Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Goede avond manner,
Heb al lange tijd een vreemd probleem waar ik niet echt uit kom...
Volvo 242 met een B23A op lpg.
Rij iedere week 750 km met de auto en moet er iedere week 1 liter auto bij gooien.
Het blok heeft een gigantische carterdruk en blaast gewoon alles de inlaatluchtslang in, waardoor ie het via het inlaatspruitstuk weer in de cilinder verbruikt.
Compressie gemeten: alle 4 tussen de 10 en 11 bar
Wat kan dus nog meer de gigantische carterdruk veroorzaken?
Is ongeveer 6 maanden geleden een nieuwe koppakking opgekomen, indien van belang.
Ben benieuwd naar jullie suggesties
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
244Drift schreef:en moet er iedere week 1 liter auto bij gooien
knap, hoe doe je dat? hahahaha :kev:
redelijk standaard antwoord maar hoe is de carterbox? daar mag in principe geen olie doorheen komen.
ik heb ook wel eens een verkeerde koppakking gemonteerd vroeger en toen gebeurde er ook gekke dingen. is het meteen na de nieuwe koppakking gekomen?
is je blok onregelmatiger gaan lopen?
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Carlo,
Heb eigenlijk niet met de oude koppakking gereden dus durf ik niet te zeggen.
Maare, het is een B23a met oude type kleppendeksel met de carter ontluchting boven op het kleppendeksel.
Deze is dus gewoon open haha
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Zuigerveerringen versleten?
Wat is de kilometerstand van t motorblok?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Zuigerveren was inderdaad eerste reactie maar...
Dan zou je het ook aan de compressie moeten zien, mee eens toch ?
Km-stand van het blok onbekend...ik dacht iets tussen de 150.000 en 250.000
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
zuigerveren moet je aan de compressie zien idd. 10-11 bar is veel en met kapotte veren haal je geeneens de 5 bar.
even kopje eraf trekken, denk pakking
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Carlo, je zegt koppakking ( was inderdaad geen van jou helaas) maar leek goed.
Waar zou het mis gaan dan op de koppakking ?
Oliekanaal doorgeslagen?
Cilinder ring kapot ?
Waar komt de carterdruk vandaandan?
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
de enige druk in je hele blok is in de zuigerkamer. is er een verbinding tussen zuigerkamer en carter? nee. welke verbinding kan er wel zijn? langs de zuigerveren maar dat is al uitgesloten ivm normale compressiemeting. een baan tussen zuigerkamer en olieaflaatkanaal vanuit de kop is zo geslagen. via pakking of gescheurde kop, is zo gebeurd. misschien kom je meer te weten door te starten (niet lopen!!!) zonder kleppendeksel
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Je kan inderdaad wel gelijk hebben dat er een verbinding tussen een olie kanaal en cilinder ruimte is geslagen en het daardoor omhoog de kop in blaast.
Maar dat zou tijdens de compressie metin ook te zien moeten zijn.
Toch maar mijn B21et intervooler erin gooien dan haha lastig
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
zoek het in ieder geval bij de cilinder met laagste druk
misschien tijdelijk een externe catchcan monteren? kun je de olie terug gooien ipv opstoken. tijdelijk een waterflesje kan makkelijk