Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterdruk B23a
#1
Goede avond manner,

Heb al lange tijd een vreemd probleem waar ik niet echt uit kom...

Volvo 242 met een B23A op lpg.

Rij iedere week 750 km met de auto en moet er iedere week 1 liter auto bij gooien.
Het blok heeft een gigantische carterdruk en blaast gewoon alles de inlaatluchtslang in, waardoor ie het via het inlaatspruitstuk weer in de cilinder verbruikt.

Compressie gemeten: alle 4 tussen de 10 en 11 bar

Wat kan dus nog meer de gigantische carterdruk veroorzaken?

Is ongeveer 6 maanden geleden een nieuwe koppakking opgekomen, indien van belang.

Ben benieuwd naar jullie suggesties
Antwoord
#2
244Drift schreef:en moet er iedere week 1 liter auto bij gooien

knap, hoe doe je dat? hahahaha :kev:

redelijk standaard antwoord maar hoe is de carterbox? daar mag in principe geen olie doorheen komen.

ik heb ook wel eens een verkeerde koppakking gemonteerd vroeger en toen gebeurde er ook gekke dingen. is het meteen na de nieuwe koppakking gekomen?

is je blok onregelmatiger gaan lopen?
Antwoord
#3
Carlo,

Heb eigenlijk niet met de oude koppakking gereden dus durf ik niet te zeggen.

Maare, het is een B23a met oude type kleppendeksel met de carter ontluchting boven op het kleppendeksel.
Deze is dus gewoon open haha
Antwoord
#4
Zuigerveerringen versleten?

Wat is de kilometerstand van t motorblok?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Zuigerveren was inderdaad eerste reactie maar...

Dan zou je het ook aan de compressie moeten zien, mee eens toch ?

Km-stand van het blok onbekend...ik dacht iets tussen de 150.000 en 250.000
Antwoord
#6
zuigerveren moet je aan de compressie zien idd. 10-11 bar is veel en met kapotte veren haal je geeneens de 5 bar.

even kopje eraf trekken, denk pakking
Antwoord
#7
Carlo, je zegt koppakking ( was inderdaad geen van jou helaas) maar leek goed.

Waar zou het mis gaan dan op de koppakking ?

Oliekanaal doorgeslagen?
Cilinder ring kapot ?
Waar komt de carterdruk vandaandan?
Antwoord
#8
de enige druk in je hele blok is in de zuigerkamer. is er een verbinding tussen zuigerkamer en carter? nee. welke verbinding kan er wel zijn? langs de zuigerveren maar dat is al uitgesloten ivm normale compressiemeting. een baan tussen zuigerkamer en olieaflaatkanaal vanuit de kop is zo geslagen. via pakking of gescheurde kop, is zo gebeurd. misschien kom je meer te weten door te starten (niet lopen!!!) zonder kleppendeksel
Antwoord
#9
Je kan inderdaad wel gelijk hebben dat er een verbinding tussen een olie kanaal en cilinder ruimte is geslagen en het daardoor omhoog de kop in blaast.
Maar dat zou tijdens de compressie metin ook te zien moeten zijn.

Toch maar mijn B21et intervooler erin gooien dan haha lastig
Antwoord
#10
zoek het in ieder geval bij de cilinder met laagste druk

misschien tijdelijk een externe catchcan monteren? kun je de olie terug gooien ipv opstoken. tijdelijk een waterflesje kan makkelijk
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 734 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.538 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.816 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.791 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.409 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.256 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  530 kop op een b23a? A_A 2 3.327 14 August 2014, 11:57
Laatste bericht: A_A
  B23A kop peter45 0 2.729 27 April 2014, 11:51
Laatste bericht: peter45
  B23A Pierburg 175 CD en lpg modificatie Arjan245 14 12.676 24 August 2012, 00:12
Laatste bericht: Arjan245
  B23A in 300-serie 345GLS 18 10.065 8 August 2012, 19:29
Laatste bericht: 345GLS

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)