Topics: 49
Sinds kort heeft mijn 264 'last' van het volgende verschijnsel:
- koud starten is altijd direct lopen
- auto rijdt ook normaal bij rustig/half gas.
- bij meer gas geven (lang geen volgas) begint de auto in te houden en zwarte rook uit te braken.
- iets gas terugnemen en hij loopt weer mooi en de rook verdwijnt.
- als de motor eenmaal warm is, doet het zich niet meer voor.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt en de groeten,
Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 15
Hoi Sander,
Blijft de choke(-functie) hangen of te rijk afgesteld? Welke motor heeft je 264? Carburateur of injectie?
Je omschrijft namelijk precies wat er gebeurt als de motor te veel brandstof krijgt.
Vanaf een bepaalde temperatuur gaat de choke uit en dan zijn alle daar aan gerelateerde problem ook weg.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Hoi Erik,
Het is een B28E, dus met injectie. Vraag me niet welk type, dat weet ik niet.
Als het idd is wat jij denkt, hoe is dat op te lossen?
Bedankt!
Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 15
Hoi Sander,
Een oplossing weet ik niet, want ik heb geen ervaring met de PRV motoren en ook niet met de Bosch injectie systemen.
Maar het kan een simpele oorzaak hebben:
Te veel brandstof heeft twee oorzaken: te weinig lucht of te veel benzine.
Dat laatste acht ik onwaarschijnlijker, want als de motor warm is, doet ie het goed.
Bijna elk choke systeem kenmerkt zich door de beperking in de hoeveelheid lucht die wordt aangevoerd.
De basis daarvan is bijna altijd een luchtklep.
Kan het niet zijn dat door het koude vochtige weer zo'n klep vastvriest, of de aansturing van zo'n klep.
Overigens ben ik dit weekend weer eens een keer in Groningen bij mijn schoonouders. Eventueel heb ik wel tijd voor een mini-meeting. Dit is nog even afhankelijk van de wel/niet aankoop van wat auto-onderdelen.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik, dank voor het antwoord. Zolang het niet erger wordt, zie ik het even tot de volgende beurt met APK. Da's nog een maand. Of kan het kwaad?
Ik lees je bericht nu pas (vrijdagmiddag was ik vrij, heb de 264 laten taxeren). Weet niet of je dit nog leest......anders een volgende keer!
Groeten en bedankt,
Sander
Topics: 22
als de motor te veel benzine krijgt is het mogelijk dat het overschot aan benzine de olielaag van de zuigerwand afspoelt, en meer slijtage veroorzaakt. Kort kan het zeker geen kwaad, maar ik zou er wel mee opleten. De olie wordt dan ook dunner en zal minder goed smeren als er echt veel enzine in komt....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Thnx JW, ik hou t in de gaten!
Topics: 28
bekijk je warmdraai regelaar eens
dat zou het kunnen zijn.
die warmt heel langzaam op , door elektriciteit en door de stralings warmte van het motorblok.
als die regelaar niet goed werkt gaat de luchtmassaklep te snel omhoog en geeft daardoor te veel benzine.
als alles op temperatuur is zal het bi-metaaltje zich aan gepast hebben en heeft de luchtmassaklep de juiste tegendruk.