Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vriesplug verwijderen B19
#21
jammer, gaatje ernaast en nog een keer..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#22
Rob, ik heb zelf ook een B19 in mijn '76er. Ik heb wel de kop gedemonteerd, ik moest de vriesplug van de kop vervangen. Als je voor je blok staat, rechtsvoor aan de onderkant van de kop
Antwoord
#23
Een stokeind is hiervoor beter geschikt. EÃn kant heeft houtdraad (vastwringen in gat) en de andere kant is metrisch schroefdraad waarmee je veel beter kunt trekken dan doordraaien met een houtdraadbout.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#24
landloper schreef:Een stokeind is hiervoor beter geschikt. EÃn kant heeft houtdraad (vastwringen in gat) en de andere kant is metrisch schroefdraad waarmee je veel beter kunt trekken dan doordraaien met een houtdraadbout.
idd, dat is um, heb ik zo'n muurhouder voor HWA voor gebruikt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#25
Yahoo!, stokeind did the trick!


Damn, wat een put-klus, doe nog liever BDP-sensor vervangen met 1 hand op mijn rug.
Had al wel wat "how-to's" op youtube gevonden, maar allemaal met het blok naast de auto; ja dan kan ik het ook!


Had nog een beugel van een fietsendrager liggen (mooi stevig, buigt iig niet door); stokeind erin, handvol moeren
op het draadeind en draaien maar
(had al wel 3 gaten moeten boren, 1e fret brak af (puntje ligt nu ergens diep in mijn blok kan dat kwaad?)
2e fret was ook van pisbakkenstaal, hield het ook niet, en zware kwaliteit stokeind ging goed
Btw, 3e gat niet in het midden geboord, maar zoveel mogelijk bij de rand, weliicht dat dat beter is, gezien de bolling van de schijf;
in het midden trekken is veel zwaarder dan aan de rand).


Hier een paar pics van het werktuig.


[Afbeelding: vriesplug1.jpg]


[Afbeelding: vriesplug2.jpg]


Had de boel toch openliggen vanwege een brakke waterpomp, en had al jaren het idee om blokverwarming te monteren.
Setje ooit gekocht toen in net een '92-er had: bleek de set voor een B19 te zijn ipv een B230F; wist ik veel!
Lag al 10 jaar op de plank te stoffen, en nu dus sinds 1 jaar in het bezit van een B19, dus monteren die hap.
Hoop alleen wel dat ie een beetje fatsoenlijk afsluit, want volgens de installatiehandleiding moet ie in een ander gat
(verder naar achter, maar daar kon ik helemaal niet bij!)
Eigenwijs (en misschien ook dom) als ik ben, dus toch in een ander gat geplaatst (met veel gefrummel erin gekregen, want er was wel
heeeel weinig ruimte achter de plug).


Hoe monteer je eigenlijk een nieuwe plug? plaatje voor gat en ferme klap erop? net als bij het 'cup-type'?
Ga er vooralsnog vanuit dat alles dicht is, maar je weet maar nooit.......
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#26
Stukje boor onderin kan geen kwaad denk ik, daar stroomt het water niet hard genoeg om ijzer mee te sleuren. Deze plaatjes zijn het disc-type, als in die H.A.M.B. link staat, zo moet je ook monteren.
Om de verwarmer in het blok te houden heb je een klem nodig, daarom zit die meestal achteraan want daar zit een boutgat voor die klem. Oh, da's voor de B20, ws. heeft de B19 een andere verwarmer.

Edit: Niet het cup type, ik raak er helemaal van in de war.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Marc1970;280054
[URL schreef:
http://www.hubbardspring.com/index.php/c...lish-sizes[/URL] De pluggen zijn een bol plaatje wat in de holletje gezet wordt en dan met een flinke klap plat geslagen wordt. Zodat het uitzet en afsluit. Zodoende kan je deze niet aan ÃÃn kant naar achteren tikken (zoals het 'cup type' wat je meestal ziet).

Vriesplug ziet er toch echt uit zoals jij hierboven hebt beschreven.

En, deze blokverwarming zet zich zelf vast in het blok (Defa/Waeco); geen boutgat voor klem nodig

[Afbeelding: defa.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#28
Ah mooi ding. Was een beetje confuus van alle vriespluggen, die je eruit gehaald hebt is een disc-type.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.606 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  vriesplug lekt (superpolar) Boet 2 2.540 30 April 2021, 12:23
Laatste bericht: Boet
  Verwijderen distributietandwiel Volvo 142 B23 6 3.597 7 May 2014, 12:56
Laatste bericht: volvoman0_0
  LPG verwijderen uit tank Sebastiaan! 7 5.294 17 May 2013, 22:39
Laatste bericht: jos245
  Chokeklep verwijderen bij GAS? Roboer 6 3.515 23 March 2013, 17:44
Laatste bericht: Roboer
  Spruitstuk verwijderen kteeven 3 2.727 29 January 2013, 16:10
Laatste bericht: Marc1970
  krukas tandwiel verwijderen zonder speciaal gereedschap (b23a) Jeroen V 7 5.989 16 December 2011, 17:19
Laatste bericht: Jeroen V
  kop b18a schoonmaken (aanslag verwijderen) Jeroen V 9 6.112 19 July 2011, 12:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  LPG prut verwijderen/schoonmaken, hoe? (Lovato vterdamper) Jeroen V 5 5.219 21 May 2011, 09:59
Laatste bericht: Jeroen V
  Radiator verwijderen b23a automaat Jeroen V 3 2.828 3 January 2011, 17:21
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: