Topics: 17
Tja, was misschien niet zo netjes van me om haar de schuld te geven... Maar ja, erg handig met de choke is ze nou eenmaal ook niet. Ze wordt al nerveus als ze naar de Volvo kijkt. Wel gemeen van me dat ik de Honda nu verkocht heb.
Goed, inmiddels de nieuwe bobine gemonteerd en meteen ook nieuwe puntjes. Starten (warme motor, op benzine) ging meteen goed. Overschakelen op LPG ging ook prima, ik verbeelde me iets meer vermogen te hebben, maar dat kan tussen de oren zitten. Morgenochtend met koude motor maar eens proberen, mocht het dan nog moeilijk gaan, dan heb ik mn Velleman kitje nog klaar liggen.
Wat me trouwens opviel, is dat de ANWB man geen vonk zag bij de puntjes, "dus ze zijn niet goed". Echter volgens collega's en de auto materialenzaak horen de puntjes juist niet te vonken. De condensator zou die vonk bij de puntjes moeten voorkomen... Wat is nu de waarheid? Of vonken ze doordat er geen verdelerkap opzit en ze dus hun spanning niet kwijt kunnen?
Hieronder nog een paar plaatjes:
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Topics: 82
Ja, mooi! De 'vonk' bij de puntjes is er wel maar minimaal (de condensator is er om deze te 'doven'), ik heb er eerlijk gezegd nog nooit op gelet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Goed nieuws! Vanochtend, koude motor, mistig en hij sloeg vrijwel direct aan op LPG! Dat heb ik maanden niet meer meegemaakt!
Veel mensen zeggen dat je een bobine pas moet vervangen als die niks meer doet, maar daar is dus niks van waar.
Bedankt voor alle hulp!
Het Velleman kitje bewaar ik nog even als back up.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Topics: 56
Velleman gewoon plaatsen slijten je puntjes ook niet meer.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 176
Citaat:Velleman gewoon plaatsen
Idd, hoef je alleen nog maar naar je sleutel te kijken, om 'm te starten :wink:
(Liefste wel Velleman in een goed (water) dicht doosie doen, of binnen plaatsen).
Topics: 9
Ik heb dit topic al een tijd gevolgd en dacht met alle tips inmiddels van mijn eigen porblemen af te zijn.
Hiervoor reed ik met een velleman kit met contactpuntjes, maar toen het deze herfst nat werdt kon ik steeds slechter starten.
Daarom heb ik een Hotspark setje gekocht die na wat gedoe (kreeg eerst een set die niet goed bleek te zijn) uiteindelijk perfect leek te werken.
Maar afgelopen week en deze avond met de storm kreeg ik m'n motor bijna niet meer aan, ik heb nog nooit zo lang moeten starten..
Tijdens het starten pakt de motor wel op, maar het lijkt meer op plofjes, soms blijft ie even erg onrustig en langzaam draaien met die plofjes en dan zakt het weer in en moet ik opnieuw starten. Dit ritueel heb ik wel 5 of 6 keer moeten herhalen totdat de motor ineens tot leven kwam.
Daarna loopt de motor ook goed en rustig... ik snap er niks van.
Als het geheel warm is, start de boel goed..
Ik zit er aan te denken om toch die Hotspark maar weer te verwijderen en m'n veleman te gebruiken met goed afgestelde puntjes.
Voor zover ik weet is m'n accu nog goed, deze is nu 3 jaar oud.
De rotor en verdelerkap zijn nieuw en spanningsregelaar, bobine, bougies en koolborstels van de dynamo zijn een jaar oud.
De bougiekabels zijn ongeveer 3 jaar oud.
Ik rijd met een B21A op LPG en de verdamper is 4 jaar oud.
Help!
Topics: 116
Misschien vergezocht maar zou het kunnen zijn dat er wat lucht in het koelsysteem zit en hierdoor de verdamper bevriest???
Ik had dit nl met mijn ama, luchtbel in het systeem en niet meer koud starten op LPG, lucht eruit probleem verdwenen.
Topics: 289
5 January 2012, 14:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2012, 14:54 door Jambon.)
toch het bekende waslijstje maar weer na lopen...
zitten de kabels goed in de hulzen (bij verwijderen niet aan de kabel maar de huls trekken..)
sluiten de hulzen goed vast aan op bougie en verdeelkap (als je een kabeltje beetpakt en je kunt het bij de betreffende aansluiting al gemakkelijk bewegen ben je al een flink einde in de verkeerde richting..
"klikt" het contactdeel van de kabel goed op de bougie en goed in die van het verdeelkapje
zitten de dopjes op de bougie vast (dat dingetje van de bougie zelf.. bougie er uit, omdraaien in de dop, met een tangetje voorzichtig iets aanzetten en een keer knijpen..)
hoe zien de electrodes van de bougie er uit
is je verdeelkap niet gescheurd
de diverse contacten daarvan niet versleten
het koolstof staafje in ver op
rotortje in orde, niet gescheurd
als ie slecht start omdat het vochtig weer is, en dat kun je vertalen naar een damplaagje op alles waar vocht maar bij en in kan komen, wijst direct naar verminderd contact..
heb het verder niet doorgelezen maar wat doet ie op benzine..?
en kabels van 3 jr zegt niets, het kan minder van kwaliteit zijn.. (de mijne zijn al enige decenia oud en geven 0 probleem..)
testje, als je van een rit thuiskomt, ff wachten tot het donker wordt, laten lopen, plantenspuit erbij, vernevelen onder de motorkap id buurt van die delen en opletten of je vonken ziet weg springen... da's dus niet de bedoeling.
Topics: 9
waarschijnlijk lag mijn probleem aan een zeer zwakke 'knijp' connector op de min van de bobine.
ik wilde kijken of er speling op zat en hij brak bijna direct toen ik 'm heen weer wilde duwen. ik heb de connector vervangen en vannacht na een hele dag storm en kou starte de auto in ÃÃn keer.
Topics: 289
..dat bedoel ik.. als de boel goed vast en dicht zit heb je al zoveel gewonnen...