Als er maar een groot en een klein bevestigingsgat ongeveer tegenover elkaar zitten. Ws. hadden 740's in het begin ook bruikbare dynamo's, zoals deze, ziet er aardig uit:
http://link.marktplaats.nl/455018313
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Japanse exemplaren zijn blijkbaar ook goed te doen, kleiner, lichter, hogere opbrengst.
Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
Had zelf al wat van een Delco gehoord of iets.
Maar ik zoek iets wat een beetje makkelijk te installeren is.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
en de 164 dynamo. Is dat niet een op een passend of is de snaar breder?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dan neem je de Nordicar 55A dynamo, die hebben het 240 oor alvast voor je afgezaagd en de dynamo gewassen (voor de somma van 150 euro):
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1043
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
Dan zaag ik ook dat er wel even af.
Maar een 55a dynamo van een 240 kan dus met zelfde v-snaar.
En is het aansluiten van de draden dan nog hetzelfde?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 September 2011, 21:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2011, 21:30 door Marc1970.)
De 240 Bosch dynamo heeft een interne regelaar. Dus je kan wat draden laten vervallen.
ZO zit-ie bij mijn 144 uit 1970. Ik dacht dat er een groene draad niet meer nodig was. Het zwarte rondje op de witte houder is de spanningsregelaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
20 September 2011, 21:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2011, 22:39 door Jambon.)
aansluiting...
en bij Scandcar heet het zelfs een 65Amp..
Delco
nog meer ervaringen..
Berichten: 46
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2010
Super informatie.
Marc heb jij misschien ook foto van de aanpassing van de voet.