Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Soms inhouden/stotteren
#1
Heren (en dames?),

Mijn 240 uit 1983 (B23A, handbak) heeft af en toe last van verschrikkelijk inhouden. Soms al na een paar kilometer, soms pas na 150 kilometer. De auto begint dan ineens heftig te bokken en schokken. Zo heftig dat er niet meer mee te rijden valt. Vaak helpt het om even opnieuw te starten, maar soms ook niet.
Ik heb al vervangen: contactpunten, bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap maar het probleem blijft. De ontsteking is correct afgesteld. De motor loopt erg mooi en start goed, trekt ook goed, tot het ding dus zo ineens begint te stotteren. Ik heb al een nieuwe bobine geprobeerd maar het probleem blijft.

Wie weet waar ik het verder in kan zoeken?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Is het toevallig bij vochtig weer of regen? Zou kunnen dat de bougiekabels teveel verouderd zijn, en dat dan de vonken naar het blok of de naastliggende kabels overspringen. Ook handig om met draaiende motor even alle kabels van de onsteking (naar de bobine etc) te bewegen om te kijken of geen breukjes/haperende contacten in zitten.
Antwoord
#3
Lekke aanzuigleiding van de benzinepomp? Slecht tankontluchting? Hele vieze vlotterbak? De ontsteking heb je wel in orde, lijkt me, nu tijd om eens aan de brandstofkant te gaan kijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
@ lenlux: nee niet bij vochtig weer. Het is compleet willekeurig. De bougiekabels zijn nieuw.

@ Marc1970: zou het aan de brandstoftoevoer liggen? Ik zat zelf meer in de richting van een slecht contact/kabelbreuk te denken. Ik heb bij mijn 343 GLS eens hele gekke problemen gehad, na goed zoeken bleek een ingescheurde massaklem de boosdoener te zijn. De accuklemmen van de 240 zijn in orde. Ik zal de bedrading nog eens nalopen en dan ook de brandstoftoevoer. De carburateur is al schoongemaakt door de Volvo klassieker specialist (al een tijd geleden hoor).
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
Gescheurd membraan in de carb?
Valse lucht vanuit de rembekrachtiger ?
Kijk ook even naar het kunstof terugslagklepje op je rembekrachtiger .
Kan ingescheurd zijn.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.390 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 4.162 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Stotteren bij constante snelheid Mr.Green 1 1.728 25 June 2020, 11:05
Laatste bericht: Marc1970
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.039 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 4.242 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  B230FK valt soms uit na langere rit Volvorine 4 3.431 12 January 2019, 20:51
Laatste bericht: Dopski
  Inhouden met koude motor TeunTimmermans 8 7.068 20 October 2018, 20:06
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Volvo 240 - stotteren rond de 50km per uur Jeru 12 12.099 14 September 2018, 14:57
Laatste bericht: Jeru
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 6.738 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 25.224 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)